La innovación de los vehículos eléctricos desafía la amenaza de efectos ambientales y su fiscalidad

  1. Eva María Sánchez Sánchez 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Zeitschrift:
Quincena fiscal

ISSN: 1132-8576

Datum der Publikation: 2023

Nummer: 1-2

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Quincena fiscal

Zusammenfassung

The sustainable mobility of renewable energies is a current challenge that will change the future and an alternative for the efficient transition of electric vehicles as we move towards the decarbonisation of one of the sectors that can most affect climate change. Faced with this reality, the European Commission has set itself the objective of reducing greenhouse gas emissions by 2030, in order to achieve better air quality, reducing emissions into the atmosphere and reducing excessive consumption of pollutants, making renewables one of the pillars of the continental energy system. A society that is highly aware and sensitive to environmental care, which is also transferred to the field of mobility, which is increasingly required to opt for electric cars to reduce carbon emissions in order to limit global warming, to ensure the sustainability of resources with clean and renewable sources such as wind, hydro and especially solar.

Bibliographische Referenzen

  • AMJAD, M., FAROOQ-I-AZAM, M., NI, Q., DONG, M., ANSARI, E. A., «Wireless charging systems for electric vehicles» [en línea], Renewable and Sustainable Energy Reviews, Vol. 167, núm. 112730, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rser.2022.112730 [Consulta: 27/11/2022].
  • AUSTRALIAN GOVERNMENT, «Integrate battery electric vehicles into the electricity grid». Disponible en: https://www.industry.gov.au/data-and-publications/future-fuels-and-vehicles-strategy/priority-initiatives/4-integrate-battery-electric-vehicles-into-the-electricity-grid [Consulta: 27/11/2022].
  • BASTIDA PEYDRO, M. y CIRUELOS LARA, P., «El concepto de edificación a efectos del IVA, especial mención a los huertos solares y a las instalaciones de producción solar fotovoltaicas», Revista de fiscalidad internacional y negocios trasnacionales, núm. 17, 2021, pp. 127-148.
  • BHARATHI, M. L. y KONIJETI, M. S. N. K., «Extraction of maximum power from solar with BLDC motor driven electric vehicles based HHO algorithm» [en línea], Advances in Engineering Software, Volume 170, núm. 103137, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.advengsoft.2022.103137 [Consulta: 27/11/2022].
  • BLASCO HEDO, E., «Real Decreto 266/2021, de 13 de abril, por el que se aprueba la concesión directa de ayudas a las comunidades autónomas y a las Ciudades de Ceuta y Melilla para la ejecución de programas de incentivos ligados a la movilidad eléctrica (MOVES III) en el marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia Europeo» [en línea], Actualidad jurídica ambiental, núm. 112, 2021, pp. 111-113. Disponible en: https://www.actualidadjuridicaambiental.com/wp-content/uploads/2021/05/2021_05_Recopilatorio-112-AJA-mayo.pdf [Consulta: 27/11/2022].
  • BNEF, «Electric vehicle outlook 2022». Disponible en: https://about.bnef.com/electric-vehicle-outlook [Consulta: 27/11/2022].
  • CALVO VÉRGEZ, J., «El impuesto catalán sobre emisiones de dióxido de carbono de los vehículos de tracción mecánica y su declaración de constitucionalidad» [en línea], Documentos-Instituto de Estudios Fiscales, núm. 6, 2020, pp. 9-21. Disponible en: https://www.ief.es/docs/destacados/publicaciones/documentos_trabajo/2020_06.pdf [Consulta: 27/11/2022].
  • CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA, «Propuesta de Directiva del Consejo por la que se reestructura el régimen de la Unión de imposición de los productos energéticos y de la electricidad (refundición)-Informe de situación». Disponible en: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9874-2022-INIT/es/pdf [Consulta: 27/11/2022].
