Hacia una exposición científica del arteestudio comparado (Pereira, Madrid)

  1. Ana Tirado-de la Chica
Journal:
Revista Lasallista de investigación

ISSN: 1794-4449

Year of publication: 2020

Volume: 17

Issue: 2

Pages: 50-59

Type: Article

DOI: 10.22507/RLI.V17N2A4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Lasallista de investigación

Abstract

Abstract Introduction: this work addresses the problem of the statism of the art exhibition that, unlike the exhibition of sciences and museums of social history, on what has been applied a scientific and socio-cultural perspective, respectively; the manner of exhibit art keeps the archetype of the art gallery. Objective: the main objective is to know how theoretical information operates in the art exhibition. Materials and methods: this study consists in a comparative study between two international cases of art exhibition. One is Itinerarios del vértigo (2015), by a Colombian artist called Sandra Silva, at the Art Museum of Pereira, Colombia. The other is La invención concreta (2013), by the "Patricia Phelps de Cisneros" Foundation's Latin American Art Collection, at the "Reina Sofía" National Art Center Museum in Madrid, Spain. The method is qualitative, based on ethnographic techniques for the collection of data and on codification and classification techniques for the analysis, according to three key descriptors: objects that are exposed in showroom, aesthetic-architectural and internal information. Results: the results are about two types of exhibition regarding to a transfer of knowledge perspective: a transfer of knowledge applied to works of art and to aesthetic-artistic devices that are exhibited in the showrooms as well. Conclusions: the conclusions are directed to aspects that have been found most significant for a scientific exposition of art according to this transfer of artistic knowledge.

Bibliographic References

  • Alonso, L. (2001). Museología y Museografía. 2. Ediciones del Serbal. Barcelona.
  • Ávila, A. (2003). El Arte y sus Museos. 1. Editorial del Serbal. Barcelona.
  • Bazeley, P. (2013). Qualitative data analysis: Practical strategies. SAGE. Londres.
  • Díaz, A. (2012). El taller del etnógrafo: materiales y herramientas de investigación en Etnografía. UNED-Universidad Nacional a Distancia. Madrid.
  • Eco, U. (1994). Signo. 2. Labor. Barcelona.
  • (2013). Fundación Colección Patricia Phelps de Cisneros. La invención concreta.
  • Guasch, A. M. (1996). El arte de los ochenta y las exposiciones. Reflexiones en torno al fenómeno de la exposición como medio para establecer los significados culturales del arte. D'Art. 143
  • Hooper-Greenhill, E. (1992). Museums and the shaping of knowledge. Routledge. Londres.
  • Lorente, J. P. (2015). Estrategias museográficas actuales relacionadas con la museología crítica. Complutum. 26. 111
  • Lorente, J.P. (2008). Los museos de arte contemporáneo: noción y desarrollo histórico. Trea. Gijón (Asturias).
  • Miles, M. B.,Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. 2. SAGE. Thousand Oaks, California (Estados Unidos).
  • (2015). Museo de Arte de Pereira. Sandra Silva: Itinerarios del vértigo.
  • (2013). Museo Nacional Centro de Arte Contemporáneo Reina Sofía. La invención concreta.
  • Panozzo-Zenere, A,Olivari, M. C. (2020). La exhibición de arte en la contemporaneidad. Lecturas críticas entre los 'giros temáticos' y el 'esquema constelar. Arte, Individuo y Sociedad. 32. 903
  • Pérez, P. (2007). La Insurrección Expositiva: cuando el montaje de exposiciones es creativo y divertido. Cuando la exposición se convierte en una herramienta subversiva.
  • Peryson, L. (1988). Conversaciones de estética. Visor. Madrid.
  • Rico, J. C.. (2007). Montaje de exposiciones. 3. Ediciones Sílex. Madrid.
  • Rodríguez, M.,Anglès, M. (2013). La Invención Concreta. Colección Patricia Phelps de Cisneros: reflexiones en torno a la abstracción geométrica latinoamericana y sus legados. Departamento de Actividades Editoriales del MNCARS y TURNER. Madrid.
  • Rojas, C.. (2007). Museología de la Ciencia: 15 años de experiencia. Dirección General de Divulgación de la Ciencia de la Universidad Nacional Autónoma de México. México D.F..
  • Silva, S. (2014). Sandra Silva: Itinerarios del vértigo.
  • Tirado-de la Chica, A. (2016). Reflexiones sobre investigación artística e investigación educativa basada en las artes.. Síntesis. Madrid.
  • Tobelem, J. M. (2012). Le Nouvel Âge des Musées: les institutions culturelles au défi de la gestion. 2. Armand Collin. París.