Hacia una didáctica de la memoria democráticalas fosas de la guerra civil
-
1
Universidad de Jaén
info
ISSN: 2530-1012
Año de publicación: 2024
Número: 18
Páginas: 89-108
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: UNES: Universidad, escuela y sociedad
Resumen
Introduction: Democratic Memory aims to close a debt of the past with Spanish Democracy, among other things, in terms of the analysis of the circumstances that led to the loss of rights and freedoms of citizens. In this sense, the places of memory of the Spanish Civil War and, especially, the mass graves, constitute a didactic resource of great potential when it comes to improving the understanding of the events and, above all, to carry out experiential, emotional and experiential learning that connects students with their recent past and promotes critical thinking. and the acquisition of constitutional values. Method: In this work, after a review of the relevance of these spaces also applying the gender perspective, a series of didactic guidelines are elaborated based on microanalysis as a methodological tool and having taken the Cemetery of San Eufrasio de Jaén as an implementation laboratory. Results: The didactic potential of places of memory is shown, where in addition to exemplifying educational experiences, the usefulness of places of memory to work on empathy and historical awareness has been highlighted. On the other hand, it is committed to reproducing research work in the classroom and the use of primary sources to generate critical thinking. Conclusions: We have a pending task: to construct a social history of the Franco regime in which the repression exercised against the vanquished, and especially against women, occupies a prominent place, which reaches textbooks and educational centers, because a culture of peace cannot be built on ignorance or concealment.
Referencias bibliográficas
- Aróstegui Sánchez, J. (2004). Retos de la memoria y trabajos de la historia. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 3, 5-58.
- Barranquero Texeira, E. y Prieto Borrego, L. (2018). La derrota bajo tierra. Las fosas comunes del franquismo. Editorial Comares.
- Carretero Rodríguez, M. y Sobrino López, D. (2022). Lugares de Memoria. Íber, didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 108, 4-7.
- Cases Sola, A. (2014). La violencia sexual en la retaguardia republicana durante la Guerra Civil Española. Historia Actual Online, 34, 69-80. https://doi.org/10.36132/hao.v0i34.1052
- Cobo Romero, F. (1993). La Guerra Civil y la Represión Franquista en la Provincia de Jaén. 1936-1950. Editorial Diputación provincial de Jaén.
- Coromina Verdaguer, L. (2022). Los lugares de memoria ¿un recurso didáctico para las aulas de secundaria? Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 108, 55-59.
- Council of Europe (2018). Quality history education in the 21st century - Principles and guidelines. Council of Europe. Recuperado de: https://edoc.coe.int/en/teaching-history/7754-quality-history-education-in-the-21st-century-principles-and-guidelines.html#
- De Córdoba Ortega, S. (2007). Todos los nombres. Borrador para un estudio de la tragedia en la provincia de Jaén (1939-1952). En Estudios y Actividades de la Asociación para la Recuperación de la Memoria Histórica de Jaén (pp. 55-149). ARMH-Jaén.
- De la Cruz Redondo, A y Jaén Milla, S. (2020). La musealización del horror. Análisis de la proyección didáctica de los espacios del Holocausto. En T. Abelló, G. C. Cattini, V. Gavín, J. Ibarz, C. Santacana, Q. Solé, A. Vives (Coords.), Postguerres (pp. 151-168). Universidad de Barcelona.
- Díez Gutiérrez, E.J. (2020). La asignatura pendiente. La memoria histórica democrática en los libros de texto escolares, Editorial Plaza y Valdés.
- Feliu Torruella, M y Hernández Cardona, F. X. (2013). Didáctica de la Guerra Civil española. Editorial Graó.
- Ferrándiz, F. (2014). El pasado bajo tierra: Exhumaciones contemporáneas de la Guerra Civil. Editorial Anthropos.
- Galiana i Cano, V. (2018). La memoria democrática en las aulas de secundaria y bachillerato: balance de una experiencia didáctica. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 34, 3-18.https://doi.org/10.7203/dces.34.12048.
- Galindo Morales, R. (2018). Enseñar la historia del presente. Reflexiones sobre el papel de la memoria. Universidad, Escuela y Sociedad. UNES, 5, 98-123. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revistaunes/article/view/12201
- Gómez Carrasco, C., Rodríguez Medina, J y López-Facal, R. (2022). History Education and Democratic Memory. An Analysis of the Opinions of Social Sciences Teachers in Initial Training. En D. Ortega (Ed.). Controversial Issues and Social Problems for an Integrated Disciplinary Teaching (pp. 99-114). Cham: Springer. DOI:10.1007/978-3-031-08697-7_8
- González, M. (2015). La teorización de Julio Aróstegui sobre la Historia del tiempo presente como historia vivida. Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 13, 126-133. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/HISPNOV/article/view/2398.
