Relación entre el estado nutricional y la actividad física en adolescentes chilenos

  1. Hanrriette Carrasco Venturelli 1
  2. Javier Cachón-Zagalaz 2
  3. José Luis Ubago-Jiménez 3
  4. Amador Lara-Sánchez 2
  1. 1 Universidad de lo lagos
  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  3. 3 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2024

Issue: 56

Pages: 672-680

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

Nutritional status and physical activity is a worldwide concern, as stated by the World Health Organization when it predicts that almost two out of three people will be overweight in 2030 and that more than 80% of schoolchildren do not perform the necessary physical activity per day. The aim of this study is to analyze the relationship between physical activity and nutritional status, according to body mass index in Chilean adolescents. It has a cross-sectional descriptive design with a sample that consisted of n=3169 subjects. The instruments were the PAQ-C questionnaire and anthropometric height-weight measurements, and descriptive analyses and ANOVA tests were performed. The results indicate that there is no statistically significant relationship between nutritional status and physical activity in adolescents, but there is a statistically significant relationship between nutritional status among age and sex groups. In general, the older the age, the lower the nutritional status due to excess, in the case of men it is higher than that of women between 10 and 15 years of age. On the contrary, in the group over 16 years of age, women maintain a higher score in nutritional status by excess, reversing these values in men who reach a higher normal nutritional status.

