Videojuegos, fluidez lectora y aulas hospitalariasuna revisión multivocal de la literatura

  1. Peña Hita, Mª Ángeles 1
  2. Tacoronte Sosa, Juan Pedro 2
  1. 1 Universidad de Jaén
  2. 2 Consejería de Desarrollo Educativo y Formación Profesional. Junta de Andalucía
Zeitschrift:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Datum der Publikation: 2024

Titel der Ausgabe: Miscelánea

Ausgabe: 28

Nummer: 2

Seiten: 223-245

Art: Artikel

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V28I2.29617 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Zusammenfassung

Recent evidence shows that video games can have a positive impact on reading comprehension and reading fluency. This research aims to study the use of video games and their impact on the promotion of reading fluency in hospital classroom teaching. For this purpose, a systematic Multivocal Literature Review of scientific publications from recognized databases has been carried out. These publications were published in the last 13 years and are related to the topic under consideration. Using the PRISMA 2020 Declaration and PICO, the identification and selection of the sources for the analysis was conducted. From the selected studies, the most emerging categories were identified: video games, reading, classroom, hospital and education. Once the inclusion and exclusion criteria were applied, thirteen articles of interest were selected. Different studies demonstrated the beneficial use of video games in the well-being of hospitalized patients and in improving reading fluency in dyslexic and non-dyslexic children. None of the articles directly studied the use of video games in hospital classrooms to acquire or improving reading fluency within hospital classrooms. Thus, a lack is detected in the use of video games as a means of reading acquisition in hospital classrooms in order to fully understand their possible benefits and limitations in this area.

