Aprendizaje mediante la técnica de juego de interpretación de papeles en Enfermería de Salud Mental

  1. María Dolores Cano-Caballero Gálvez 1
  2. Matilde Celma Vicente 1
  3. María González Cano-Caballero 2
  4. María A. Rodríguez López 1
  5. Manuel López Morales 3
  1. 1 Profesora de la Escuela Universitaria de Enfermería Virgen de las Nieves de Granada, Adscrita a la Universidad de Granada. Granada, España
  2. 2 Enfermera residente de Pediatría, Complejo Hospitalario de Jaén, Servicio Andaluz de Salud (SAS). Jaén, España
  3. 3 Profesor de la Escuela Universitaria de Enfermería Virgen de las Nieves de Granada, Adscrita a la Universidad de Granada. Granada, España
Journal:
Presencia: Salud mental, investigación y humanidades

ISSN: 1885-0219

Year of publication: 2012

Volume: 8

Issue: 16

Type: Article

More publications in: Presencia: Salud mental, investigación y humanidades

Abstract

Evaluation of a teaching innovation in the subject Mental Health Nursing, based on the technique of role-playing. Objective: To know the degree of students satisfaction with this method of learning and the impact of this technique on their attitudes toward mental patients. To know the strengths and weaknesses of this technique applied to teaching, in the opinion of students and teachers. Methodology: Qualitative study, prospective exploratory, to evaluate of teaching method with questionnaire, observation and discussion group. Participants: 173 students and 5 teachers during the 2009-2012 courses. Results: This method gives dynamism to the classes, facilitates learning, improves communication skills, helps to debate and criticism, encourages team work and helps to get over stage fright. Both groups emphasised that this method of learning requires a greater number of hours to dedicate, compared with other procedures. It also requires the adaptation of spaces and resources, commitment and experience in dynamics of groups. Conclusion: Evaluating teaching innovations trough of students' and teachers' perception provide spaces of reflection and improvement.

Bibliographic References

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA). Libro Blanco del Proyecto de la Titulación de Enfermería. Informe de la Comisión del Diseño del Título de Grado de Enfermería 2000; Junio. Disponible en: http://www.aneca.es/var/media/150360/libroblanco_jun05_enfermeria.pdf [Consultado el 1-6-2012].
  • Celma-Vicente, Matilde; López, Manuel; Guillamet, Ana; Montalbán, Silvia; Corral, Carmen; de la Rosa, Amalia. Proceso de mejora de la enseñanza teórico-práctica de Enfermería Médico-Quirúrgica. Metas de Enfermería 2010; 13(2): 67-74.
  • Martínez Riera, José Ramón. La influencia del role-playing en el proceso de enseñanza a aprendizaje de Enfermería. [Tesis doctoral]. Universidad de Alicante, Departamento de Enfermería 2009. Disponible en: http://www.enfermeria.unal.edu.co/riie/Documentos/inicitativas3_TESIS_COMPLETA%20%282%29.pdf [Consultado el 1-6-2012].
  • Fernández, Pilar; Antolín, Monserrat; Aradilla Amor, Flor Pilar. Programa de Prácticas de simulación. Guía práctica para docentes. EUE Gimbernat. Servei de Publicacions Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona: Bellaterra; 2007.
  • Salas Perez, Ramón S.; Ardanza Zulueta, Plácido. La simulación como método de enseñanza y aprendizaje. Rev. Cubana Educación Médica. Superior 1995; 9(1 Ene-dic). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol9_1_95/ems03195.htm [Consultado el 1-6-2012].
  • Garizurieta-Meza, Miguel Hugo; Sangabriel-Rivera, Isaías. La inteligencia emocional y la docencia en las institucionesde educación superior. Hitos de Ciencias EconómicoAdministrativas. 2005; 11(31): 131-138.
  • Le Boterf, Guy. De la competence a la navigation professionnelle. Paris: Les Editions d'Organisations, 1996.
  • Guba, Egon G.; Lincoln, Yvonnas. Competingparadigms in qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research. London: Sage, 1994 :105-117.
  • Cibanal Juan, Luis; Arce Sánchez, María del Carmen; Carballal Balsa, María Consuelo. Técnicas de comunicación y relación de ayuda en Ciencias delaSalud. Barcelona: Elsevier, 2010.
  • Lara, Sonia; Rivas, Sonia. Aprendizaje autorregulado y fomento de Competencias en dos asignaturas de master a través del empleo de plantillas de Evaluación, método del caso, role-playing y video digital. Educación XXI. 2009; 12: 67-96.
  • Torres-Aguilar, Inmaculada. El uso del teatro y el lenguaje gestual en clase de inglés. Innovación y experiencias educativas 2009; 17. Disponible en: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_17/INMACULADA_TORRES_1.pdf [Consultado el 1-6-2012].
  • López-Morales, Manuel; Celma-Vicente, Matilde; Cano-Caballero Gálvez, María Dolores; Quero-Rufián, Aurora; Rodríguez-López, María Ascensión. Educación Médica. 2011; 14(4): 229-234.
  • La Spina, Encarnación. Un ejemplo de dinámica de role playing en una asignatura de libre configuración en Derecho. @ticrevista de imnovació educativa 2011; 6: 86-90. Disponible en: http://www.erevistas.csic.es/ficha_articulo.php?url=oai:heraldo.uv.es:article/254&oai_iden=oai_revista501 [Consultado el 1-6-2012].