La accesibilidad universal y el diseño para todas las personas factor clave para la inclusión social desde el design thinking curricular

  1. Hernández-Galán, Jesús 1
  2. de la Fuente Robles, Yolanda Mª 2
  3. Campo Blanco, Maribel 3
  1. 1 Director de Accesibilidad Universal Fundación ONCE
  2. 2 Catedràtica acreditada - Trabajo Social y Servicios Sociales Universidad de Jaén Vicerrectora Igualdad, Cultura y Cooperación al Desarrollo Universidad Internacional de Andalucía
  3. 3 Coordinadora del projecte CRUE-Fundación ONCE
Journal:
Educación social: Revista de intervención socioeducativa

ISSN: 1135-8629

Year of publication: 2014

Issue Title: Diversidad funcional aportaciones sobre discapacidad e invalidez estructural

Issue: 58

Pages: 119-134

Type: Article

More publications in: Educación social: Revista de intervención socioeducativa

Abstract

This article presents the design of the new training for social intervention for all from universal accessibility, specifically in terms of the social professions, through the methodology of curricular design thinking. It looks at the intimate relationship that arises from the linking of two concepts: inclusion — as a positive response to the diversity of individuals and individual differences, understanding diversity not as a problem but as an opportunity for the enrichment of society, through active participation in family life, in education, in work and generally in the whole range of social and cultural processes and in the community (UNESCO, 2005) — and accessibility, as a new paradigm of comprehensiveness in the intervention / of new professionals working in the social sector, making the concept of citizenship in the fullest sense a reality.

Bibliographic References

  • Arruda, A.,; Martha, A. (coords.) (2007). Espacios imaginarios y representaciones sociales: aporte desde Latinoamérica. México Anthropos.
  • Cabero Diéguez, V.; Trejo Jiménez, Mª C; Fernández Fernández, V. (2011). Guía de recomendaciones y líneas de actuación en inclusión social, Fundación Luis Vives. [Recuperat: 20-10-2014] http://www.luisvivesces.org/upload/13/40/Guia_Inclusion_FLV_ACCESIBLE_VF.pdf
  • Casanova Correa, J. (2008). “La política de inclusión social de los discapacitados en España: de la accesibilidad arquitectónica a la tecnología”. En: VI Congresso Portuges de Sociología. [Recuperat: 20-10-2014]. http://www.aps.pt/vicongresso/pdfs/288.pdf
  • Coria, S. (2010). “Accesibilidad e Inclusión Social en las curriculas de Diseño”. En: Actas de Diseño, núm. 8.
  • De la Fuente Robles, Y. Mª (2009). “Los estudios de grado. La utopia hecha realidad en el ámbito social”. En: Revista Nudos, núm. 4, Jaén.
  • Donabediam, A. (1990). “La dimensión internacional de la evaluación y la garantía de Calidad”. En: Salud Pública, vol. 32, núm. 2, p. 113-117.
  • EIDD Desing for All Europe (2004). The EIDD Stockholm Declaration Adopted on 9 May 2004, at the Annual General Meeting of the European Institute for Design and Disability in Stockholm. [Recuperat: 25-08-2014] http://www.designforalleurope.org/Design-for-All/EIDD-Documents/Stockholm-Declaration
  • Fernández García, T.; López Peláez, A. (2008). Trabajo Social Comunitario: afrontado juntos los desafíos del siglo XXI. Alianza Editorial, Madrid.
  • García Roca, J. (2000). “Trabajo Social”, En: A. Cortina; J, Conill, Ética de las profesiones, Navarra: Verbo Divino, 313-357.
  • García de Sola, M. (Coord.) (2006). Libro Blanco para el Diseño para todas las personas en la Universidad. Madrid: IMSERSO, Fundación ONCE y Coordinadora de Diseño Para Todas las Personas en España.
  • Guash Murillo, Daniel; Hernández Galán, Jesús (coord.) (2012). La Responsabilidad Social Universitaria y Discapacidad. Observatorio Universidad y Discapacidad, Barcelona.
  • Hernández Escobar, A. (2012). “Creatividad”. En: Fernández, De Lorenzo y Vázquez (eds.). Diccionario de Trabajo Social, Alianza Editorial, Madrid.
  • Martínez-Salanova Sánchez, E. (2009). Participación social y educación: Situaciones nuevas, soluciones creativas. [Recuperat: 20-10-2014] http://www.uhu.es/cine.educacion/articulos/participacionsocialyeducacion.htm
  • Organització de Nacions Unides (ONU) (2006). Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitat i protocol facultatiu. Nova York: ONU. [Recuperat: 05-09-2014] http://www.un.org/spanish/disabilities
  • Organització Mundial de la Salut (OMS) (2011). Informe mundial sobre discapacitat. Ginebra: OMS,
  • Banc Mundial. Ortega Expósito, T. (2012). “Necesidades sociales”. En: Fernández; De Lorenzo; Vázquez (eds.). Diccionario de Trabajo Social, Alianza Editorial, Madrid.
  • Reial Decret 1393/2007, de 29 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments universitaris oficials. [Recuperat: 10-09-2014] http://www.boe.es/boe/dias/2007/10/30/pdfs/A44037-44048.pdf
  • Reial Decret 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social. [Recuperat: 10-09-2014] http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/03/pdfs/BOE-A-2013-12632.pdf
  • Sala, I.; Sánchez, S.; Giné, C.; Díez, E. (2014). “Análisis de los distintos enfoques del paradigma del diseño universal aplicado a la educación”. En: Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8 (1), 143-152.
  • Sáez Carreras, J.; García Molina, J. (2003). “Emergencia de las profesiones sociales: de la dimensión política, ética y práctica”. En: Pedagogía Social 10.
  • UNESCO (2005). Guidelines for Inclusion Ensuring Access to Education for All. [Recuperat: 22-10-2014] http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf
  • Villa, M. E. (2009). “Los imaginarios sociales”. En: Revista Uni-pluri/versidad, 9 (3).