Participación comunitaria en barrios desfavorecidosuna investigación participativa mediante photovoice

  1. Espadas-Alcázar, M. Ángeles
  2. Amezcua-Aguilar, Teresa
Revista:
Alternativas: Cuadernos de Trabajo Social

ISSN: 1133-0473 1989-9971

Año de publicación: 2024

Número: 31

Páginas: 409-441

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/ALTERN.26406 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Alternativas: Cuadernos de Trabajo Social

Resumen

Introduction. A research project was designed in two areas of the city of Jaen (Andalusia, Spain) classified as disadvantaged by the public administration. The study premise was that community participation and social inclusion promote social cohesion and contribute to improving the lives of vulnerable neighbourhoods. The general objective was to develop a threefold community process consisting of: a) promoting the population’s participation and collective reflection in these two neighbourhoods; b) raising awareness of the realities of these two areas without stigmatising them; and c), advancing improvements and conveying these improvement proposals to policymakers. Methodology. The design followed a participatory methodology, using the photovoice method to produce and analyse audiovisual narratives, to perform a social diagnosis of the community, to identify thematic nodes and key ideas, and to elaborate proposals for decision-makers. Development and stages. The process took place between September 2019 and April 2021. A total of 320 people (residents, policymakers, socio-educational professionals, and university students) participated to varying degrees in some of the study phases and activities. Results. The process increased citizen participation rates, promoted collective community action, established new spheres of critical dialogue, raised awareness of the realities of these neighbourhoods in the rest of the city, and opened new avenues of negotiation with local authorities, achieving a relative political impact. Discussion. Lessons were drawn during the development of the project. An evaluation and discussion are thus presented on the implementation and methodological challenges of photovoice. We also discuss the usefulness of this method to promote participatory processes, favouring the empowerment and relational inclusion of vulnerable communities and achieving a political impact. Conclusions. To finish, more general reflections are advanced on the role of post-positivist approaches and participatory research in community intervention, in the sense that they provide valuable elements for inclusion. Indeed, they foster a type of knowledge (in line with epistemic justice) in which consensual solutions to social, political, and economic problems can be achieved to improve the lives of individuals and their communities, through horizontality, collective reflection, and citizen participation.

