Niveles de lectura y contextos en las actividades sobre tablas estadísticas en libros de texto chilenos y españoles

  1. Pallauta, Jocelyn D. 1
  2. Batanero, Carmen 1
  3. Gea, María M. 1
  4. Arteaga, Pedro 1
  1. 1 Universidad de Granada, Granada, España
Journal:
Revista chilena de educación matemática

ISSN: 2452-5448 0718-1213

Year of publication: 2021

Issue Title: Revista Chilena de Educación Matemática

Volume: 13

Issue: 4

Pages: 119-133

Type: Article

DOI: 10.46219/RECHIEM.V13I4.74 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista chilena de educación matemática

Abstract

Statistical tables are frequently used to present and analyze information and are therefore included in compulsory education. In this paper, we analyze the activities proposed on statistical tables in a sample of Chilean and Spanish textbooks directed to 7th and 8th grades in Chile (1st and 2nd levels of Spanish secondary school). The activities are classified according to their reading levels. The context of the tasks is also analyzed, following those proposed in the PISA studies, to which random experiments and activities without context are added. The results show a slight increase towards the s’mores sophisticated levels of reading, as the course progresses, both in the Chilean and Spanish textbooks, while the most frequent context in the sample is the personal context.

Bibliographic References

  • Alsina, Á., y Annexa, E. (2021). Estadística en contexto: Desarrollando un enfoque escolar común para promover la alfabetización. TANGRAM, 4(1), 71-98. https://doi.org/10.30612/tangram.v4i1.14396
  • Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa (6.a ed.). La Muralla.
  • Blum, W., Galbraith, P., Henn, H.-W., y Niss, M. (Eds.). (2007). Modelling and applications in mathematics education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1
  • Corral, Y., Corral, I., y Franco Corral, A. (2015). Procedimientos de muestreo. Revista Ciencias de la Educación, 26(46), 10-39.
  • Curcio, F. R. (1989). Developing graph comprehension. Elementary and middle school activities. National Council of Teachers of Mathematics.
  • Díaz-Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813
  • Díaz-Levicoy, D., Morales, R., y López Martín, M. (2015). Tablas estadísticas en libros de texto chilenos de 1o y 2o año de educación primaria. Revista Paranaense de Educação Matemática, 4, 10-39. https://doi.org/10.30612/tangram.v1i2.7574
  • Díaz-Levicoy, D., Vásquez, C., y Molina-Portillo, E. (2018). Estudio exploratorio sobre tablas estadísticas en libros de texto de tercer año de educación primaria. Tangram, 1(2), 18-39. https://doi.org/10.30612/tangram.v1i2.7574
  • Estrella, S., y Estrella, P. (2020). Representaciones de datos en estadística: De listas a tablas. Revista Chilena de Educación Matemática, 12(1), 21-34. https://doi.org/10.46219/rechiem.v12i1.20
  • Font, V. (2007). Comprensión y contexto: Una mirada desde la didáctica de las matemáticas. Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 10(2), 427-442.
  • Friel, S. N., Curcio, F. R., y Bright, G. W. (2001). Making sense of graphs: Critical factors influencing comprehension and instructional implications. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 124-158. https://doi.org/10.2307/749671
  • Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín, y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. https://www.ugr.es/~fqm126/civeest/ponencias/gal.pdf
  • García-García, J., Díaz-Levicoy, D., Vidal-Henry, S., y Arredondo, E. H. (2019). Las tablas estadísticas en libros de texto de educación primaria en México. Paradigma, 153-175. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2019.p153-175.id754
  • Gould, R. (2017). Data literacy is statistical literacy. Statistics Education Research Journal, 16(1), 22-25. https://doi.org/10.52041/serj.v16i1.209
  • Herbel, B. A. (2007). From Intended Curriculum to Written Curriculum: Examining the "Voice" of a Mathematics Textbook. Journal for Research in Mathematics Education, 38(4), 344-369. https://doi.org/10.2307/30034878
  • Makar, K., y Ben-Zvi, D. (2011). The role of context in developing reasoning about informal statistical inference. Mathematical Thinking and Learning, 13(1-2), 1-4. https://doi.org/10.1080/10986065.2011.538291
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Boletín Oficial del Estado Núm. 52.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Boletín Oficial del Estado Núm. 3.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2015). Bases curriculares 7o básico a 2° medio. Unidad de Currículum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2018). Bases curriculares Primero a Sexto Básico. Unidad de Currículum y Evaluación.
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). PISA 2018 Mathematics Framework. En PISA 2018 Assessment and Analytical Framework (pp. 73-95). OECD. https://doi.org/10.1787/13c8a22c-en
  • Ortiz, J. J. (2002). La probabilidad en los libros de texto. Grupo FQM126.
  • Pallauta, J., y Arteaga, P. (2021). Niveles de complejidad semiótica en gráficos y tablas estadísticas. Números, 106, 13-22.
  • Pallauta, J., Gea, M. M., y Arteaga, P. (2021). Caracterización de las tareas propuestas sobre tablas estadísticas en libros de texto chilenos de educación básica. Paradigma, 42, 32-60. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p32-60.id1017
  • Pepin, B., y Gueudet, G. (2020). Curriculum resources and textbooks in mathematics education. En Encyclopedia of mathematics education (pp. 87-94). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15789-0_40
  • Reys, B., Reys, R., y Chavez, O. (2004). Why mathematics textbooks matter. Educational Leadership, 61(5), 61-66.
  • Rodríguez-Muñiz, L. J., Muñiz-Rodríguez, L., Vásquez, C., y Alsina, Á. (2020). ¿Cómo promover la alfabetización estadística y de datos en contexto? Estrategias y recursos a partir de la COVID-19 para Educación Secundaria. Números, 104, 217-238.
  • Rosales, E. M., Rodríguez, P. G., y Romero, M. (2020). Conocimiento, demanda cognitiva y contextos en la evaluación de la alfabetización científica en PISA. Eureka, 17(2), 2302. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i2.2302.
  • Sanmartí, N., y Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: Del contexto a la acción. Ápice. 1(1), 3-16. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2020.
  • Shaughnessy, J. M., Garfield, J., y Greer, B. (1996). Data handling. En A. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, y C. Laborde (Eds.), International handbook of mathematics education (Vol. 4, pp. 205-237). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-009-1465-0_8
  • Turner, R. (2006). El Programa Internacional para la Evaluación de los Alumnos (PISA). Una perspectiva general. Revista de Educación, nº extraordinario, 45-74.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2005). The role of contexts in assessment problems in mathematics. For the Learning of Mathematics, 25(2), 2-23.
  • Wijaya, A., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Doorman, M., y Robitzsch, A. (2014). Difficulties in solving context-based PISA mathematics tasks: An analysis of students’ errors. The Mathematics Enthusiast, 11(3), 555-584.
  • Wild, C. J., y Pfannkuch, M. (1999). Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-248. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x.