Descubriendo los lugares escénicos de Granada desde el ámbito educativo

  1. Morales Villar, María del Coral
  2. Gilabert Sánchez, Carolina
Journal:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Year of publication: 2018

Issue: 13

Pages: 173-188

Type: Article

DOI: 10.17561/RTC.N13.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Tercio creciente

Abstract

The close connection between performance art and the educational field has meant that most of the schools have in their facilities theaters or multidisciplinary use. Our artistic proposal have the objetive to bring the historic and urban scenic heritage of Granada to children and primary school students. Therefore have been selected four spaces that traditionally were used for scenic purposes and four others, originally destin for different purpuses. All of them meet the perfect characteristics to hold artistic performance. A visual recreation has been designed with a proposal of location of the stage in each of these spaces, the student either from the perspective of the creator or the audience, will discover and explore through an artistic route.

Bibliographic References

  • Bobes Naves, M.C. (1997). Semiología de la obra dramática. Madrid: Arco.
  • Cuesta García de Leonardo, M.J. (1995). Fiesta y arquitectura efímera en la Granada del siglo XVIII. Granada: Universidad y Diputación de Granada.
  • Gallego y Burín, A. (1996). Granada, guía artística e histórica de la ciudad. Granada: Comares.
  • García Padrino, J. (1997) “Promoción y difusión del teatro infantil en la escuela” en Teatro infantil y dramatización escolar. Coord. Pedro C. Cerrillo y Jaime García Padrino. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 11-36.
  • Girón López, C. (2004). Granada en sepia. Córdoba: Almuzara.
  • Girón López, C. (2006). “Por las calles de Granada”. El Defensor de Granada. Granada: CajaGRANADA Obra Social.
  • Gómez Moreno, M. (1994). Guía de Granada. Granada: Universidad de Granada.
  • Gómez Robles, L.; Fernández Ruiz, J.A.; Torices Abarca, N. (2008), Tourist in Granada. La ciudad de 1830 vista por los viajeros. Granada: Universidad de Granada.
  • Molinari, A. (1998). Escenas y escenarios junto al Darro (Historia del teatro en Granada). Sevilla: Ayuntamiento de Granada y Fundación Caja de Granada.
  • Montero Vives, J. (1958). Manjón, precursor de la Escuela Activa. Granada: Imprenta del Ave-María.
  • Nieva, F. (2000). Tratado de escenografía. Madrid: Fundamentos.
  • Oliver García, J. A. (2012). El Teatro Lírico engranada en el siglo XIX (1800- 1868).Granada: Universidad de Granada.
  • Pinedo García, M. (2007). Historia y Teatro en Granada durante la segunda mitad del s. XX. Departamento de Historia Contemporánea. Granada: Facultad de Filosofía y Letras.
  • Sáez Pérez, I. (1985). Aportaciones a la historia del Teatro en Granada. Granada: Universidad de Granada.
  • Valladar y Serrano, F. de Padua (1906). Guía de Granada: historia, descripciones, artes, costumbres, investigaciones arqueológicas. Granada: Universidad de Granada.