La internacionalización a contrapelouna etnografía y dos estudiantes vargastorrinos en Jaén, España

  1. Bone Guano, Hugo 1
  2. Toala Quimis, Arturo 1
  1. 1 Universidad Técnica “Luis Vargas Torres” de Esmeraldas
Revista:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Any de publicació: 2024

Títol de l'exemplar: Monográfico Extraordinario IX, "Es mi pelo donde otra academia es posible"

Número: 9

Pàgines: 59-73

Tipus: Article

DOI: 10.17561/RTC..8807 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Tercio creciente

Resum

This work narrates a somewhat peculiar encounter between two students from the Technical University "Luis Vargas Torres" of Esmeraldas (UTLVTE) who wish to share their experience of internationalization, being the result of an agreement between the UTLVTE and the University of Jaén (UJA), managed by the International Research Group ALMARGEN, to which both universities belong. This alliance has made it possible to present two research proposals: i) "When the scissors do not mark the margins: Greñas, University and Dissident Realities". ii) "Artivism: What is it?: Freedom, Feeling-thinking, and Political Position with a soundtrack of counter-power". Through an ethnographic analysis, a journey has been made through the stages of this internationalization process from its beginnings with the elaboration of the proposals, as well as their development and the results obtained from them during and after their execution. Likewise, the feelings, approaches and expectations of the Vargastorrino students are shared.    

Referències bibliogràfiques

  • Abeledo, G. G. (2019). Una autoetnografía del racismo en la Academia de Ecuador (Doctoral dissertation, UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia).
  • Adichie, C. N. (2018). El peligro de la historia única. Random House.
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1998). Max Horkheimer. Amorrortu.
  • Aguiar, E. P.; Abeledo, G. G. y Guano, H. R. B. (2021). “Investigación educativa en/con/sobre feminismo negro esmeraldeño”. La vagina como tropo. Revista Izquierdas, (50), 50.
  • Amador-Rodríguez, B.; Gómez-Abeledo, G.; Anta-Félez, J. L. y Sánchez-Miranda, M. C. (2023). Cooperación, entre pelo y (anti) racismo. Revista de Fomento Social, 31-43. https://doi.org/10.32418/rfs.2023.305.5247
  • Cuadrado Barreto, G. C. . (Ed.). (2021). La internacionalización de la universidad: Una mirada desde la perspectiva institucional. Unidad de Producción y Difusión Científica y Académica. https://doi.org/10.32645/9789942914781
  • Ballesteros Velázquez. Belén (ed.). (2014). Taller de investigación cualitativa. Madrid: UNED: 48-76.
  • Despentes, V. (2019). Teoría king kong. L'Altra editorial.
  • Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico: Las heterotopías. Ediciones Nueva Visión.
  • Guano, H. R. B. (2019). El pensar-se de la población negra y el problema del agua en esmeraldas-Ecuador. Antropología Experimental, (19).
  • Kohan, W. (2007). Infancia, política y pensamiento. Buenos Aires: Del Estante Editorial.
  • La Barbera, M.C.; Cruells López, M. (Coords.) (2016). Igualdad de género y no discriminación en España: evolución, problemas y perspectivas. Madrid: CEPC.
  • Pabón, J. E. (2018). Antonio Preciado: Entre la Ciudad Letrada y las memorias ancestrales. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 13(23), 210-223. https://doi.org/10.14483/21450706.13001
  • Ramírez, R. (2015). Fundamentos para hacer investigación sobre la estética del pelo. En D. I. Munévar (Ed.), Entre experiencias investigativas itinerantes (pp. 179-202). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Medicina.
  • Spivak, G. (2008). Especulaciones dispersas sobre el subalterno y lo popular. Prosopopeya: Revista de crítica contemporánea, 6, 11-28.
  • Odina, T. A., & Benito, P. M. (2017). Educación intercultural. Editorial UNED.
  • Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Construyendo interculturalidad crítica, 75(96), 167-181.