El comportamiento del consumidor de aceite de oliva virgen extra ecológico en España. Un estudio exploratorio

  1. Manuela Vega Zamora 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Revista agroalimentaria

ISSN: 1316-0354

Year of publication: 2013

Volume: 19

Issue: 37

Pages: 51-60

Type: Article

More publications in: Revista agroalimentaria

Abstract

Most of the organic olive oil in Spain, like the rest of organic food, is being destined for foreign markets, due to the rise in the area under this crop in recent years, which has led to a production surplus not absorbed by domestic demand. Even if the demand for organic olive oil is growing, it does so at a slow pace. In this situation of dependence on foreign markets, the development of domestic demand is a priority objective for both, the oil sector and the government. In this sense, it is important and necessary to establish the perceptions, values and motivations of consumers about organic olive oil, in order to adapt marketing strategies based on information obtained, improve marketing and contribute to the development of domestic demand. We have adopted a qualitative approach, and specifically within the existing qualitative techniques we have opted for the focus group. Thus, different focus groups among consumers with different profiles have been formed and studied. The main conclusion is that the perception by consumers of market barriers - high price and limited availability of organic olive oil limit or hinder the buying of this type of oil.

Bibliographic References

  • Albardíaz, M. A. (1998). Estudio de los frenos al desarrollo de la agricultura ecológica a través de las variables del consumo. Distribución y Consumo, 38(8), 112-120.
  • Albardíaz, M. A. (2000a). Comportamiento del consumidor hacia los alimentos ecológicos. Distribución y Consumo, 51, 56-57.
  • Albardíaz, M. A. (2000b). Alimentos ecológicos. Horticultura Internacional, 28, 16-24.
  • Alonso, A. (2005). Caracterización del mercado de productos ecológicos frescos. El caso de Granada. Distribución y Consumo, 84, 65-75.
  • Arcas, N., Cuestas, P. J. & Ruiz, S. (2002). El sistema comercial de los productos agroalimentarios ecológicos en España. Esic-Market, 113, 187-206.
  • Briz, T. & Al-Hajj, M. (2003). Percepción del consumidor en productos hortícolas ecológicos. En II Congreso Internacional de Horticultura Mediterránea: Nuevos retos en la distribución hortícola, Roquetas de Mar (Almería), 273-282.
  • Brugarolas, M., Rivera, L. M. & Sánchez, M. (1997). Potencial de mercado para nuevos productos alimentarios: La producción ecológica. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 3(1), 61-76.
  • Calatrava, J. (1998). Actitudes del consumidor español respecto a los productos ecológicos: análisis de relación entre la recepción de la calidad y la Disposición a Pagar (DAP) por los aceites de oliva. En: II Jornadas Mediterráneas de Olivar Ecológico y Ecología del Aceite de Oliva, Puente de Genave (Jaén), 1-13.
  • Casey, M. A. & Krueger, R. A. (1994). Focus Group interviewing. In: MacFIE, H.J.H. & Thomson, D.H.M. (Eds.), Measurement and Food Preferences. London: Blackie Academic & Professional.
  • Cenit, M., Alonso, A. & Guzmán, F. (1996). Estudio de mercado para productos ecológicos: estudio del segmento de demanda de los centros permanentes de consumo en Málaga. En II Congreso de la Sociedad Española de Agricultura Ecológica, Pamplona, 285-300.
  • Chamorro, A., Valero, V., García, J. M. & Palacios, M. M. (2009). Respuesta cognitiva, afectiva y comportamental de los consumidores extremeños ante los alimentos ecológicos. En VII Congreso de Economía Agraria. Economía agroalimentaria, medio ambiente y medio rural: nuevos enfoques, nuevos desafíos, Almería: 1-13.
  • Chen, M-F. (2009). Attitude toward organic foods among Taiwanese as related to health consciousness, environmental attitudes, and the mediating effects of a healthy lifestyle. British Food Journal, 111(2), 165-178. doi: 10.1108/ 00070700910931986
  • Espinar, V. & García, R. (2004). Estudio de la evolución del mercado ecológico en la ciudad de Córdoba. En VI Congreso de la Sociedad Española de Agricultura Ecológica, Almería, 1681-1895.
  • Fraj, E. & Martínez, E. (2003). Influencia de las características demográficas y socioeconómicas de los consumidores en la compra de productos ecológicos. Estudios sobre Consumo, 65, 9-20.
  • García, R. (2002). Estudio del mercado ecológico en la ciudad de Córdoba. Córdoba (España): Universidad de Córdoba.
  • Gil, J. M, Gracia, A. & Sánchez, M. (2000). Market segmentation and willingness to pay for organic products in Spain. International Food and Agribusiness Management Review, 3(2), 207-226. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S1096- 7508(01)00040-4
  • González, M., Alonso, A. & Guzmán, G. (2007). La agricultura ecológica en España desde una perspectiva agroecológica. Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros, 214, 47-74.
