Microsoft Teams y desempeño docente

  1. Padilla Calle, Jenny Jaqueline 1
  2. Berrios Aguayo, Beatriz 1
  1. 1 Universidad Internacional Iberoamericana-México
Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2024

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 206-232

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V26N1.7838 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

In the pandemic, Microsoft Teams has been widely used in the educational field to teach lessons through a virtual learning space. The objective of this work is to evaluate the relationship between the use of Microsoft Teams and teaching performance to improve virtual teaching in the Cañar-Ecuador state education system. The methodology was cross-sectional, quantitative to know the shortcomings of the use of Microsoft Teams in teaching performance in the state education system. Forty third-year high school teachers from four Ecuadorian educational institutions in the urban area participated. 80% of teachers consider that teaching performance is good when the use of Microsoft Teams is well-prepared in virtual environments. The lack of strategies causes a regular impact when the use of Microsoft Teams is not adequate, it is detrimental to 91.7% of teachers due to the lack of teaching materials in the classes. As a conclusion, curricular planning is necessary to achieve digital educational excellence.

Bibliographic References

  • Bran Quintero, M. (2019). Propuesta para mejorar la articulación del docente con tecnologías de información y comunicación en la institución educativa del corregimiento de Guacirco Municipio de Neiva departamento del Huila Colombia. [Tesis de maestría]. Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología. https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/2783
  • Comisión Económica para América Latina y el Caribe y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL-UNESCO. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
  • Fernández, T. (2020). CIVINEDU – Educational Research and Innovation. https://iris.unimore.it/retrieve/handle/11380/1224199/307468/CIVINEDU2
  • Ibarra, J. A. (2021). Propuesta de capacitación basada en competencias para docentes de Educación Superior utilizando Microsoft Teams. [Tesis de maestría]. Universidad de Talca. http://dspace.utalca.cl/handle/1950/12861
  • Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina (SITEAL). https://siteal.iiep.unesco.org/respuestas_educativas_covid_19
  • Lugo, M. y Ithurburu, V. (2019). Políticas digitales en América Latina. Tecnologías para fortalecer la educación de calidad. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 26-29. https://doi.org/10.35362/rie7913398
  • Martínez, S. y Lavín, J. (2017). Aproximación al concepto de desempeño docente, una revisión conceptual sobre su delimitación. Congreso Nacional de Investigación Educativa - COMIE. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2657.pdf
  • Microsoft (2022a). Microsoft. https://news.microsoft.com/es-xl/microsoft-transforma-el-trabajo-colaborativo/
  • Microsoft (2022b). Microsoft. https://pymes-latam.azurewebsites.net/es-xl/pymes/13-razones-para-emplear-microsoft-teams/
  • Ministerio de Educación del Ecuador (2022). instituciones-educativas-presencial-resumen. MINEDUC. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2022/08/instituciones-educativas-presencial-resumen.pdf
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, La Ciencia y la Cultura (2022). Cuando las escuelas cierran: el impacto de género del cierre de las escuelas por el COVID-19. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382371
  • Palacios Núñez, M., Toribio López, A. y Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 143-144. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500134
  • Piaget, J. (1969). Psicología y Pedagogía. Ariel.
  • Plata-Gómez, A. y González, P. (2020). CIVINEDU – Educational Research and Innovation. https://iris.unimore.it/retrieve/handle/11380/1224199/307468/CIVINEDU2
  • Saldarriaga-Zambrano, P., Bravo-Cedeño, G. y Loor-Rivadeneira, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Dominio de las Ciencias, 2(3), 129-136. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/298/355
  • Therón, R., García-Holgado, A. y Marcos-Pablos, S. (2021). Docencia de la asignatura Interacción Persona-Ordenador en tiempos de pandemia: una experiencia con Microsoft Teams. Universidad de Salamanca. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/2409/1/102.pdf
  • Zumba, C. A. (2021). Microsoft Teams para el desarrollo de las competencias digitales en los docentes de la unidad educativa Estero Piedras. [Tesis de maestría]. Universidad Estatal de Milagro. https://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/5710