Bibliographische Referenzen

  • Adolf, S. M., Catts, H. W. & Little, T. D. (2006). Should the simple view of reading include a fluency component? [¿Debería la visión simple de la lectura incluir un componente de fluidez?]. Reading and Writing, 19, 933–958. https://doi.org/10.1007/s11145-006-9024-z
  • Alsubaie, A., Alaithan, M., Boubaid, M. & Zaman, N. (2018). Making learning fun: Educational concepts &logics through game. [Hacer divertido el aprendizaje: conceptos y lógica de la educación a través del juego]. In 2918 20ct International Conference on Advanced Communication Technology (ICACT) (pp. 454-459). IE. https://doi.org/10.23919/ICACT42912.2018
  • Amorim, A. N., Jeon, L., Abel, Y., Albuquerque, E. X. S., Soares, M., Silva, V. C. & Oliveira Neto, J. R. (2022). Escribo play learning games can foster early reading and writing for low-income kindergarten children. [Los juegos de aprendizaje Escribo pueden fomentar la lectura y la escritura tempranas en niños de preescolar con bajos ingresos]. Making learning fun: Educational concepts &logics through game. Computers & Education, 177, 104364. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104364
  • Archer, A. L., Gleason, M. M. & Vachon, V. L. (2003). Decoding and fluency: Foundation skills for struggling older readers. [Decodificación y fluidez: habilidades básicas para lectores mayores con dificultades]. Learning Disability Quarterly, 26, 89-101. https://doi.org/10.2307/1593592
  • Area-Moreira, M., Hernández-Rivero, V. & Sosa-Alonso, J. (2016). Models of educational integration of ICTs in the classroom. [Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula]. Comunicar, 47, 79-87. https://doi.org/10.3916/C47-2016-08
  • Ávila-Garzón, C., Bacca-Acosta, J., Kinshuk, Duarte, J. & Betancourt, J. (2021). Augmented Reality in Education: An Overview of Twenty-Five Years of Research. [Realidad Aumentada en educación: una visión de veinticinco años de investigación]. Contemporary Educational Technology, 13(3), ep302. https://doi.org/10.30935/cedtech/10865
  • Briceño, G. (26 de noviembre 2021). Aulas hospitalarias: alternativa educativa que garantiza el derecho a la educación. https://bit.ly/3qadAHe
  • Caballero-Soto, A. M. S. (2007). El aula hospitalaria, un camino a la educación inclusiva. Investigación Educativa, 11(19), 153-161. https://bit.ly/4crwmNI
  • Calet, N., Gutiérrez-Palma, N. & Defior, S. (2017). Effects of fluency training on reading competence in primary school children: The role of prosody. [Efectos del entrenamiento en fluidez sobre la competencia lectora en niños de primaria: el papel de la prosodia]. Learning and Instruction, 52, 59-68. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.04.006
  • Cárdenas-Rodríguez, R. & López-Noguero, F. (2005). Hacia la construcción de un modelo social de la Pedagogía Hospitalaria. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (12-13), 59-70. https://bit.ly/3Vdhzjr
  • Cardone, P. y Monsalve, C. (2010). Pedagogía hospitalaria. Una propuesta educativa. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
  • Carrasco, M. (2019). Relevancia del juego y actividades recreativas en aulas hospitalarias. Educación, 25(1), 49–54. https://doi.org/10.33539/educacion.2019.v25n1.1767
  • Cervantes, L. & Fernández-Cano, A. (2014). La revisión multivocal como síntesis cualitativa de integración de la investigación y su aplicación al ámbito educativo. En A.P. Costa, L.P. Reis, F. N. de Souza y R. Luengo (Eds.). Libro de actas de 3º Congreso Iberoamericano en Investigación Cualitativa (pp. 68-71). Badajoz: Ludomedia. https://bit.ly/441FK59
  • Ecalle, J., Dujardin, E., Gomes, C., Cros, L. & Magnan, A. (2021). Decoding, fluency and reading comprehension: Examining the nature of their relationships in a large-scale study with first graders. [Decodificación, fluidez y comprensión lectora: examen de la naturaleza de sus relaciones en un estudio a gran escala con alumnos de primer curso]. Reading & Writing Quarterly, 37(5), 444-461. https://doi.org/10.1080/10573569.2020.1846007
  • Foorman, B. R., Wu, Y. C., Quinn, J. M. & Petscher, Y. (2020). How do latent decoding and language predict latent reading comprehension: Across two years in grades 5, 7, and 9? [¿Cómo predicen la decodificación latente y el lenguaje la comprensión lectora latente: a lo largo de dos años en 5º, 7º y 9º curso?]. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 33(9), 2281–2309. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10043-3
  • Garousi, V., Felderer, M. & Mäntylä, M. V. (2019). Guidelines for including grey literature and conducting multivocal literature reviews in software engineering. [Directrices para incluir la literatura gris y realizar revisiones multivocales de la literatura en ingeniería del software]. Information and Software Technology, 106, 101–121. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2018.09.006