  • ECHEVARRÍA, G., «Recarga de vehículos eléctricos e IVA» [Base de datos], Carta tributaria, Revista de opinión, núm. 84, 2022. Disponible en: https://www.smarteca.es [Consulta: 27/11/2022].
  • EUROPEAN COMMISSION, «Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council, amending Regulation (EU) 2019/631 as regards strengthening the CO2 emission performance standards for new passenger cars and new light commercial vehicles in line with the Union’s increased climate ambition». Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:870b365e-eecc-11eb-a71c-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1&format=PDF [Consulta: 27/11/2022].
  • GARCÍA PUENTE, J. «Hacia un enfoque coordinado y ecológico para la fiscalidad del automóvil», en AA.VV., Las relaciones entre el Derecho y los objetivos de desarrollo sostenible (ODS). Navarra: Thomson Reuters-Civitas, 2022, pp. 495-513.
  • LI, Y., TAGHIZADEH-HESARY, F., «The economic feasibility of green hydrogen and fuel cell electric vehicles for road transport in China» [en línea], Energy Policy, Vol. 160, núm. 112703, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2021.112703 [Consulta: 27/11/2022].
  • LIU, H., DAI, Z., RODGERS, M. O., GUENSLER, R., «Equity issues associated with U.S. plug-in electric vehicle income tax credits» [en línea], Transportation Reserarch Part D: Transport and Environment, Vol. 102, núm. 103159, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.103159 [Consulta: 27/11/2022].
  • MARTÍN SANTANA, L., «Análisis y valoración de la fiscalidad del autoconsumo eléctrico de fuentes renovables» [en línea], Documentos-Instituto de Estudios Fiscales, núm. 1, 2021, pp. 1-82. Disponible en: https://www.ief.es/docs/destacados/publicaciones/documentos_trabajo/2021_01.pdf [Consulta: 27/11/2022].
  • MING, L., QIAN, Y., HAO, H., LIU, Z., ZHAO, A., SUN, X., XUN, D., GAO, S., GENG, J., «CO2 emissions from electric flying cars: impacts from battery specific energy and grid emission factor» [en línea], eTransportation, Vol. 13, núm. 100189, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.etran.2022.100189 [Consulta: 27/11/2022].
  • NÁÑEZ ALONSO, S. y HERNÁNDEZ SÁNCHEZ, A., «Análisis jurídico-económico sobre el incentivo fiscal aplicable a los vehículos ecológicos en el IVTM» [en línea], Revista jurídica de Castilla y León, núm. 56, 2022, pp. 143-191. Disponible en: https://www.jcyl.es/web/jcyl/AdministracionPublica/es/Plantilla100Detalle/1131978346397/Publicacion/1285127249795/Redaccion [Consulta: 27/11/2022].
  • TRINKO, D., HORESH, N., ZANE, R., SONG, Z., KAMINENI, A., KONSTANTINOU, T., GKRITZA, K., QUINN, C., BRADLEY, T. H., QUINN, J. C., «Economic feasibility of in-motion wireless power transfer in a high-density traffic corridor» [en línea], eTransportation, Vol. 11, núm. 110154, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.etran.2021.100154 [Consulta: 27/11/2022].
  • UNITED NATIONS, «Reporting and review under the Paris Agreement». Disponible en: https://unfccc.int/es/node/64702 [Consulta: 27/11/2022].
  • USB Comunicazione sas, «Asfalto mágico per auto elettriche, la ricarica a induzione é pronta». Disponible en: https://www.ufficiostampabasilicata.it/italia/asfalto-magico-per-auto-elettriche-la-ricarica-a-induzione-e-pronta [Consulta: 27/11/2022].
  • YANG, Z., SUN, J., ZHANG, Y., «Exempting battery electric vehicles form traffic restrictions: impacts on market and environment under Pigovian taxation» [en línea], Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol. 154, 2021, pp. 53-91. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.tra.2021.09.014 [Consulta: 27/11/2022].
  • YANGYANG, L., DENG, X., LIU, B., MA, J., YANG, F., OUYANG, M., «Energy management of a parallel hybrid electric vehicle based on Lyapunov algorithm» [en línea], eTransportation, Vol. 13, núm. 100184, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.etran.2022.100184 [Consulta: 27/11/2022].