La influencia de las emociones en la elección de carreras universitarias
- Ana Belén Borrachero Cortés
- María Antonia Dávila Acedo
- Diego Airado Rodríguez
ISSN: 0214-9877
Année de publication: 2017
Titre de la publication: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia
Volumen: 1
Número: 2
Pages: 125-136
Type: Article
D'autres publications dans: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología
Résumé
In order to know the emotions experienced by secondary school students in learning different scientific subjects and how they could influence the subsequent choice of university careers, we carried out an investigation with 142 students from Master’s Degree in Teacher Training in Secondary Education (MUFPES) of the branch of Sciences during three courses (2010/2013), which are distributed in three scientific specialties offered in the Master: Physics / Chemistry, Biology / Geology and Mathematics. The study leads us to affirm that there is a concordance between the emotions experienced as science learners and future careers carried out later, emphasizing positive emotions above negative emotions.
Références bibliographiques
- Abrahams, I. (2009). Does Practical Work Really Motivate? A study of the affective value of practical work in secondary school science. International Journal of Science Education, 31(17), 2335-2353.
- Barmby, P. y Defty, N. (2006). Secondary school pupils’ perceptions of physics. Research in Science and Technological Education, 24(2), 199-215.
- Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
- Borrachero, A.B. y Brígido, M. (2011). Las emociones de los futuros profesores de Secundaria sobre el aprendizaje de las ciencias según el campo de procedencia. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 1(2), 99-106.
- Brígido, M., Bermejo, M.L., Conde, M.C., Borrachero, A.B. y Mellado, V. (2010). Estudio longitudinal de las emociones en ciencias de estudiantes de maestro. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 18(2), 161-179.
- Casacuberta, D. (2000). Qué es una emoción. Barcelona: Crítica.
- Costillo, E., Brígido, M., Caballero, A., Bermejo, M.L., Conde, M.C. y Mellado, V. (2010). Las emociones de futuros docentes de secundaria sobre cuestiones relacionadas con la enseñanzaaprendizaje de las ciencias. XXIV Encuentro de Didáctica de las ciencias experimentales. Organizado por la Universidad de Jaén y APICE. Baeza, 21 al 23 de julio de 2010.
- Costillo, E., Borrachero, A.B., Brígido, M. y Mellado, V. (2013). Las emociones en la enseñanzaaprendizaje de las ciencias y las matemáticas de futuros profesores de Secundaria. Revista EUREKA sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 10(núm. extraordinario), 514-532.
- Damasio, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. Barcelona: Editorial Destino.
- Del Rincón, D., Latorre, A. y Sanz, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.
- Fensham, P. (1992). Science and technology. En P.W. Jackson (Ed.), Handbook of research on curriculum (pp.789-829). Nueva York: Macmillan Publishing Co.
- Fernández-Abascal, E., Martín, M. y Domínguez, J. (2001). Procesos psicológicos. Madrid: Ediciones Pirámide.
- Fouad, N.A. (2007). Work and Vocational Psychology: Theory, Research, and Applications. Annual Review of Psychology, 58, 543–64
- Frijda, N. H. (2000). The psychologists’ point of view. En M. Lewis y J. M. Haviland-Jones (Eds.), Handbook of emotions (pp. 59-74). New York: The Guilford Press.
- García, M. y Orozco, L. (2008). Orientando un cambio de actitud hacia las Ciencias Naturales y su enseñanza en profesores de Educación Primaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 7(3), 539- 568.
- Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Cairos.
- Hargreaves, A. (2000). Mixed emotions: Teachers' perceptions of their interactions with students. Teaching and Teacher Education, 16(8), 811-826.
- Marbá, A. y Márquez, C. (2010). ¿Qué opinan los estudiantes de las clases de ciencias? Un estudio transversal de sexto de primaria a cuarto de ESO. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 19-30.
- Mellado, V., Blanco, J. L., Borrachero, A. B. y Cárdenas, J. A. (Eds.). (2013). Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y las matemáticas. Badajoz, España: DEPROFE.
- Murphy, C. y Beggs, J. (2003). Children perceptions of school science. School Science Review, 84(308), 109-116.
- Rebollo, M.A., García, R., Barragán, R., Buzón, O. y Vega, L. (2008). Las emociones en el aprendizaje online. RELIEVE, 14(1). Recuperado en Septiembre de 2016 http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/ RELIEVEv14n1_2.htm
- Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walwerg-Henriksson, H. y Hemmo, V. (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. European Commission, Community Research.
- Shapiro, S. (2010). Revisiting the teachers’ lounge: Reflections on emotional experience and teacher identity. Teaching and Teacher Education, 26(3), 616-621.
- Solbes, J. (2011). ¿Por qué disminuye el alumnado de Ciencias? Alambique, 17(67), 53-61.
- Sutton, R. y Wheatley, K. (2003). Teachers' emotions and teaching. A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15, 327-358.
- Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: Un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), 274-292.
- Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2009). La vocación científica y tecnológica: Predictores actitudinales significativo. Revista EUREKA sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(2), 213-231.