Bibliographic References

  • Adamas-Uribe E. A. (2019). Physical Activity: relevance in phonoaudiological intervention. Rev. Investig. Innov. Cienc. Salud, 1(2), 38-51. https://doi.org/10.46634/riics.21
  • Bawaked, R. A., Fernández-Barrés, S., Navarrete-Muñoz, E. M., González-Palacios, S., Guxens, M., Irizar, A., Ler-txundi, A., Sunyer, J., Vioque, J., Schröder, H., Vrijheid, M., & Romaguera, D. (2020). Impact of lifestyle behav-iors in early childhood on obesity and cardiometabolic risk in children: Results from the Spanish INMA birth cohort study. Pediatr Obes, 15(3), 12590. doi:10.1111/ijpo.12590.
  • Biblioteca del Congreso Nacional de Chile (2004). Ley 19532 que crea el régimen de jornada escolar completa diurna y dicta normas para su aplicación. Ministerio de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=76753
  • Carvalho, G., Costa, C., De Oliveira, K., Marques, R., Silva, E., Moreira, S., Chaves, S., De Oliveira, K., & Carneiro, A. (2023). Evaluation of the relationship between nutritional status, levels of physical activity and physical strength in adolescents. Clinical Nutrition ESPEN, 53, 182-188. https://doi.org/10.1016/j.clnesp.2022.12.007
  • Carrasco-Idrogo, J.  García-Flores, S. (2023). EN, hábitos alimentarios y AF en escolares del nivel primario de la zona urbana de Bambamarca en Cajamarca. Revista Ciencia Nor@ndina, 6(1), 51-61. doi: 10.37518/2663-6360X2023v6n1p51.
  • Castro-Cisterna, S., Araya, S., & Arévalo, E. (2023). Barreras y motivaciones percibidas por escolares chilenos en relación con la AF y alimentación saludable: Un estudio cualitativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 50, 1079-1084. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99028
  • Carrillo-López, P. J., Rosa-Guillamón, A., & García-Cantó, E. (2020). Relación entre la AF y el índice de masa cor-poral en escolares de Murcia. Anales venezolanos de Nutrición, 33(2), 117-122.
  • Cuevas-Barrón, G., Laryea-Adjei, G., Vike-Freiberga,V., Abubakar, I., Dakkak, H., Devakumar, D., Johnsson, A., Karabey, S., Labonté, R., Legido-Quigley, H., Lloyd-Sherlock, P., Iyinoluwa-Olufadewa, I., Calvin-Ray, H., Red-lener, I., Redlener, K., Serageldin, I., Trindade-Lima, N., Viana, V., Zappone, K., Kim-Huynh, U., Schlosberg, N., Sun, H.,
  • & Karadag., O. (2021). Safeguarding people living in vulnerable conditions in the COVID-19 era through universal health coverage and social protection. The Lancet Public Health, 7(1), 86-92. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(21)00235-8
  • CEPAL (2021). El sobrepeso en la niñez, Un llamado para la prevención en América latina y el caribe. https://www.unicef.org/lac/media/29006/file/Sobrepeso-en-la-ninez-reporte-2021.pdf
  • CEPAL (2022). Los impactos de la pandemia sobre la salud y el bienestar de niños y niñas en América Latina y el Ca-ribe. Documentos de proyectos. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/3b0de117-3aba-4f49-bc09-44c48fe15c55/content
  • Corder, K., Winpenny, E. M., Foubister, C., Guagliano, J., Hartwig, X., Amor, R., Astbury, C. C., & van Sluijs, E. (2020). Becoming a parent: A systematic review and meta-analysis of changes. Obesity Reviews, 21(4), 2959. https://doi.org/10.1111/obr.12959
  • Da Silva, M., Schmidt A, De Oliveira, P., & De Susa, K. (2021). Physical inactivity and symptoms of depression, anxie-ty and stress in adolescent students. Acta Paul Enferm, 34, 3364. http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO03364
  • De Onis, M., Onyango, A. W., Borghi, E., Siyam, A., Nashida, C., & Siekmann, J. (2007). Elaboración de una refe-rencia de crecimiento de la OMS para niños y adolescentes en edad escolar. Bull World Health Organ, 85(9), 660-667. doi:10.2471/BLT.07.043497
  • El-Qudah, J. M. (2014). Food habits and physical activity patterns among Jordanian adolescents aged 11-18 years. World Appl. Sci. J., 29, 1213-1219. DOI:10.5829/idosi.wasj.2014.29.10.1972.
  • Escolano-Pérez, E. & Martín-Bozas, F. (2023). Physical Activity in Schoolchildren: Effect on Executive Functions, Academic Performance and Quality of Life. Apunts Educación Física y Deportes, 153, 114-123. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/3).153.10
  • Espejo, T., Chacón, R., Castro, M., Martínez, A., Zurita, F., & Pinel, C. (2015). Análisis descriptivo del uso proble-mático y hábitos de consumo de los videojuegos con relación al género en estudiantes universitarios. RELATEC, 14(3), 85-93. DOI:10.17398/1695¬288X.14.3.85.
