Manuel Casal Aguado y Alberto Lista, ilustres copistas de «El semejante a sí mismo» de Ruiz de Alarcón

  1. Santos de la Morena, Blanca 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Edad de oro

ISSN: 0212-0429

Año de publicación: 2024

Volumen: 43

Páginas: 93-111

Tipo: Artículo

DOI: 10.15366/EDADORO2024.43.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Edad de oro

Resumen

This paper considers as a starting point the analysis of the two manuscript testimonies of El semejante a sí mismo, by Juan Ruiz de Alarcón. It proves that the first of them, which is preserved as part of a collection of comedies in the British Library, was copied by Manuel Casal y Aguado, a medic and playwright who used the pseudonym of Lucas Alemán. Likewise, it is proven that the other manuscript, preserved in the Library of the University of Seville, is due to the hand of Alberto Lista. In both cases, these authors are responsible for the copying of other works, in manuscripts that until now were anonymous, so that the finding is proposed as a starting point to deepen their work as transmitters of the theater of the Golden Age and to better understand the textual history of the comedies copied by them. In the last part of the work, both manuscripts are analyzed textually and put in relation to the edition made by Hartzenbusch. The data allow us to shed light on the textual history of El semejante a sí mismo and on Hartzenbusch’s actions as an editor of the theater of the Golden Age

Referencias bibliográficas

  • Aguilar Piñal, Francisco (2011 [1972]). «Noticia del “Índice de Comedias” de Manuel Casal y Aguado», Cuadernos Bibliográficos, 28, pp. 153-162 (edición digital recuperada en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/noticia-del-indice-de-comedias-de-manuel-casal-y-aguado/html/ [Consulta: 22/04/2024].
  • Bolaños Donoso, Piedad y Peñalver Gómez, Eduardo (coord.). Catálogo de teatro antiguo en la Biblioteca de la Universidad de Sevilla 1605-1833, Sevilla: Universidad de Sevilla. Disponible en https://expobus.us.es/files/original/98a8b0fc8d9d029eb2d7100c5515c6a20881ef64.pdf [Consulta: 22/04/2024].
  • Cabello Lapiedra, Xavier y Diego San José (1909), El semejante a sí mismo. Comedia en tres actos y en verso original de don Juan Ruiz de Alarcón, refundida y arreglada. Madrid: R. Velasco Impresor.
  • Castro, Adolfo de (1874). Varias obras inéditas de Cervantes, sacadas de códices de la Biblioteca Colombina / con nuevas ilustraciones sobre la vida del autor y el Quijote por Adolfo de Castro. Madrid: Carlos Bailly-Bailliere, 1874.
  • Durán, Agustín. Catálogo de comedias que tiene Casal. Biblioteca Nacional de España. Mss 17450(14). Disponible en http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000217975&page=1 [Consulta: 22/04/2024].
  • Durán, Agustín (1826-1829). Comedias escogidas de Don Juan Ruiz de Alarcón y Mendoza. Madrid: Ortega y compañía. Tres tomos.
  • Gayangos, Pascual de (1875-1893). Catalogue of the manuscripts in the Spanish language in the British Museum. Londres: William Clower and Sons.
  • Glendinning, Nigel (1959). «Spanish books in England: 1800-1850». Transactions of the Cambridge Bibliographical Society, 3.1, pp. 70-92. Hartzenbusch, Juan Eugenio (1852). Comedias de don Juan Ruiz de Alarcón y Mendoza. Madrid: Imprenta y estereotipía de M. Rivadeneyra (Biblioteca de Autores Españoles 20).
  • Hartzenbusch, Juan Eugenio (1857). Comedias escogidas de frey Lope de Vega Carpio. Madrid: Imprenta y estereotipía de M. Rivadeneyra (Biblioteca de Autores Españoles 41).
  • Herrera Navarro, Jerónimo, «Manuel Casal y Aguado», en Real Academia de la Historia, Diccionario Biográfico electrónico. Disponible en https://dbe.rah.es/biografias/72709/manuel-casal-y-aguado [Consulta: 22/04/2024].
  • Oleza, Joan(dir.). Artelope. Base de datos y argumentos del teatro de Lope de Vega. Disponible en http://artelope.uv.es/ [Consulta: 22/04/2024].
  • Peña, Margarita (2000). Juan Ruiz de Alarcón ante la crítica, en las colecciones y en los acervos documentales. Ciudad de México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla/Universidad Autónoma Metropolitana/Miguel Ángel Porrúa.
  • Piqueras Flores, Manuel y Blanca Santos de la MorenaA (eds.) (2021). «Prólogo a La discreta venganza». En Daniel Fernández Rodríguez y Guillermo Gómez Sánchez-Ferrer (coords.), Lope de Vega, Comedias Parte XX. Madrid: Gredos, pp. 115-135.
  • Ruiz de Alarcón y Mendoza, Juan (1628). Parte Primera de Comedias de Juan Ruiz de Alarcón y Mendoza. Madrid: Juan González.
  • Ruiz de Alarcón y Mendoza, Juan (1957). Obras completas de Juan Ruiz de Alarcón I. Teatro. Agustín Millares Carlo (ed.). Ciudad de México/Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Ruiz de Alarcón y Mendoza, Juan (1990). Obras completas de Juan Ruiz de Alarcón. Alva V. Ebersole (ed.). Madrid: Castalia.
  • Ruiz de Alarcón y Mendoza, Juan (2020). El semejante a sí mismo. Luis Carlos Salazar Quintana (ed.). Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (Colección Obras dramáticas completas Juan Ruiz de Alarcón 4).
  • Salazar Quintana, Luis Carlos (2020). «Introducción» a Ruiz de Alarcón y Mendoza, El semejante a sí mismo. Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (Colección Obras dramáticas completas Juan Ruiz de Alarcón 4).
  • Vega García-Luengos, Germán (2008). «La restauración del teatro clásico». En Montserrat Amores (ed.), Juan Eugenio Hartzenbusch 1806-2006. Madrid: Centro para la edición de los clásicos españoles (CECE), pp. 123-197.