Educación patrimonial, intergeneracionalidad e interseccionalidad desde una perspectiva de géneroExperiencia y conclusiones para la formación inicial del profesorado

  1. María del Consuelo Díez Bedmar 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Investigación en la escuela

ISSN: 0213-7771 2443-9991

Year of publication: 2020

Issue: 100

Pages: 55-70

Type: Article

DOI: 10.12795/IE.2020.I100.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Investigación en la escuela

Abstract

: The contribution presents the results obtained in the development of two heritage intergenerational proposals, carried out between undergraduate and University Program for Seniors students of the University of Jaén, in the context of subjects and heritage issues, during the 2018- 2019 academic year. The importance of heritage education from intersectionality and with a gender perspective in the learning and development of social constructs is present. From the analysis of the speeches both oral (with older students) and written, of the students of the different groups that participated in the experience, collected from a directed analysis search form, the importance of that proposal has been evidenced in order to understand that there are differences of appreciation and perception (among them by age, sex and associated gender roles), stereotypes and prejudices in our relationship with heritage that affect the learning and the construction of a critical, reflective and coresponsible citizenship with heritage. Likewise, the results show how, investigations of this type provide us with basic references for the processes of heritage learning and teaching in Adult Education, Secondary Education for Adults, Baccalaureate for Adults and Higher level Vocational Training modules that increasingly have more older students among their students

Bibliographic References

  • Barkley, E., Croos, P. y Major, C. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata.
  • Baxter, J. (2004). Positioning Gender in Discourse: A Feminist Methodology. Londres: Palgrave Macmillan.
  • Baxter, J. (2007). Post-structuralist analysis of classroom discourse. In M. Martin & A.M. Mejia (Eds.), Encyclopaedia of Language and Education: Discourse and Education, (3), pp. 69-80. Nueva York: Springer.
  • Bedmar, M. (2003). La Educación Intergeneracional encierra un tesoro. En M. Bedmar, y I. Montero (Coords.), La Educación Intergeneracional: un nuevo ámbito educativo (pp. 67-82). Madrid: Dykinson.
  • Bedmar, M. (2010). La Educación Intergeneracional. En Mª C. Fernández y J. Gª Mínguez (Comps.), Educación y Adultos Mayores (pp. 169-205). Rosario: Laborde Editor.
  • Bholinger, S., Haake, U., Helms Jørgensen, C., Toiviainen, H.& Wallo, A. (Eds.) (2015). Working and Learning in Times of Uncertainty. Challenges to Adult, Professional and Vocational Education. Rotterdam: Sense Publisher.
  • Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, 1(8), 139-167.
  • De la Herran Garcón, A. (1999). Claves para la formación total de los profesores. Tendencias pedagógicas, 4, 37-58.
  • Díez Bedmar, M.ª C. (2016). Evaluación de adquisición de competencias identitarias: del "our identity" al "identities". En C. García, A. Arroyo y B. Andreu (Eds.), Deconstruir la alteridad desde la Didáctica de las Ciencias Sociales: educar para una ciudadanía global (pp. 320-330). Las Palmas de Gran Canaria: AUPDCS y Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
  • Díez Bedmar, M.ª C. (2018a). Del concepto construido de familia a la construcción colaborativa: análisis y recursos desde una educación emocional, feminista y sociocrítica. En S. Medina Quintana (Ed.), Familias, educación y género. Tradiciones y rupturas en las sociedades moderna y contemporánea (pp. 151-172). Gijón: Trea.
  • Díez Bedmar, M.ª C. (2018b). Paisajes culturales urbanos con perspectiva de género: Revisión bibliográfica y repercusiones para la didáctica de las ciencias sociales. UNES, 4, 60-77.
  • Díez Bedmar, M.ª C. (2019). Educación histórica con perspectiva de género: Resultados de aprendizaje y competencia docente. El Futuro del Pasado, 10, 81-122. http://dx.doi.org/10.14516/ fdp.2019.010.001.003
  • Estepa Giménez, J. (2017). Otra didáctica de la Historia para otra escuela. Lección inaugural. Servicio de Publicaciones Universidad de Huelva.
  • Fontal, O. (2013). Estirando hasta dar la Vuelta al Concepto de Patrimonio. En O. Fontal (Coord.), La Educación Patrimonial: Del Patrimonio a las Personas (pp. 9-22). Gijón: Trea.
  • Fontal, O. e Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33(1), 15-32.
  • Gardner, H. (1993). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Madrid: Paidós Educación.
  • Guerra, M. J. (2016). Identidades, educación y enfoques interseccionales: del diagnóstico de las opresiones a la vindicación de los derechos. En C. García, A. Arroyo y B. Andreu (Eds.), Deconstruir la alteridad desde la Didáctica de las Ciencias Sociales: educar para una ciudadanía global (pp. 203-218). Las Palmas de Gran Canaria: AUPDCS y Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
  • Labrador, A., Silberman, N., Cortellesi, G., Harpley, J. & Kernan, M. (2018). Intergenerational Learning: A Tool for Building and Transforming Cultural Heritage. En A. Labrador & N. Silberman (Ed)., Handbook of Public Heritage Theory and Practice. London: Oxford University Press.
  • Lucas, L. (2018). La enseñanza del patrimonio y de la ciudadanía en las clases de ciencias sociales: un estudio de caso en ESO. Tesis doctoral, Universidad de Huelva.
  • Martín, A.V. (1999). Más allá de Piaget: cognición adulta y educación. Teoría de la Educación, 11, 127-157.
  • Martín, M. y Cuenca, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio siglo XXI, Actualidad y tendencias en educación patrimonial, 33(1), 33-53.
  • Martins, T., Midão, L., Martínez, S., Dequech, L., Busse, G., Bertram, M., McDonald, A., Gilliland, G., Orte, C., Vives, M., & Costa, E. (2019). Intergenerational Programs Review: Study Design and Characteristics of Intervention, Outcomes, and Effectiveness. Journal of Intergenerational Relationships, 17(1), 93-109.
  • Milana, M. & Holford, J. (Ed) (2014). Adult Education, Policy and the European Union: Theoretical and Methodological Perspectives, Rotterdam: Sense Publisher.
  • Ortega y Gasset, J. (1923). El tema de nuestro tiempo. En Obras Completas, tomo III, 559-652 (2005). Madrid: Santillana.
  • Puig, J. M. (2007). Aprendizaje servicio: educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
  • Sánchez M., Whitehouse, P. & Johnston, L. (2018). Intergenerational Learning and Education in Schools and Beyond. Journal of Intergenerational Relationships, 16, 1-2.
  • Santamaría, J. S. (2010). La competencia emocional en la escuela: una propuesta de organización dimensional y criterial. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 25, 79-96.
  • Santisteban, A., González-Monfort, N. & Pagès, J. (2019). Critical citizenship education and heritage education. En E. J. Delgado-Algarra & J. M. Cuenca-López (Eds.), Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education (pp. 26-42). Hershey PA, USA: IGI Global. 10.4018/978-1-7998-1978-3.ch002
  • Sola, C. (2006). Fundamentos de la técnica didáctica ABP. En C. Sola (Coord.), Aprendizaje basado en problemas (pp. 38-50). México: Trillas.
  • UNESCO (2016). Informe mundial sobre la cultura para el desarrollo urbano sostenible. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248920
  • Van Dijk, T. A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. Discours & Society, 4(2), 249-283.
  • Warren, K. (2000). Ecofeminist philosophy: a wester perspective on what it is and why it matter. Lanham, Md: Rowman and Littlefield.