  • Farello, G., D’Andrea, M., Quarta, A., Grossi, A., Pompili, D., Altobelli, E., Stagi, S., & Balsano, C. (2022). Chil-dren and Adolescents Dietary Habits and Lifestyle Changes during COVID-19 Lockdown in Italy. Nutrients, 14, 2135. https://doi.org/10.3390/nu14102135
  • Gaete, V. (2015). Desarrollo psicosocial del adolescente. Rev. Chil. Pediatr, 86, 436-443.
  • Gifari, N., Sitoayu, L., Nuzrina, R., Ronitawati, P., Kuswari, M.,  Prasetyo, T. (2022). The association of body im-age, percent body fat, nutrient intake, physical activity among adolescent, Nutrition  Food Science, 52(8), 1221-1230. https://doi.org/10.1108/NFS-10-2021-0305.
  • González-Lagos, D., Leal-Barriga, G., Monsalves-Ferrada, N., & Salazar-Betanzo, K. (2017). El régimen de jornada escolar completa y la participación en el juego: una política pública en deuda con los niños y niñas. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 17(1), 49-56.
  • Gonzalez, F., Hun, N., Aiste, S., Aguilera, C., Cardenas, M., & Salazar, M. (2024). Nivel de actividad física en prees-colares y escolares chilenos durante la pandemia de covid-19. Retos, nuevas tendencias en educación física, depor-te y recreación, 54, 320–327. https://doi.org/10.47197/retos.v54.102268
  • Grao-Cruces, A., Oliva, D. S., Sevil-Serrano, J., Sánchez-López, M., Sánchez-Miguel, P. A., Camiletti-Moirón, D., García-Calvo, T., Castro-Piñero, J., & Castro-Piñero, J. (2023). Centros educativos promotores de AF: estrategias basadas en la evidencia científica. Revista Española de Educación Física y Deportes, 437(3), 37-51. https://doi.org/10.55166/reefd.v437i3.1111
  • Gutiérrez-Higuera, T., Zamarripa, J., Ochoa-Ávalos, M., & Ceballos-Gurrola, O. (2023). Nivel de AF y autopercep-ción de la complexión física según la etapa de cambio de adolescentes mexicanos. Retos: nuevas tendencias en edu-cación física, deporte y recreación, 48, 894-900. https://doi.org/10.47197/retos.v48.97419
  • Jago, R., Salway, R., Emm-Collison, L., Sebire, S. J., Thompson, J. L., & Lawlor, D. A. (2020). Association of BMI category with change in children’s physical activity between ages 6 and 11 years: a longitudinal study. Int J Obes, 44(1), 104-113. doi:10.1038/s41366-019-0459-0.
  • JUNAEB (2021). Informe mapa nutricional. https://chilealimentos.com/chilecrecesano/wp-content/uploads/sites/2/2015/01/INFORME-MAPA-NUTRICIONAL-2021_FINAL.pdf
  • JUNAEB (2022). Informe mapa nutricional. https://www.mineduc.cl/mapa-nutricional-2022-de-junaeb-peso-normal-de-estudiantes-en-chile-mejora-un-7-y-obesidad-total-disminuye-en-un-48/
  • Kocaadam-Bozkurt, B., Karaçil-Ermumcu, M. Ş., Erdoğan-Gövez, N., Bozkurt, O., Akpinar, Ş., Mengi-Çelik, Ö., Köksal, E., & Acar Tek, N. (2023). Association between adherence to the Mediterranean diet with anthropometric measurements and nutritional status in adolescents. Nutrición Hospitalaria, 40(2), 368-376. http://dx.doi.org/10.20960/nh.04545
  • Kumar, S. & Kumar, K. A. (2022). Socio-economic, demographic, and familial correlates of physical activity and die-tary practices among adolescent boys in Bihar, India. Journal of Public Health, (31). 1817-1828. https://doi.org/10.1007/s10389-022-01756-6
  • Lawrence, R., Appleton-Gootman, J., & Sim, L. (2009). Adolescent health services: Missing opportunities. Natl Aca-demies Press.
  • ONU (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
  • ONU (2023). Informe de los objetivos de desarrollo sostenibles Edición especial. https://unstats.un.org/sdgs/report/2023/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2023_Spanish.pdf
  • OMS (2007). Patrones de crecimiento de escolares y adolescentes entre 5 años 1 mes y 19 años. https://www.who.int/toolkits/growth-reference-data-for-5to19-years
  • OMS (2017). Obesidad entre niños y adolescentes se ha multiplicado por 10 en cuatro últimos decenios. https://www.who.int/es/news/item/11-10-2017-tenfold-increase-in-childhood-and-adolescent-obesity-in-four-decades-new-study-by-imperial-college-london-and-who
  • OMS (2018). Healthy dyet. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/278948/WHO-NMH-NHD-18.12-eng.pdf
  • OMS (2020). Directrices Sobre Actividad Física y Hábitos Sedentarios. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/337004/9789240014817-spa.pdf?sequence=1
