Covid-19uso y abuso de internet y teléfono móvil en estudiantes universitarios.

  1. Carpio-Fernández, Mª Villa 1
  2. García-Linares , Mª Cruz
  3. Cerezo-Rusillo, Mª Teresa
  4. Casanova-Arias, Pedro Félix
  1. 1 Departamento de Psicología Área de Psicología Evolutiva y de la Educación Universidad de Jaén
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: PSYCHOLOGY AND POSITIVE GROWTH. COPING WITH THE DIFFICULTY IN A MATURE WAY: THE RESPONSE TO COVID 19

Volumen: 2

Número: 1

Páginas: 107-116

Tipo: Artículo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2021.N1.V2.2123 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The COVID-19 pandemic has caused a change in the life habits of the general population. In the last year, technology has constituted an effective resource for the student, at an academic, social and family level. However, despite the usefulness of new technologies, inappropriate or abusive use can lead to negative consequences in the student’s family, social and academic life. The objective of this work is to analyze the effects that the pandemic caused by COVID-19 has produced on the habits of young university students; use of new technologies, daily time dedicated to the use of the internet and mobile phone, as well as the possible problematic use of them. The simple consisted of 671 university students with different degrees from the University of Jaen. The questionnaire by Oliva et al., (2012) on the habit of using new technologies. The questions refer to the age of onset, level of use, daily time of use before and after COVID-19, type of activities that they habitually carry out on the internet and the problematic use of the internet and mobile phone in the academic, social and family. The results indicate that COVID-19 has caused an increase in the number of hours dedicated to using the internet and mobile phone. The activities for which they use the internet most frequently are academic work, email and social networks, chats or forums. Finally, among those who indicate abusive use of the internet and mobile phone, they indicated having academic, social and family problems. We can conclude that, although there is an increase in the use of new technologies as a result of COVID-19, their use in university students is mainly intended for academic training, although it is also causing some problems in different areas of life of the students.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, C. y Romero, E. (2017). El uso problemático de nuevas tecnologías en una muestra clínica de niños y adolescentes. Personalidad y problemas de conducta asociados, Actas Españolas Psiquiatría, 45(2), 62-70.
  • Arab, E y Díaz, A. (2015) Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos, Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 07-13.
  • Ballesteros, J.C. y Megías, I. (2015). Jóvenes en la red: un selfie. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud
  • Becoña, E. (2006). Adicción a nuevas tecnologías. La Coruña: Nova Galicia Edicions.
  • Besoli, G., Palomas, N. y Chamarro, A. (2018). Uso del móvil en padres, niños y adolescentes: Creencias acerca de sus riesgos y beneficios, Aloma, 36(1), 29-39.
  • Carpio, M.V., García, M.C, Casanova, P.F y Cerezo, M.T, (2020). Efectos del confinamiento por Covid-19 en el uso de internet, videojuegos y móvil en universitarios. Comunicación presentada en el XIII Congreso internacional de psicología clínica (Noviembre, 2020).
  • Cerezo, M.T, Casanova, P.F., García, M.C. y Carpio, M.V (2020). Uso/abuso de internet, videojuegos y móvil y variables de personalidad en universitarios durante el confinamiento. Comunicación presentada en el XIII Congreso internacional de psicología clínica (Noviembre, 2020).
  • Cruces, S., Guil, R., Sánchez, N. y Pereira, J.A. (2016). Consumo de nuevas tecnologías y factores de personalidad en estudiantes universitarios, Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 5(2), 2003-228.
  • De Almedia, A.N., Delicado, A., De Almedia-Alves, N. y Carvalho, T. (2014). Internet, children and space: Revisiting generational attributes and boundaries. New Media & Society, 17(9), 1436-1453.
