Conceptos y propiedades de probabilidad en libros de texto españoles de educación primaria

  1. Emilse Gómez-Torres 1
  2. Juan J. Ortiz 2
  3. M. Magdalena Gea 2
  1. 1 Universidad Nacional de Colombia (Colombia)
  2. 2 Universidad de Granada (España)
Journal:
Avances de investigación en educación matemática: AIEM

ISSN: 2254-4313

Year of publication: 2014

Issue: 5

Pages: 49-71

Type: Article

DOI: 10.35763/AIEM.V1I5.63 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Avances de investigación en educación matemática: AIEM

Abstract

This article discusses the presentation of concepts and properties associated with four meanings of probability in two series of Spanish primary school textbooks. We used a qualitative methodology based on identifying and describing how each concept and property is showed in the selected textbooks. The results show that basic concepts of the four meanings, and their main properties, are introduced. Both publishers develop intuitive meaning at all levels and the classical meaning in the last two, the mention of the subjective meaning is tangential in the last two cycles. A big difference between the two series of textbooks is about treatment frequency meaning, one series only presents concepts and properties from the statistical viewpoint, while the other, in addition to these, develops probabilistic viewpoint. Differences in the shape and depth of addressing these issues in the textbooks analyzed highlight the importance of teachers to select and use them in teaching.

Bibliographic References

  • Azcárate, P., & Serradó, A. (2006). Tendencias didácticas en los libros de texto de matemáticas para la ESO. Revista de Educación, 340, 341-378.
  • Barragués, J. I., & Guisasola, J. (2006). La introducción de los conceptos relativos al azar y la probabilidad en libros de texto universitarios. Enseñanza de las Ciencias, 24(2), 241-256.
  • Batanero, C. (2005). Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Matemática Educativa, 8(3), 247-264.
  • Batanero, C., & Díaz, C. (2007). Meaning and understanding of mathematics. The case of probability. En J.P Van Bendegen & K. François (Eds.), Philosophical dimmensions in mathematics education. (pp. 107-127). Nueva York: Springer.
  • Batanero, C., Henry, M., & Parzysz, B. (2005). The nature of chance and probability. En G. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 15-37). Nueva York: Springer.
  • Borovcnik, M. (2012). Multiple perspectives on the concept of conditional probability. Avances de Investigación en Didáctica de la Matemática, 2, 5-27.
  • Cobo, B. (2003). Significado de las medidas de posición central para los estudiantes de secundaria (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Granada, España.
  • Cobo, B., & Batanero, C. (2004). Significados de la media en los libros de texto de secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 22(1), 5-18.
  • Consejería de Educación. Junta de Andalucía (2007). ORDEN de 10 de agosto de 2007, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la educación primaria en Andalucía.
  • Contreras, J. M., Díaz, C., Batanero, C., & Ortiz, J. J. (2010). Razonamiento probabilístico de profesores y su evolución en un taller formativo. Educaçao Matemática e Pesquisa, 12(2), 181-198.
  • Cordero, F., & Flores, R. (2007). El uso de las gráficas en el discurso matemático escolar. Un estudio socio epistemológico en el nivel básico a través de los libros de texto. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10(1), 7-38.
  • Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
  • Fernandes, J. A., Batanero, C., Contreras, J. M., & Díaz, C. (2009). A simulação em Probabilidades e Estatística: potencialidades e limitações. Quadrante, XVIII (1 y 2), 161-183.
  • Gal, I. (2005). Towards “probability literacy” for all citizens: Building blocks and instructional dilemmas. En G. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 39-63). New York: Springer.
  • García Alonso, I. (2011). Análisis de los términos de Inferencia Estadística en Bachillerato. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 77, 51-73.
  • Godino, J. D., Batanero, C., & Cañizares, M. J. (1987). Azar y probabilidad. Fundamentos didácticos y propuestas curriculares. Madrid: Síntesis.
  • Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), 127-135.
  • Heitele, D. (1975). An Epistemological View on Fundamental Stochastic Ideas. Educational Studies in Mathematics, 6, 187-205.
  • Herbel, B. A. (2007). From intended curriculum to written curriculum: Examining the "voice" of a mathematics textbook. Journal for Research in Mathematics Education, 38(4), 344-369.
  • Lecoutre, M. P. (1992). Cognitive models and problem spaces in "purely random" situations. Educational Studies in Mathematics, 23, 557-568.
  • Lowe, E., & Pimm, D. (1996). ‘This is so’: a text on texts. En A. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & C. Laborde (Eds.) International Handbook of Mathematics Education (pp. 371-410). Dordrecht: Kluwer.
  • MEC (2006). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la educación primaria. Madrid: Boletín Oficial del Estado, nº 293.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: VA, NCTM.
  • Ortiz, J. J. (2002). La probabilidad en los libros de texto. Universidad de Granada.
  • Orton, A. (1990). Didáctica de las matemáticas. Madrid: M.E.C., & Morata.
  • Rittle-Johnson, B., & Alibali, M. W. (1999). Conceptual and procedural knowledge of mathematics: Does one lead to the other? Journal of Educational Psychology, 91(1), 175- 189
  • Rittle-Johnson, B., Siegler, R. S., & Alibali, M. W. (2001). Developing conceptual understanding and procedural skill in mathematics: An iterative process, Journal of Educational Psychology, 93 (2), 343-362.
  • Serradó, A., Azcárate, P., & Cardeñoso, J.M. (2006). La caracterización escolar de la noción de probabilidad en libros de texto de la ESO. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 38, 91-112.
  • Skemp, R. (1980). Psicología del aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Morata.
  • Stylianides, G. J. (2009). Reasoning-and-Proving in School Mathematics Textbooks. Mathematical thinking and learning, 11 (4), 258-288.
  • Tversky, A., & Kahneman, D. (1974). Judgement under uncertainity: Heuristics and biases. Science, 185, 1124-1131.