Información de financiación

Este trabajo se enmarca en el Proyecto de Innovación Docente PID40_201819, financiado por la Universidad de Jaén, a través de su Plan de Innovación e Incentivación de Buenas Prácticas Docentes.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Alarcón, P., Font, J., y Madrid, E. (2015). Participación ciudadana y desigualdad. Diagnóstico y líneas de Actuación. Oxfam Intermón. https://doi. org/10.13140/Rg.2.1.4245.0642
  • Alguacil, J. (2005). Los desafíos del nuevo poder local: la participación como estrategia relacional en el gobierno local. Polis, (12), 1-22. https://journals. openedition.org/polis/5614
  • Álvarez, A. García, R. y Ranocchiari, D. (2023). «Ya no estás sola»: tramas, personajes y guiones. Experimentaciones con la ficción radiofónica desde la etnografía colaborativa. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, (57), 123-144. https://doi.org/10.5944/empiria.57.2023.36432
  • Álvarez-Benavides, A. (2020). Trabajo social, sociopraxis y metodologías participativas: retos, oportunidades y transiciones de lo local a lo global. Tendencias Sociales. Revista de Sociología, (6), 64-88. https://doi.org/10.5944/ ts.6.2020.29158
  • Amezcua-Aguilar, T., & Espadas-Alcázar, M. Á. (2023). Epistemological Breaks for Social Work Training and Practice: Participatory Research Through Photovoice in Disadvantaged Neighbourhoods. Journal of Human Development and Capabilities, 24(1), 49-69. https://doi.org/10.1080/19452829.2022.2113 370
  • Ander-Egg, E. (1999). Metodologías de acción social. ICSA. Ayuntamiento de Alcalá de Henares. (2023). Una mirada sobre la juventud en los barrios de Espartales y Ciudad 10. Concejalía de Participación, Ciudadanía y Distritos de Alcalá de Henares.
  • Basagoiti, M., y Bru, P. (2024). Experiencias comunitarias de gobernanza local en contextos de vulnerabilidad. Análisis comparativo de la aplicación de metodologías participativas en dos barrios del sur de Madrid desde un enfoque intercultural y de género. Alimara. Col·lecció IMAS Innovació I Metodologia en Afers Socials. Col·lecció Actes 1/2023. Actas del IX Congreso de la Red Española de Política Social 2023. http://hdl.handle.net/11201/164894
  • Bell, S. E. (2008). Photovoice as a strategy for community organizing in the central Appalachian coalfields. Journal of Appalachian Studies, 14(1/2), 34-48. https://www.jstor.org/stable/41446801
  • Benach, M., Alió, M.À., Aco, B., y Rojas, C.J (eds.) (2015). La participación ciudadana en los procesos de hacer ciudad. Universitat de Barcelona. https://www. ub.edu/geocrit/participacion-ciudadana-social.pdf
  • Blanco, I., y Gomà, R. (2022). Vidas segregadas: la fragilidad de los espacios compartidos. En I. Blanco y R. Gomà (Eds.) ¿Vidas segregadas? Reconstruir fraternidad (pp. 7-18). Tirant lo Blanch.
  • Caballero, J., Martín, P., y Villasante, T.R. (2019). Debatiendo las metodologías participativas: Un proceso en ocho saltos. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, (44), 21-45. https://doi.org/10.5944/empiria.44.2019.25350
  • Caldarola, V. J. (1988). Imaging process as ethnographic inquiry. Visual Anthropology, 1(4), 433-451. https://doi.org/10.1080/08949468.1988.9966499
  • Call-Cummings, M., Hauber-Özer, M., Byers, C., & Mancuso, G. P. (2019). The power of/in photovoice. International Journal of Research y Method in Education, 42(4), 399-413. https://doi.org/10.1080/1743727X.2018.1492536
  • Colectivo Ioé (2003). Investigación acción participativa: Propuesta para un ejercicio activo de ciudadanía. Conferencia. Encuentro de la Consejería de Juventud. Córdoba, junio de 2003. https://www.colectivoioe.org/index.php/ publicaciones_articulos/show/id/95
  • Egea, C., Nieto, J., Domínguez, J., y González, R. A. (2008). Vulnerabilidad del tejido social de los barrios desfavorecidos de Andalucía. Análisis y potencialidades. Centro de Estudios Andaluces. https://www.centrodeestudiosandaluces.es/ datos/factoriaideas/ifo11_08.pdf
  • Espadas-Alcázar, M. Á. (2017). Procesos comunitarios y redes colaborativas para la inserción social: la experiencia del Polígono del Valle en Jaén (España). Trabajo Social Global-Global Social Work, 7(13), 193-217. https:// doi.org/10.30827/tsg-gsw.v7i13.6481
  • Fernández, A., y Egido, R. (2014). El trabajo social comunitario «¡Sí se puede!»: Ejemplos prácticos de satisfacción de necesidades sociales. Azarbe, Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, (3), 263-269. https://revistas.um.es/ azarbe/article/view/198741
