Contextos inclusivosel reconocimiento de la lengua de signos como derecho de las personas con diversidad funcional
- Amezcua-Aguilar, Teresa
- Amezcua-Aguilar, Patricia
ISSN: 2174-1859
Year of publication: 2018
Issue Title: Ordinario 2018 / Enero-Diciembre 2018
Volume: 8
Issue: 1
Pages: 123-148
Type: Article
More publications in: Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada
Abstract
Sign language is the natural language of deaf people. Therefore it is their greatest cultural asset. However, similar to other minority languages, sign language has been discriminated, even being denied its recognition as formal language. This linguistic marginalization has meant a communicative barrier for deaf communities. Sign languages have been excluded in their own societies, even going have forbidden this way of communication in public spaces. Objectives: Analyze the legal status of sign languages in different countries and the legal form that supports them in access to education. Methodology: in this paper we carry out a review of the current state of sign languages from both the normo-legal as well as the social and educational perspective. Likewise, we analyze the effects that the different conceptual and ideologies approach towards the sign language, and the models of action that these entail, have provoked in the social development of the deaf communities. Results and discussion: there has been a great advance in the legal recognition of sign languages in most countries, but legally recognized rights do not achieve a full exercise or guarantees of access to education on equal opportunities.
Bibliographic References
- Báez Montero, I. (2015). ¿De cuántos signantes estamos hablando? E-Aesla. Revista digital de lingüística aplicada, 1. Centro Virtual Cervantes. Instituto Cervantes. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/lengua/eaesla/
- Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Index for Inclusion. Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros educativos. Bristol, UK: Centre for Studies on Inclusive Education.
- Bryan, A. y Emery, S. (2014). The Case for Deaf Legal Theory through the Lens of Deaf Gain. En H. D. L. Bauman y J. J. Murray (Ed.) Deaf Gain: Raising the Stakes for Human Diversity (pp. 37-64). Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Causse Cathcart, M. (2009). El concepto de comunidad desde el punto de vista socio-histórico-cultural y lingüístico. Ciencia en su PC, 3, 12-21. Centro de Información y Gestión Tecnológica de Santiago de Cuba. Connolly, W. E. (1995). The ethos of pluralization. University of Minnesota Press.
- De Meulder, M. (2015). The legal recognition of sign languages. Sign Language Studies, 15(4), 498-506.
- Domínguez, A. B. y Baixeras, A. P. (2004). La educación de los alumnos sordos hoy: perspectivas y respuestas educativas. Archidona (Málaga): Aljibe.
- Fischer, S. D. y Van, d. H. (2011): Sign language structures. En M. Marschark y P. E. Spencer (Eds.), segunda edición. The oxford handbook of deaf studies, language, and education (pp. 336-349) New York, NY: Oxford University Press.
- Gobierno de España. (2007). Ley 27/2007, de 23 de octubre, por la que se reconocen las lenguas de signos españolas y se regulan los medios de apoyo a la comunicación oral de las personas sordas, con discapacidad auditiva y sordociegas. Boletín Oficial del Estado, 255, 24/10/2007. Disposición nº 18476, (pp. 43251-43259).
- González, M. y Calvo, G. (2009). Ponce de León y la enseñanza de sordomudos. En XV Coloquio de Historia de la Educación, Pamplona-Irueña, 29, 30 de junio de 2009, (pp. 627-638).
- Habermas, J. (1994). Multiculturalism: Examining the politics of recognition. Princeton University Press.
- Herrera-Fernández, V. (2014). Alfabetización y bilingüismo en aprendices visuales. Aportes desde las epistemologías de sordos. Educación y Educadores, 17(1), 135-148.
- Humphries,T.; Kushalnagar, P.; Mathur, G.; Napoli, D. J.; Padden, C.; Rathmann, C. y Smith, S. R. (2012). Language Acquisition for Deaf Children: Reducing the Harms of Zero Tolerance to the Use of Alternative Approaches. Harm Reduction Journal, 9(16).
- Instituto Nacional de Estadística, INE (2013). Encuesta de Integración Social y Salud 2012. Discapacidad. Recuperado desde: http://bit.ly/2rVa4hA
- Instituto Nacional de Estadística, INE (2010). Encuesta de Discapacidad, Autonomía Personal y Situación de Dependencia EDDAD 2008. Recuperado desde: http://bit.ly/2L7O4Jf
- Jarque, M. J. (2012). Las lenguas de signos: su estudio científico y reconocimiento legal. Anuari de filologia. Estudis de lingüística, 2, 33-48.
- Johnston, T. (2004). The assessment and achievement of proficiency in a native sign language within a sign bilingual program: The pilot auslan receptive skills test. Deafness & Education International, 6(2), 57-81.
- Kuhl, P. y Rivera-Gaxiola, M. (2008). Neural substrates of language acquisition. Annual Review of Neuroscience, 31, 511–534.
- Kymlicka, W. y Patten, A. (2003). Language rights and political theory. New York: Oxford University Press.
- Lane, H.; Hoffmeister, R. y Bahan, B. J. (1996). A journey into the deaf-world. San Diego, CA: Dawn Sign Press.
- Lederberg, A. R.; Schick, B. y Spencer, P. E. (2013). Language and literacy development of deaf and hard-of-hearing children: Successes and challenges. Developmental Psychology, 49(1), 15-30.
- Luft, P. (2017). What Is Different About Deaf Education? The Effects of Child and Family Factors on Educational Services. The Journal of Special Education, 51(1), 27-37.
- Marschark, M. y Hauser, P. C. (2011). How deaf children learn: what parents and teachers need to know. OUP USA.
- Mckee, R. y Manning, V. (2015). Effects of Language Planning and Policy on Language Rights and the Vitality of New Zealand Sign Language. Sign Language Studies 15(4).
- Nussbaum, M. C. (2007). Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión. Madrid: Paidós.
- Scandroglio, B.; López Martínez, J. S. y San José Sebastián, M. C.: (2008). La Teoría de la Identidad Social: una síntesis crítica de sus fundamentos, evidencias y controversias. Psicothema, 20(1).
- Sen, A. (2010). La idea de la justicia. Madrid: Taurus.
- Sen, A. (2004). Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza Editorial.
- Tajfel, H. (1984). Grupos humanos y categorías Sociales. Barcelona: Herder.
- Tully, J. (1995). Strange multiplicity: Constitutionalism in an age of diversity. Cambridge University Press.
- Who, W. (2011). World report on disability. Geneva: WHO. Recuperado desde: http://bit.ly/2kaeX34
- Young, I. M. (2011). Justice and the Politics of Difference. Princeton University Press.
- Young, I. M. (2002). Inclusion and democracy. Oxford University, Press on Demand.