  • Gómez, L. F. (2008). El desarrollo de la competencia lectora en los primeros grados de primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXXVIII (3-4), 95-126. https://bit.ly/3qhW185
  • González-Carrión, P. (2005). Experiencias y necesidades percibidas por los niños y adolescentes con cáncer y por sus familias. Nure Investigación, 16, 1-15. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/242/224
  • González-González, C. S. (2015). Uso de las TIC en Aulas Hospitalarias: el caso de los videojuegos. En Primer Congreso Internacional de Pedagogía Hospitalaria en Colombia https://www.researchgate.net/publication/260293581_Uso_de_las_TIC_en_Aulas_Hospitalarias_el_caso_de_los_videojuegos#fullTextFileContent
  • González-González, C. S., Violant Holz, V., Infante Moro, A., Cáceres García, L. & Guzmán Franco, M. D. (2021). Robótica educativa en contextos inclusivos: el caso de las aulas hospitalarias. Educación XX1, 24(1), 375-403. https://doi.org/10.5944/educXX1.27047
  • González-Ramírez, T., López-Gracia, A., Pedraza-Navarro, I., Hernández-Portero, G. (2020). Fortalezas y debilidades del diseño pedagógico a través de una aplicación inclusiva. En E. Fernández-Díaz, C. Rodríguez Hoyos, A. Calvo-Salvador (Eds.), Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa: Activismo y Tecnología: hacia una universidad comprometida con la educación crítica y emancipadora (pp. 293-298). Santander, Universidad de Cantabria. https://bit.ly/3Yp23Aw
  • Guerra, J. & Revuelta, F.I. (2015). Videojuegos precursores de emociones positivas: propuesta metodológica con Minecraft en el aula hospitalaria. IJERI, International Journal of Educational Research and Innovation, 3, 105-120. https://biy.ly/458Wlon
  • Guerra-Antequera, J. & Revuelta-Domínguez, F. I. (2022). Investigación con videojuegos en educación. Una revisión sistemática de la literatura de 2015 a 2020. Revista Colombiana de Educación, 85, 27-54. https://doi.org/10.17227/rce.num85-12579
  • Hjetland, H.N., Brinchmann, E.I., Scherer, R., Hulme, C. & Melby- Lervåg, M. (2020). Preschool pathways to reading comprehension: A systematic meta-analytic review. [Vías preescolares hacia la comprensión lectora: una revisión metaanalítica sistemática]. Educational Research Review, 30, Article 100323. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100323
  • Hudson, A., Koh, P. W., Moore, K. A. & Binks-Cantrell, E. (2020). Fluency interventions for elementary students with reading difficulties: A synthesis of research from 2000–2019. [Intervenciones de fluidez para estudiantes de primaria con dificultades de lectura: una síntesis de la investigación de 2000-2019]. Education Sciences, 10(3), 52. https://doi.org/10.3390/educsci10030052
  • Hudson, R. F., Lane, H. B. & Pullen, P. C. (2005). Reading fluency assessment and instruction: What, why, and how? [Evaluación e instrucción de la fluidez lectora: ¿qué, por qué y cómo?]. The Reading Teacher, 58(8), 702-714. https://biy.ly/3OzRTd3
  • Jiménez-Porta, A. & Díez-Martínez, E. (2018). Impacto de videojuegos en la fluidez lectora en niños con y sin dislexia. El caso de Minecraft. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - RELATEC, 17(1). https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.77
  • Karipidis, I. I., Pleisch, G., Brandeis, D., Röth, A., Röthlisberger, M., Schneebeli, M. & Brem, S. (2018). Simulating reading acquisition: the link between reading outcome and multimodal brain signatures of letter–speech sound learning in prereaders. [Simulando la adquisición de la lectura: la conexión entre los resultados de la lectura y las firmas cerebrales multimodales del aprendizaje de la relación letra–sonido del habla en pre-lectores]. Scientific Reports, 8(1). https://doi.org/10.1038/s41598-018-24909-8
  • Kim, Y.S., Wagner, R. K. & Foster, E. (2011). Relations among oral reading fluency, silent reading fluency, and reading comprehension: A latent variable study of first-grade readers. [Relaciones entre la fluidez lectora oral, la fluidez lectora silenciosa y la comprensión lectora: un estudio de variables latentes en lectores de primer grado]. Scientific Studies of Reading, 15(4), 338–362. https://doi.org/10.1080/10888438.2010.493964
  • Kuhn, M.R., Schwanenflugel, P.J. & Meisinger, E. B. (2010). Aligning theory and assessment of reading fluency: Automaticity, prosody, and definitions of fluency. [Alineación de la teoría y la evaluación de la fluidez lectora: automaticidad, prosodia y definiciones de fluidez]. Reading Research Quarterly, 45(2), 230–251. https://doi.org/10.1598/RRQ.45.2.4
  • Labañino, L., González, K., Serrano, F., Quintosa, Y. & Rodríguez, I. (2022). Mejorar la fluidez lectora con videojuegos: Galexia. Caderno de Letras, 42, 343 – 354. https://doi.org/10.15210/cdl.v0i42.21911