  • Gracia, A. & Magistris, T. (2008). The demand for organic foods in the South of Italy: A discrete choice model. Food Policy, 33(5), 386-396. doi: http:// dx.doi.org/10.1016/j.foodpol.2007.12.002
  • Hamzaoui, L. & Zahaf, M. (2008). Decision making process of community organic food consumers: an exploratory study. Journal of Consumer Marketing, 25(2), 95-104. doi: 10.1108/07363760810858837
  • Hill, H. & Lynchehaun, F. (2002). Organic milk: attitudes and consumption patterns. British Food Journal, 104(7), 526-542. doi: 10.1108/00070700210434570
  • Kent, R. (1993). Marketing research in action. London: Routledge.
  • Krueger, R. A. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Editorial Pirámide.
  • Larson, K., Grudens-Schuck, N. & Allen, B. L. (2004). Can you call it a focus group? Ames (Iowa): Iowa State University Extension. Retrieved from http:// www.extension.iastate.edu/Publications/ PM1969A.pdf
  • Lawrence, J. & Berger, P. (1999). Let’s Hold a Focus Group! Marketing Strategies, 61(12), 40-43.
  • Lea, E. & Worsley, T. (2005). Australians’ organic food beliefs, demographics and values. British Food Journal, 107(10-11), 855-869. doi: 10.1108/ 00070700510629797
  • Martínez-Carrasco, F., Mesías, F. J., Martínez, J. M. & Gaspar, P. (2009). El consumo de alimentos ecológicos en España: un análisis comparado de las preferencias por el atributo orgánico. En VII Congreso de Economía Agraria. Economía agroalimentaria, medio ambiente y medio rural: nuevos enfoques, nuevos desafíos, septiembre, Almería, 1- 12.
  • Morgan, D. L. (1998). The Focus Group Guidebook. Thousand Oaks (California): Sage.
  • Onyango, B. M., Hallman, W. K. & Bellows, A. C. (2007). Purchasing organic food in US food systems. A study of attitudes and practice. British Food Journal, 109(5), 399-411. doi: 10.1108/ 00070700710746803 
  • Ortí, A. (1986). La apertura y el enfoque cualitativo o estructural: la entrevista abierta y la discusión de grupo. En García Ferrando, M., Ibáñez, J. & Alvira, F. (Comps.), El análisis de la realidad social. Madrid: Alianza, 2ª edición.
  • Rivera, L. M. & Brugarolas, M. (2003). Estrategias comerciales para los productos ecológicos. Distribución y Consumo, 13(67), 15-22.
  • Rodríguez, A. (2006). Agricultura ecológica. Situación actual, retos y oportunidades. Distribución y Consumo, 87, 52-61.
  • Roitner-Schobesberger, B., Darnhofer, I., Somsook, S. & Vogl, C. R. (2008). Consumer perceptions of organic foods in Bangkok, Thailand. Food Policy, 33(2), 112-121. doi: http://dx.doi.org/10.1016/ j.foodpol.2007.09.004
  • Sánchez, M., Etxaniz, M. & Tekelioglu, I. (1997). Análisis de las preferencias en el consumo de productos de agricultura ecológica. Estudios sobre Consumo, 41, 49-63.
  • Sánchez, M., Gil, J. M & Gracia, A. (1998). Frenos al crecimiento del mercado ecológico: ¿el precio o la actitud hacia el medio ambiente? Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 2(2), 103-116.
  • Sánchez, M., Grande, I., Gil, J. M & Gracia, A. (1998). Evaluación del potencial de mercado de los productos de agricultura ecológica. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 2, 135- 150.
  • Sánchez, M., Grande, I., Gil, J. M & Gracia, A. (2001). Diferencias entre los segmentos del mercado en la disposición a pagar por un alimento ecológico: valoración contingente y análisis conjunto. Revista de Estudios Agrosociales y Pesqueros, 190, 141-163.
  • Schmid, O., De Fontguyon, G. & Sans, P. (2007). Desarrollo del mercado de productos de la agricultura ecológica en Europa: un análisis de sus condiciones y del papel de las iniciativas comerciales. Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros, 214, 15-46.
  • Soares, L., Deliza, R. & Oliveira, S. (2008). The Brazilian consumer’s understanding and perceptions of organic vegetables: A focus group approach. Ciência e Tecnologia de Alimentos, 28(1), 241-246. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0101- 20612008000100034 
  • Soler, F., Gil, J. M. & Sanchez, M. (2002). Consumers’ acceptability of organic food in Spain. Results from an experimental auction market. British Food Journal, 104(8-9), 670-687. doi: 10.1108/ 00070700210425921
  • Tsakiridou, E., Boutsouki, C., Zotos, Y. & Mattas, K. (2008). Attitudes and behaviour towards organic products: An exploratory study. International Journal of Retail & Distribution Management, 36(2), 158-175. doi: 10.1108/ 09590550810853093 
  • Wang, Q. & Sun, J. (2003). Consumer preference and demand for organic food: Evidence from a Vermont survey. American Agricultural Economics Association Annual Meeting, Montreal, 1-12.
  • Wier, M., O’Doherty, K., Morch, L. & Millock, K. (2008). The character of demand in mature organic food markets: Great Britain and Denmark compared. Food Policy, 33(5), 406-421. doi: http:// dx.doi.org/10.1016/j.foodpol.2008.01.00