El ecosistema de aprendizaje del estudiante universitario en la post-pandemiametodologías y herramientas

  1. Francisco Charte
  2. Antonio J. Rivera
  3. Javier Medina
  4. Macarena Espinilla
Journal:
Enseñanza y aprendizaje de ingeniería de computadores: Revista de Experiencias Docentes en Ingeniería de Computadores

ISSN: 2173-8688

Year of publication: 2020

Issue: 10

Pages: 15-38

Type: Article

More publications in: Enseñanza y aprendizaje de ingeniería de computadores: Revista de Experiencias Docentes en Ingeniería de Computadores

Abstract

The transition from a traditional and face-to-face teaching modality to a remote type, caused by the confinement due to the SARS-CoV-2 coronavirus, has implied changes that have had to be made in an accelerated way and that affect not only the development of the classes, but also the practical activities in the laboratory, communication and evaluation of the students’ competences. In this paper we explain how we have faced this transition in subjects of the area Computer architecture and technology at the University of Jaén, as well as the planning we have carried out for the next academic year 2020/2021 in view of the level of uncertainty about how it will develop

Bibliographic References

  • 1. M. de Educación y Ciencia secretaría de Estado de Universidades e Investigación, Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la Universidad, Tech. rep. (2006).
  • 2. L. J. C. Rodríguez, Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en españa., Revista de Sociología de la EducaciónRASE 13 (2) (2020) 114–139.
  • 3. N. G. Fernández, M. L. R. Moreno, J. R. Guerra, Brecha digital en tiempo del covid-19, Revista Educativa HEKADEMOS (28) (2020) 76–85.
  • 4. J. Silva, Un modelo pedagógico virtual centrado en las e-actividades, Revista de Educación a Distancia (RED) (53).
  • 5. Y. d. V. Ramírez León, et al., Adaptación del diseño de unidades didácticas a estilos de aprendizaje en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje.
  • 6. W. R. Zambrano, V. H. M. García, A. V. M. García, Nuevo rol del profesor y del estudiante en la educación virtual, Dialéctica: Revista de investigación (26) (2010) 51–62.
  • 7. L. W. Anderson, L. A. Sosniak, Bloom’s taxonomy, Univ. Chicago Press Chicago, IL, 1994.
  • 8. S. Freeman, S. L. Eddy, M. McDonough, M. K. Smith, N. Okoroafor, H. Jordt, M. P. Wenderoth, Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics, Proceedings of the National Academy of Sciences 111 (23) (2014) 8410–8415.
  • 9. P. C. Blumenfeld, E. Soloway, R. W. Marx, J. S. Krajcik, M. Guzdial, A. Palincsar, Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning, Educational psychologist 26 (3-4) (1991) 369–398.
  • 10. M. A. Albanese, S. Mitchell, et al., Problem-based learning: A review of literature on its outcomes and implementation issues, ACADEMIC MEDICINE-PHILADELPHIA- 68 (1993) 52–52.
  • 11. J. Hattie, Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning, Routledge, 2012.
  • 12. J. Hattie, The applicability of visible learning to higher education., Scholarship of teaching and Learning in Psychology 1 (1) (2015) 79.
  • 13. D. M. Fetterman, S. J. Kaftarin, S. J. Kaftarian, A. Wandersman, Empowerment evaluation: Knowledge and tools for self-assessment and accountability, Sage, 1996.
  • 14. P. M. DeWitt, Flipping leadership doesn’t mean reinventing the wheel, Corwin Press, 2014.
  • 15. J. Biggs, Enhancing teaching through constructive alignment, Higher education 32 (3) (1996) 347–364.
  • 16. G. T. Brown, G. H. Hirschfeld, Students’ conceptions of assessment: Links to outcomes, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice 15 (1) (2008) 3–17.
  • 17. R. A. Bjork, J. Dunlosky, N. Kornell, Self-regulated learning: Beliefs, techniques, and illusions, Annual review of psychology 64 (2013) 417–444.
  • 18. H. Frick, J. Birt, J. Waters, Enhancing student engagement in large management accounting lectures, Accounting & Finance 60 (1) (2020) 271–298.
  • 19. I. Palomares, M. Espinilla, L. Martínez, Implantation and evaluation of ICT resources oriented to selflearning and self-assessment, in: International Conference Interactive Computer Aided Learning, IEEE, 2012, pp. 1146–1149.
  • 20. M. S. Ibarra Sáiz, G. Rodríguez Gómez, Aprendizaje autónomo y trabajo en equipo: reflexiones desde la competencia percibida por los estudiantes universitarios., Revista electrónica interuniversitaria de Formación del profesorado 14 (4).
  • 21. G. L. Placencia, Los vídeo-tutoriales en la educación universitaria del siglo xxi, Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa 2 (3).
  • 22. S. Waite, B. Davis, Developing undergraduate research skills in a faculty of education: Motivation through collaboration, Higher Education Research & Development 25 (4) (2006) 403–419.
  • 23. R. Schmidmaier, R. Ebersbach, M. Schiller, I. Hege, M. Holzer, M. R. Fischer, Using electronic flashcards to promote learning in medical students: retesting versus restudying, Medical education 45 (11) (2011) 1101–1110.
  • 24. M. Espinilla, A. Fernandez, J. Santamaríaa, A. J. Rivera, Gamificación en procesos de auto-entrenamiento y auto-evaluación, Enseñanza y aprendizaje de ingeniería de computadores: Revista de Experiencias Docentes en Ingeniería de Computadores 6.
  • 25. D. Dicheva, C. Dichev, G. Agre, G. Angelova, Gamification in education: A systematic mapping study., Journal of Educational Technology & Society 18 (3).
  • 26. F. Charte Ojeda, M. Espinilla Estévez, A. J. Rivera Rivas, F. J. Pulgar Rubio, Uso de dispositivos FPGA como apoyo a la enseñanza de asignaturas de arquitectura de computadores, Enseñanza y aprendizaje de ingeniería de computadores: Revista de Experiencias Docentes en Ingeniería de Computadores (7) (2017) 37–52.
  • 27. B. C. Judd, C. A. Graves, Cellular stem: Promoting interest in science, technology, engineering, and math education using cellular messaging, cloud computing, and web-based social networks, in: 2012 12th IEEE/ACM International Symposium on Cluster, Cloud and Grid Computing (ccgrid 2012), IEEE, 2012, pp. 799–804.
  • 28. K. Hylton, Y. Levy, L. P. Dringus, Utilizing webcam-based proctoring to deter misconduct in online exams, Computers & Education 92 (2016) 53–63.
  • 29. Y. Doppelt, Implementation and assessment of project-based learning in a flexible environment, International journal of technology and design education 13 (3) (2003) 255–272.
  • 30. Y. Gülbahar, H. Tinmaz, Implementing project-based learning and e-portfolio assessment in an undergraduate course, Journal of Research on Technology in Education 38 (3) (2006) 309–327.
  • 31. A. Badia, C. García, Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la elaboración colaborativa de proyectos, International Journal of Educational Technology in Higher Education 12 (3) (2006) 42–53.