Explorando el pasado a través de las monedasuna experiencia de divulgación con alumnado de Secundaria

  1. Ruiz López, Ildefonso David 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2024

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 167-181

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V26N1.8378 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

This paper presents an educational outreach experience in numismatic content conducted with secondary students from the educational centre 'IES El Valle' (Jaén). This experience is part of the non-university teaching and scientific outreach project 'Explora-IES' by the University of Jaén. During the initial working session of this project, an introduction to numismatic research and methodology was provided. Subsequently, a lecture-workshop was carried out using materials and equipment employed for the preservation, study, and analysis of monetary pieces. Finally, on May 3, 2023, during a concluding conference-meeting at the University of Jaén, the knowledge acquired throughout this project was presented via a poster and a brief talk delivered by the students.

Bibliographic References

  • AA.VV. (2019). Numismática española: catálogo de todas las monedas emitidas desde los Reyes Católicos hasta Felipe VI: 1474 a 2020. Barcelona: Áureo y Calicó.
  • Cuenca, J. M., y Estepa, J. (2013). “La educación patrimonial: líneas de trabajo actual y nuevas perspectivas”. En J. Estepa (ed.). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 343-255). Huelva: Universidad de Huelva.
  • Cuenca, J. M., Estepa, J., y Martín-Cáceres, M. J. (2021). Investigación y buenas prácticas en educación patrimonial entre la escuela y el museo. Territorio, emociones y ciudadanía. Gijón: Trea.
  • Delgado-Algarra, E. J. (2015). Conocimiento glocal y pensamiento crítico en la educación del siglo XXI- En International Journal of Educational Research and Innovation. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 4, 1-5.
  • Díez, E. (2009). La alfabetización socioeconómica y financiera y la educación para el consumo sostenible en México: algunas reflexiones desde la psicología y la educación. Revista de Investigación Educativa, 8, 1-15.
  • Estepa, J. (2019). Memoria, patrimonio y ciudadanía: una contribución desde una perspectiva didáctica. PH, 96, 225-226.
  • García-Pérez, F. F., Moreno-Fernández, O., y Rodríguez-Marín, F. (2015). Problemas del mundo y educación: hacia una ciudadanía planetaria. EnNovi Cives. Cittadini dall’infanzia in poi (pp. 33-41). Italia: Patron Editore.
  • Lucas, L., y Estepa, J. (2017). Educación patrimonial e inteligencia emocional. Hablan los alumnos. Clío. History and History Teaching, 41, 194-207.
  • Pagès, J. (2019). Ciudadanía global y enseñanza de las Ciencias Sociales: retos y posibilidades para el futuro. REIDICS, 5, 5-22.
  • Real Casa de la Moneda. Fábrica Nacional de Moneda y timbre. La historia de la Peseta: https://www.fnmt.es/historia-de-la-peseta (Recuperado 23/10/2023).
  • Trabajo, M., y Cuenca, J. M. (2017). La educación patrimonial para la adquisición de competencias emocionales y territoriales del alumnado de enseñanza secundaria. Pulso: Revista de Educación, 40, 159-174.