  • Fernández, T., y López, A. (2008). Trabajo Social comunitario: afrontando juntos los desafíos del siglo XXI. Alianza Editorial.
  • Francés, F. (2016). Metodologías participativas para la investigación y la intervención social. Universidad de Alicante.
  • Francés, F., Alaminos, A., Penalva-Verdú, C., y Santacreu, Ó. (2015). La investigación participativa: métodos y técnicas. Pydlos Ediciones. http://hdl.handle. net/10045/52607
  • Ganuza, E., Olivari, L., Paño, P., Buitrago, L., y Lorenzana, C. (2010). La democracia en acción: una visión desde las metodologías participativas. Antígona Procesos Participativos. https://digital.csic.es/handle/10261/79311
  • Grupo de Epidemiología Social y Cardiovascular de La Universidad de Alcalá. (2016). Photovoice Villaverde. Un estudio participativo sobre la alimentación a través de la fotografía. Heart Healthy Hoods. https://www.hhhproject. es/hhh-sub-studies/photovoice/photovoice-publications/
  • Hergenrather, K. C., Rhodes, S. D., Cowan, C. A., Bardhoshi, G., & Pula, S. (2009). Photovoice as community-based participatory research: A qualitative review. American journal of health behavior, 33(6), 686-698. https://doi. org/10.5993/Ajhb.33.6.6
  • Hernández, L. (2010). Antes de empezar con metodologías participativas. Cuadernos Cimas. Observatorio Internacional de ciudadanía y medio ambiente sostenible. https://www.redcimas.org/wordpress/wp-content/ uploads/2012/08/m_DHernandez_ANTES.pdf
  • Junta de Andalucía (2018). Estrategia Regional Andaluza para la Cohesión e inserción social. Intervención en Zonas Desfavorecidas. Consejería de Igualdad y Políticas Sociales. https://www.juntadeandalucia.es/servicios/publicaciones/ detalle/78556.html
  • Melleiro, M.M., y Gualda, D. M. R. (2005). La fotovoz como estrategia para la recolección de datos en una investigación etnográfica. Ciencia y enfermería, 11(1), 51-57. https://doi.org/10.4067/S0717-95532005000100006
  • Montañés, M. (2009). Metodología y Técnica Participativa. Teoría y Práctica de una Estrategia de Investigación Participativa. Universitat Oberta de Catalunya.
  • Montañés, M., y Martín, P. (2017). De la IAP a las Metodologías Sociopráxicas. Hábitat y Sociedad, (10), 35-52. https://doi.org/10.12795/ HabitatySociedad.2017.i10.03
  • Moreno, J.L., y Espadas, M.A. (2009). Investigación-acción participativa. En R. Reyes (Dir), Diccionario Crítico de Ciencias Sociales. Terminología CientíficoSocial. Plaza y Valdés.
  • Pastor Seller, E. (2004). La participación ciudadana en el ámbito local, eje transversal del trabajo social comunitario. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, (12), 103-137. https://doi.org/10.14198/ALTERN2004.12.6
  • Pastor-Seller, E. (2021). Compromisos, dilemas y desafíos del Trabajo Social con dimensión colectiva en tiempos de pandemia. Prospectiva, (32), 1-14. https:// doi.org/10.25100/prts.v0i32.11397
  • Ramos-Feijóo, C., y Francés, F. (2021). Participación en los procesos de cuidados desde el Modelo de Atención Integral y Centrada en la Persona (MAICP). Prisma Social, (32), 45-68. https://revistaprismasocial.es/article/view/4075
  • Rebollo, O., y Pindado, F. (2022). La segregación cívico-comunitaria. En I. Blanco y R. Gomà (Eds.), ¿Vidas segregadas? Reconstruir fraternidad (pp. 56-74). Tirant lo Blanch.
  • Red Cimas. (2015). Metodologías participativas. Sociopraxis para la creatividad social. Dextra. https://www.researchgate.net/publication/281592399_Metodologias_ participativas_sociopraxis_para_la_creatividad_social
  • Sánchez-Ledesma, E., Pérez, A., Vázquez, N., García-Subirats, I., Fernández, A., Novoa, A. M., y Daban, F. (2018). La priorización comunitaria en el programa Barcelona Salut als Barris. Gaceta Sanitaria, 32(2), 187-192. https://doi. org/10.1016/j.gaceta.2017.04.005
  • Soriano, E., y Cala, V. (2016). Fotovoz: un método de investigación en ciencias sociales y salud. La Muralla.
  • Villasante, T.R. (2002) Reflexividades socio-práxicas: esquemas metodológicos participativos. En F. J. Garrido y T. Rodríguez-Villasante (Eds.), Metodologías y presupuestos participativos (pp. 43-76). CIMAS-IEPALA.
  • Wang, C. (1999). Photovoice: A Participatory Action Research Strategy Applied to Women’s Health. Journal of Women’s Health, 8(2), 185-192. https://doi. org/10.1089/jwh.1999.8.185.
  • Wang, C., & Burris, M. A. (1997). Photovoice: Concept, methodology, and use for participatory needs assessment. Health Education & Behavior, 24(3), 369-387. https://doi.org/10.1177/109019819702400309mpos de pandemia. Prospectiva, (32), 1-14. https:// doi.org/10.25100/prts.v0i32.11397