Els projectes a l'aula de ciències de secundàriaidentificació de tensions i tipologies
- PEREZ TORRES, MIGUEL
- Digna Couso Director/a
- Conxita Márquez Codirector/a
Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona
Fecha de defensa: 25 de febrero de 2022
- Francisco Javier Perales Palacios Presidente/a
- Víctor López Simó Secretario/a
- Marta Romero Ariza Vocal
Tipo: Tesis
Resumen
La tesi doctoral Els projectes a l'aula de ciències de secundària: identificació de tensions i tipologies neix amb la intenció de comprendre i caracteritzar les noves propostes d'ensenyament aprenentatge de ciències associades a un moviment d'innovació pedagògica propagat pel territori català i espanyol durant la darrera dècada. Aquest moviment ha estat vinculat en molts centres d'educació secundària a l'ús de "projectes" que es presenten com a propostes que inclouen característiques de la metodologia Aprenentatge Basat en Projectes i que poden integrar nous enfocaments per a l'ensenyament de les ciències com ara l'STEM. La recerca es divideix en dos estudis que concentren tres objectius de recerca. El primer objectiu planteja explorar i identificar els elements de disseny i les tensions didàctiques que emergeixen dels projectes STEM d'educació secundària segons la visió del professorat que els dissenya i implementa. Per desenvolupar aquest objectiu, es van realitzar entrevistes a professorat participant en el disseny i implementació de projectes STEM que van ser analitzades des d'una perspectiva interpretativa. A partir dels resultats d'aquest objectiu es va desenvolupar el segon objectiu de recerca, que planteja la construcció d'un instrument que permeti determinar nivells de millora per la selecció, disseny i/o adaptació de projectes STEM. Per a desenvolupar el segon objectiu es va seguir un procés iteratiu de co-construcció d'una rúbrica en col·laboració amb un grup d'experts que comparteix una visió de l'ensenyament de les ciències centrat en fomentar una activitat científica escolar a l'aula de ciències. El tercer objectiu de recerca planteja la caracterització de tipologies de projectes STEM a través de la rúbrica STEM ABP, instrument resultant del segon objectiu de recerca. Per a desenvolupar aquest objectiu es van seleccionar els materials didàctics de 49 projectes STEM de 5 centres d'educació secundària. A partir de l'anàlisi individual de cada projecte amb la rúbrica STEM ABP es va desenvolupar un anàlisi estadístic clúster que va permetre identificar cinc tipologies de projectes. Cada grup va ser caracteritzat a través dels elements que comparteixen d'acord amb els criteris presents a la rúbrica STEM ABP i que van ser representats en gràfics radials. Els resultats d'aquesta tesi doctoral permeten identificar quatre tensions didàctiques principals en el disseny i implementació de projectes STEM. Aquestes tensions formen part d'una tensió didàctica estructural entre objectius disciplinaris i meta-disciplinaris en els projectes STEM, en reaparèixer i validar-se al llarg del treball. Així mateix, es presenta la caracterització de cinc tipologies de projectes STEM d'acord amb les implicacions que tenen en l'alfabetització cientificotecnològica.