  • Díaz- Vicario, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes, Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol 21, 2019/e07
  • Echeburúa, E., Labrador, F. J. y Becoña, E. (2009). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Madrid: Pirámide.
  • Espuny, C., González, J., Lleixá, M., y Gisbert, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1), 171-185.
  • García-Manglano, J., Sábada, C. y López, C. (2020). El bienestar personal y el uso de la tecnología en confinamiento. Obra Social la Caixa https://observatoriosociallacaixa.org/-/el-bienestar-personal-y-el-uso-delatecnologia- en-confinamiento
  • Haddon, L. y Vicent, J. (2014). European children and their carers’ understanding of use, risks and safety issues relating to convergent mobile media. Reporte D4.1. Milán: Unicatt.
  • Heyman, A. (2014). The influence of Social Networks on students’ performance. Journal of Emerging Trends in Computing and Information Sciencies, 5(3), 200-205.
  • Instituto Nacional de Estadística (2020). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologíasde información y comunicación en los hogares. Madrid: INE.
  • Labrador, F. J. y Villadangos, S. (2009). Adicción a nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. En E. Echeburúa, F. J. Labrador y E. Becoña (Coords.), Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes (pp. 45-75). Madrid: Pirámide.
  • Lozano- Díaz, A., Fernández-Prados, J.S., Figueredo, V. y Martínez, A.M (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online, International Journal of Sociology of Education, Special Issue 2020, 79-104
  • Martínez de Moretín, J.I., Cortés, A., Medrano, C. y Apodaca, P. (2014). Internet use and parental mediation: A cross-cultural study, Computers y Education, 70, 212-221.
  • Molero, M., Martos, A., Cardila, F., Barrgán, A.B., Pérez-Fuentes, M.C., Gazquez; J.J. y Gil, J. (2014). Uso de internet y redes sociales en estudiantes universitarios, European Journal of Child development, 2(3), 81-96.
  • Moreno, C. (04 de abril de 2020). Juego, drogas y pantallas: así se tratan las adicciones en periodo de confinamiento. https://www.elsaltodiario.com/coronavirus/juegodrogas- pantallas-asi-tratan-adicciones-periodo-confinamiento
  • Muñoz-Miralles, R. Ortega-González, R., Batalla- Martínez, C., López-Morón, M.R. Manresa, J.M. y Torán- Monserrat, P. (2014). Acceso y uso de nuevas tecnologías entre los jóvenes de educación secundaria, implicaciones en salud. Estudio JOITIC, Atención Primaria, 46(2), 77-88.
  • Muñoz-Rivas, M., Fernández, L. y Gámez-Guadix, M. (2009). Adicción y abuso del teléfono móvil. En E. Echeburúa, F. J. Labrador y E. Becoña (Ed.), Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes (pp. 131-149). Madrid: Pirámide.
  • Oliva, A., Hidalgo, M.V., Moreno, C., Jiménez, L., Jimémez, A., Antolin, L. y Ramos, P. (2012). Uso y riesgo de adicciones a las nuevas tecnologías entre adolescentes y jóvenes andaluces. Ed. Aguaclara.
  • Orte, C. y Nevot-Caldentey, Ll. (2020). Manual de recursos para familias en confinamiento 2020. Grupo de Investigación y Formación Educativa y Social (GIFES). Ed. Octaedro
  • Orte, C., Ballester, Ll. y Nevot-Caldentey (2020). Apoyo familiar ante el COVID-19 en España. file:///Users/uja/Downloads/297-Preprint%20Text-337-1-10-20200502.pdf Osorio et al. 2010).
  • Osorio, M.J., Molero, M.M., Pérez, M.C. y Mercader, I. (2014). Redes sociales en internet y consecuencias de su uso en estudiantes universitarios, International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(3), 585-592.
  • Pérez-Díaz, V. y Rodríguez, J. C. (2008). La adolescencia, sus vulnerabilidades y las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Fundación Vodafone España.
  • Pintado, T. y Sánchez, J. (2012). Técnicas de comunicación en la Web 2.0. En T. Pintado y J. Sánchez (Ed.). Nuevas tendencias en comunicación (pp. 107-132) Madrid: ESIC Editorial
  • Torres- Diaz, J.C., Duart, J.M., Gómez-Alvarado, H.F., Marín-Gutierrez, I. y Segarra-Faggioni, V. (2015). Usos de Internet y éxito académico en estudiantes universitarios, Comunicar,48, 61-70.