  • Lonigan, C., Burgess, S. & Anthony, J. (2000). Development of emergent literacy and early reading skills in preschool children: evidence from a latent-variable longitudinal study [Desarrollo de la alfabetización emergente y habilidades de lectura temprana en niños de preescolar: evidencia de un estudio longitudinal de variables latentes]. Developmental psychology, 36(5), 596-613. https://doi.org/10.1037/0012-1649.36.5.596
  • Mielgo-Conde, I., Seijas-Santos, S. & Grande de Prado, M. (2022). Revisión sistemática de la literatura: beneficios de los videojuegos en Educación Primaria. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(1), 31-43. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.11144
  • Moriconi, V., Maroto, C. & Cantero, M. (2022). Efectividad de la Realidad Virtual (RV) en la disminución del distrés de niños y adolescentes con cáncer: Revisión sistemática. Psicooncología, 19(1), 45-61. https://bit.ly/3KeQwhu
  • Neva, O. A. (2021). Textos digitales y comprensión lectora en Primaria: una revisión de literatura. Educación y Ciencia, 25. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12467
  • Nugraha, M. R., Rosmansyah, Y., Mulyani, E. D. S., Mufizar, T., Anwar, D. S. & Hidayat, C. R. (2022). A Serious Game for Improving Reading Skill of Preschoolers. [Un juego serio para mejorar la capacidad lectora de los preescolares]. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 7(1), 84-91. https://doi.org/10.21831/elinvo.v7i1.47912
  • Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L. & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. [La declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para informar sobre revisiones sistemáticas]. British Medical Journal, 372(71), 1-9. https://doi.org/10.1136/bmj.n71
  • Pérez-Serrano, G. (2004). Pedagogía Social-Educación Social: construcción científica e intervención. Narcea.
  • Pikulski, J. J. & Chard, D. J. (2005). Fluency: bridge between decoding and reading comprehension. [Fluidez: Puente entre la decodificación y la comprensión lectora]. Read. Teach. 58, 510–519. https://doi.org/10.1598/RT.58.6.2
  • Pinzón, N. (2020). Strengthening the reading process in kindergarten children: A classroom experience. [Fortalecimiento del proceso lector en niños de preescolar: una experiencia de aula]. Espiral, Revista de Docencia e Investigación: Unidad de Desarrollo Curricular y Formación Docente, 10(1-2). 21-39. https://biy.ly/3QgGvnw
  • Questa, M.; Tejera, A. & Martín Zorrilla, V. (2022). El videojuego en el aula: su inclusión como estrategia didáctica. Cuadernos de Investigación Educativa, 13(2), 5-21. https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.2.3250
  • Rodríguez, C., Jiménez, J. E., Díaz, A. & González, D. (2011). Tradislexia: un videojuego para la mejora de la lectura en niños con dislexia. En C.S. González (Coord.). Nuevas tendencias en TIC y Educación. Recopilación de artículos de investigación (vol 1) (pp. 122-128). Bubok Publishing.
  • Roldán, L. A., Palacios, M. E., Arnés, V., Aldana, D. & Pérez, S. (2021, 24-26 de noviembre). La enseñanza de la fluidez lectora en español. [Sesión de Congreso] Memorias del XIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XXVIII Jornadas de Investigación, XVII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR, III Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional y III Encuentro de Musicoterapia. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. https://bit.ly/47brZDz
  • Serrano, F. (2005). Disléxicos en español. Papel de la fonología y la ortografía [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. https://bit.ly/47ml0XE
  • Serrano Sánchez, J. L. & Prendes Espinosa, M. P. (2015). Integración de TIC en aulas hospitalarias como recursos para la mejora de los procesos educativos. Estudios Sobre Educación, 28, 187-210. https://doi.org/10.15581/004.28.187-210
  • Solano, E. (2020). Panda Cinemático. https://biy.ly/3rKWX5n
  • Steinle, P. K., Stevens, E. & Vaughn, S. (2022). Fluency Interventions for Struggling Readers in Grades 6 to 12: A Research Synthesis. [Intervenciones de fluidez para lectores con dificultades de 6º a 12º curso: síntesis de una investigación]. Journal of Learning Disabilities, 55(1), 3–21. https://doi.org/10.1177/0022219421991249
  • Tacoronte-Sosa, J. P. & Peña-Hita, M. A. (2023). A Systematic Review of Serious Games for Children’s Reading Skills’ development. Una revisión sistemática de juegos serios para el desarrollo de las destrezas lectoras de los niños. El Guiniguada, 32, 79-92. https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2023.632
  • Tobar, J. E. (2019). Desarrollo de un videojuego para apoyar la lectura rápida en niños [Tesis de pregrado]. Universidad de las Américas, Quito. https://biy.ly/3rRS5vl
  • Valderrama, M. Y. (2019). Estrategias para fortalecer la comprensión lectora, a través de procesos cognitivos y metacognitivos: una revisión sistemática. https://bit.ly/3OCOmec
  • Yepes-Núñez, J. J., Urrútia, G., Romero, M. & Alonso, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016