- Gómez Bravo, G. (2022). Aula de la Memoria: didáctica y recursos de memoria histórica en red. Íber, didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 108, 16-22.
- González Ruibal, A. (2016). Volver a las trincheras. Una arqueología de la Guerra Civil Española. Alianza Editorial.
- González, Mª P y Pagès, J. (2014). Historia, memoria y enseñanza de la historia: conceptos, debates y perspectivas europeas y latinoamericanas. Revista Historia y Memoria, 9, 275-311.
- Hernández Cardona, F X. y Feliu Torruela, M. (2019). Didáctica de la historia de la guerra civil española. Ebre 38 (Revista internacional de la Guerra Civil, 1936-1939), 9, 197-217. https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/374726.
- Jaén Milla, S. (2016). Visita didáctica por una ciudad con memoria: Jaén, 1939-2015. Íber, didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 83, 66-70.
- Martín Chiappe, Mª L. (2019). Fosas comunes de mujeres: narrativas de la(s) violencia(s) y lugares de dignificación. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 13, 271-297. DOI: 10.7203/KAM. 13.12439
- Mattozzi, I. (2008). Memoria y formación histórica. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 55, 30-43.
- Montané, J. (2019). Las zanjas olvidadas. Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, 222, 271-303.
- Muñoz Encinar, L. (2021). Desenterrando la represión de género: análisis de la violencia ejercida sobre las mujeres durante la Guerra Civil y la dictadura franquista en el suroeste de España. Huarte de San Juan. Geografía e Historia, 28, 73–100. DOI:https://doi.org/10.48035/rhsj-gh.28.4.
- Muñoz Encinar, L. (2019). Unearthing gendered repression: an analysis of the violence suffered by women during the civil war and Franco’s dictatorship in Southwestern Spain. World Archaeology, 52 (5), 759-777. https://doi. org/10.1080/00438243.2020.1740775.
- Muñoz Encinar, L. (2016). De la exhumación de cuerpos al conocimiento histórico. Análisis de la represión irregular franquista a partir de la excavación de fosas comunes en Extremadura (1936–1948). Tesis doctoral. Universidad de Extremadura.
- Nash, M. y Tavera, S. (2003). El papel de las mujeres en las guerras de la Edad Antigua a la Contemporánea. Editorial Icasa.
- Pagès, J. (2008). El lugar de la memoria en la enseñanza de la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 55, 43-53.
- Palacios González, D. (2020). Memoria, ética y educación desde las fosas comunes: más allá del duelo y el monumento. Dilemata, 33, 135-146. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000362.
- Peinado Rodríguez, M. (2018). Mujerucas transgresoras: La “moralidad femenina” como herramienta condenatoria franquista. Historia y comunicación social, 23 (2), 339-353. http://dx.doi.org/10.5209/HICS.62261.
- Peinado Rodríguez M. (2024). Estrategias de supervivencia entre la sumisión y la disidencia: una lectura de la represión franquista en clave de género. Historia y Comunicación Social, 29(1), 89-98. https://doi.org/10.5209/hics.95823
- Sabiote González, M. y Rebollo Fidalgo, M. (2022). Dándole la vuelta: llenar los lugares de memoria. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 108, 8-15.
- Sáenz del Castillo Velasco, A. (2017). La arqueología del conflicto en el País Vasco y su potencial didáctico. Revista Otarq, 2, 129-145.
- Saéz Rosenkranz, I. y Prats Cuevas, J. (2021). Memoria histórica y enseñanza de la historia. Editorial Trea.
- Sánchez Tostado, L.M. (2006). Víctimas. Jaén en Guerra (1936-1950). Editorial del Ayuntamiento de Jaén.
- Barragán Moriana (2009) Control social y responsabilidades políticas. Córdoba (1936-1945).El Páramo.
- Jaén Milla, S., Ruiz López, I. D. y Contreras Becerra. J. (2022). Patrimonio y ciudadanía democrática. Itinerarios por elpatrimonio bélico de la Guerra Civil en Jaén. En A. Chaparro Sainz y C.R. García Ruiz(Coords.), Prácticas docentes universitarias en Didáctica de las Ciencias Sociales:investigaciones y experiencias (pp. 247-258).