Una educación infantil sin maestrosigualdad versus desequilibrio

  1. Peinado-Rodríguez, Matilde 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Revista colombiana de educación

ISSN: 0120-3916 2323-0134

Year of publication: 2022

Issue Title: Diversidad y matemática (parte 1)

Issue: 86

Pages: 153-170

Type: Article

DOI: 10.17227/RCE.NUM86-12366 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista colombiana de educación

Abstract

The lack of male teachers in Early Childhood Education is not an issue that concerns educational administrations and, therefore, no common strategies have been designed to correct this imbalance from Higher Education. In the present research we intend to understand the ideological, social and contextual foundations that perpetuate this situation in the 21at century and to justify why walking towards balance in the teaching staff of this educational stage is one of the keys to the achievement of equality and the co-responsibility in our country. The methodology for this we have taken as a methodological tool individual interviews and focus groups. And the end the future teachers of Early Childhood Education reflect on these experiences and jointly outline educational, political and social guidelines for the achievement of effective equality as a projection of the future. 

Bibliographic References

  • Abril, P y Romero, A. (2006). Género en Educación Infantil: la formación del profesorado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 11, 3-12.
  • Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Ariel.
  • Caprile, M. (coord) (2012). Guía práctica para la inclusión de la perspectiva de género en los contenidos de la investigación. Cirem Fundación.
  • Donoso, T., Figuera, P y Rodríguez Moreno, M. L. (2011). Barreras de género en el desarrollo profesional de la mujer universitaria. Revista de Educación, 355, 187-212.
  • Giró, J. (2009). Mujer y educación. Las maestras. Un análisis sobre la identidad de género y trabajo. Instituto de Estudios Riojanos.
  • Lomas, C. (2003). Los chicos también lloran. Identidades masculinas, igualdad entre los sexos y coeducación. Paidós.
  • Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (2017). Científicas en cifras. Estadísticas e indicadores de la (des)igualdad de género en la formación y profesión científica. https://icono.fecyt.es/sites/default/files/filepublicaciones/cientificas_en_cifras_2017.pdf.
  • Miranda, E. (2013). Nueve de cada diez profesores de educación infantil son mujeres. Recuperado de http://www.diariosur.es/prensa/20070227/malaga/nueve-cada-diez-profesores_20070227
  • Navarro Guzmán, C y Casero Martínez, A. (2012). Análisis de las diferencias de género en la elección de estudios universitarios. Estudios sobre educación, 22, 115-132.
  • Pascual Herráez, G. (2014). La Educación Infantil, ¿un trabajo de mujeres? (trabajo de grado). Universidad de la Rioja.
  • Pedraz Marcos A, Zarco Colón M, Ramasco Gutiérrez M y Palmar Santos A. M. (2014). Investigación Cualitativa. Elsevier D.L.
  • Peinado, Y., Martin, T., Corredera, E., Moñino, N. y Prieto, L. (2010). Grupos de investigación. Métodos de investigación en educación especial. Recuperado de http://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/GrupDiscusion_trabajo.pdf
  • Peinado Rodríguez, M y Abril Gallego, A.M. (2016). El Máster en Profesorado de Secundaria desde dentro: expectativas y realidades del Practicum. Revista de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 30(1), 5-22.
  • Porto, B. (2009). Feminización y masculinización en los estudios de maestro y Educación Física en Galicia. Revista de Investigación en Educación, 6, 50-57. http:// webs.uvigo.es/reined/
  • Sabuco, A; Sala, A y Santana, R.: (2003). Discurso de niños varones sobre la masculinidad en contextos escolares. Un estudio piloto. Revista Currículum y formación del profesorado, 17(1), 144-157.
  • Sánchez Bello, A. (2012). La división sexual del trabajo docente: procesos discursivos y realidades sobrevenidas. reifop, 15(3), 85-91.
  • San Román, S. (2007). Contrastes entre identidades profesionales de la maestra española (1950-1975). Tempora, 10, 59-85.
  • San Román, S. (2010). La feminización de la profesión: identidad de género de las maestras. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, (rase), 3, 376-387.
  • Solbes-Canales, I, Valverde-Montesino, S y Herranz-Hernández, P (2020). Socialization of Gender Stereotypes Related to Attributes and Professions Among Young Spanish School-Aged Children. Psychol, 24, 1-16. doi:10.3389/fpsyg.2020.00609.