La accesibilidad universal y el diseño para todas las personas factor clave para la inclusión social desde el design thinking curricular

  1. Hernández-Galán, Jesús 1
  2. de la Fuente Robles, Yolanda Mª 2
  3. Campo Blanco, Maribel 3
  1. 1 Director de Accesibilidad Universal Fundación ONCE
  2. 2 Catedràtica acreditada - Trabajo Social y Servicios Sociales Universidad de Jaén Vicerrectora Igualdad, Cultura y Cooperación al Desarrollo Universidad Internacional de Andalucía
  3. 3 Coordinadora del projecte CRUE-Fundación ONCE
Revista:
Educación social: Revista de intervención socioeducativa

ISSN: 1135-8629

Any de publicació: 2014

Títol de l'exemplar: Diversidad funcional aportaciones sobre discapacidad e invalidez estructural

Número: 58

Pàgines: 119-134

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educación social: Revista de intervención socioeducativa

Resum

L’article presenta el disseny de la nova formació en intervenció social per a totes les persones des de l’accessibilitat universal, en concret el cas de les professions socials, a través de la metodologia del design thinking curricular. S’hi tracta la relació íntima que sorgeix de vincular dos conceptes, d’una banda la inclusió –que respon positivament a la diversitat de les persones i a les diferències individuals, entenent que la diversitat no és un problema, sinó una oportunitat per a l’enriquiment de la societat, a través de la participació activa en la vida familiar, en l’educació, en el treball i en general en tots els processos socials, culturals i en les comunitats (UNESCO, 2005)– i, d’altra banda, l’accessibilitat, com un nou paradigma de la integralitat en la intervenció dels nous i les noves professionals dedicats al sectors social, fent realitat el concepte de ciutadania en sentit ampli.

Referències bibliogràfiques

  • Arruda, A.,; Martha, A. (coords.) (2007). Espacios imaginarios y representaciones sociales: aporte desde Latinoamérica. México Anthropos.
  • Cabero Diéguez, V.; Trejo Jiménez, Mª C; Fernández Fernández, V. (2011). Guía de recomendaciones y líneas de actuación en inclusión social, Fundación Luis Vives. [Recuperat: 20-10-2014] http://www.luisvivesces.org/upload/13/40/Guia_Inclusion_FLV_ACCESIBLE_VF.pdf
  • Casanova Correa, J. (2008). “La política de inclusión social de los discapacitados en España: de la accesibilidad arquitectónica a la tecnología”. En: VI Congresso Portuges de Sociología. [Recuperat: 20-10-2014]. http://www.aps.pt/vicongresso/pdfs/288.pdf
  • Coria, S. (2010). “Accesibilidad e Inclusión Social en las curriculas de Diseño”. En: Actas de Diseño, núm. 8.
  • De la Fuente Robles, Y. Mª (2009). “Los estudios de grado. La utopia hecha realidad en el ámbito social”. En: Revista Nudos, núm. 4, Jaén.
  • Donabediam, A. (1990). “La dimensión internacional de la evaluación y la garantía de Calidad”. En: Salud Pública, vol. 32, núm. 2, p. 113-117.
  • EIDD Desing for All Europe (2004). The EIDD Stockholm Declaration Adopted on 9 May 2004, at the Annual General Meeting of the European Institute for Design and Disability in Stockholm. [Recuperat: 25-08-2014] http://www.designforalleurope.org/Design-for-All/EIDD-Documents/Stockholm-Declaration
  • Fernández García, T.; López Peláez, A. (2008). Trabajo Social Comunitario: afrontado juntos los desafíos del siglo XXI. Alianza Editorial, Madrid.
  • García Roca, J. (2000). “Trabajo Social”, En: A. Cortina; J, Conill, Ética de las profesiones, Navarra: Verbo Divino, 313-357.
  • García de Sola, M. (Coord.) (2006). Libro Blanco para el Diseño para todas las personas en la Universidad. Madrid: IMSERSO, Fundación ONCE y Coordinadora de Diseño Para Todas las Personas en España.
  • Guash Murillo, Daniel; Hernández Galán, Jesús (coord.) (2012). La Responsabilidad Social Universitaria y Discapacidad. Observatorio Universidad y Discapacidad, Barcelona.
  • Hernández Escobar, A. (2012). “Creatividad”. En: Fernández, De Lorenzo y Vázquez (eds.). Diccionario de Trabajo Social, Alianza Editorial, Madrid.
  • Martínez-Salanova Sánchez, E. (2009). Participación social y educación: Situaciones nuevas, soluciones creativas. [Recuperat: 20-10-2014] http://www.uhu.es/cine.educacion/articulos/participacionsocialyeducacion.htm
  • Organització de Nacions Unides (ONU) (2006). Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitat i protocol facultatiu. Nova York: ONU. [Recuperat: 05-09-2014] http://www.un.org/spanish/disabilities
  • Organització Mundial de la Salut (OMS) (2011). Informe mundial sobre discapacitat. Ginebra: OMS,
  • Banc Mundial. Ortega Expósito, T. (2012). “Necesidades sociales”. En: Fernández; De Lorenzo; Vázquez (eds.). Diccionario de Trabajo Social, Alianza Editorial, Madrid.
  • Reial Decret 1393/2007, de 29 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments universitaris oficials. [Recuperat: 10-09-2014] http://www.boe.es/boe/dias/2007/10/30/pdfs/A44037-44048.pdf
  • Reial Decret 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social. [Recuperat: 10-09-2014] http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/03/pdfs/BOE-A-2013-12632.pdf
  • Sala, I.; Sánchez, S.; Giné, C.; Díez, E. (2014). “Análisis de los distintos enfoques del paradigma del diseño universal aplicado a la educación”. En: Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8 (1), 143-152.
  • Sáez Carreras, J.; García Molina, J. (2003). “Emergencia de las profesiones sociales: de la dimensión política, ética y práctica”. En: Pedagogía Social 10.
  • UNESCO (2005). Guidelines for Inclusion Ensuring Access to Education for All. [Recuperat: 22-10-2014] http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf
  • Villa, M. E. (2009). “Los imaginarios sociales”. En: Revista Uni-pluri/versidad, 9 (3).