  • OMS (2021). Second round of the national pulse survey on continuity of essential health services during the COVID-19 pandemic. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/340937/WHO-2019-nCoV-EHS-continuity-survey-2021.1-eng.pdf?sequence=1
  • OMS (2022). Who European regional obesity report. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/353747/9789289057738-eng.pdf
  • OMS (2023). Salud del adolescente y el joven adulto. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescents-health-risks-and-solutions
  • Ortiz-Sánchez, J. A., Pozo-Cruz, J. D., Alfonso-Rosa, R. M., Gallardo-Gómez, D., & Álvarez-Barbosa, F. (2021). Efectos del sedentarismo en niños en edad escolar: revisión sistemática de estudios longitudinales. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. 40, 404-412. https://doi.org/10.47197/retos.v0i40.83028
  • Rodríguez-Canales, C., Barraza-Gómez, F., Hinojosa-Torres, C., Merellano-Navarro, E., & Hecht-Chau, G. (2022). Funcionalidad motriz, EN e índices antropométricos de riesgo cardiometabólico en adolescentes chilenos de 12 a 15 años. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 45, 400-409. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92097
  • Manchola-González, J. Bagur-Calafat, C., & Girabente-Farrés, M. (2017). Fiabilidad de la versión española del cues-tionario de AF. PAQ-C. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la AF y el Deporte, 17(65), 139-152. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2017.65.008
  • Montejo-López. M., Camacho-Wong, T., Morales-Isidoro, A. G., Quintero-Tamariz, A. A., De Jesús Robledo-Villarreal, J., & Toledo-Domínguez, S. I. (2023). Impacto de un plan de alimentación sobre el EN de adolescentes con malnutrición en Tapachula, Chiapas, México. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 4596-4603. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7303
  • Saunders, T., Rollo, S., Kuzik, N., Demchenko, I., Bélanger, S., Brisson-Boivin, K., Carson, V., Da Costa, B., Davis, M., Horngy, S., Yajun, W., Law, B., Ponti, M., Markham, C., Salmon, J., Tomasone, J., Van, A., Wachira, L., Wijndaele, K., & Tremblay, M. S. (2022). International school-related sedentary behaviour recommendations for children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 19(1), 39. https://doi.org/10.1186/s12966-022-01259-3
  • Schröder, H., Bawaked, R. A., Ribas-Barba, L., Izquierdo-Pulido, M., Román-Viñas, B., Fíto, M., & Serra-Majem, L. (2017). Cumulative Effect of Obesogenic Behaviours on Adiposity in Spanish Children and Adolescents. Obes Facts, 10(6), 584-596. http://doi:10.1159/000480403
  • Stival, C., Lugo, A., Barone, L., Fattore, G., Odone, A., Salvatore, S., Santoro, E., Scaglioni, S., Van den Brandt, P., Gallus, S., HBSC Lombardy Committee,  OKKio alla Salute Lombardy Committee (2022). Prevalence and Cor-relates of Overweight, Obesity and Physical Activity in Italian Children and Adolescents from Lombardy, Italy. Nu-trients, 14, 2258. http://doi.org/10.3390/nu14112258
  • UNICEF (2019). Niños, alimentos y nutrición. https://www.unicef.org/media/62486/file/Estado-mundial-de-la-infancia-2019.pdf
  • UNICEF (2022). Diagnóstico y recomendaciones para mejorar los entornos alimentarios urbanos y prevenir el sobre-peso y la obesidad infantil en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/media/40626/file/UNICEF-Mejorando-los-entornos-alimentarios-urbanos.pdf
  • UNICEF (2023). Crece la ola de sobrepeso en la niñez ¿Demasiado tarde para revertir la marea en América Latina y el Caribe?. https://www.unicef.org/lac/media/43026/file/Reporte%20sobrepeso%20ninez%20america%20latina%20caribe%202023%20UNICEF.pdf%20.pdf
  • Vrevic, E., Bacovic, D., Malovic, P., Bojanic, D., & Ljubojevic, M. (2023). Differences in the nutritional status and level of physical activity among adolescents from urban and rural areas of Montenegro. Kinesiologia Slo-venica, 29(1), 165-176. https://doi.org/10.52165/kinsi.29.1.165-176
  • Warburton, D. (2006) Health benefits of physical activity: the evidence. Canadian Medical Association Journal. 174(6), 801-9.
  • Yañez-Sepulveda, R., Castillo-Catalán, R., Castro-Figueroa, F., Silva-Minetto, C., Cortés-Roco, G., Hurtado-Almonacid, J., Páez-Herrera, J., Reyes-Amigo, T., & Zavala-Crichton, J. (2024). Tiempo en pantalla, tiempo se-dentario y clima escolar en tiempo de pandemia en estudiantes entre 11 y 14 años de la región de Valparaíso, Chi-le. Retos, nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 53, 367–373. https://doi.org/10.47197/retos.v53.101316
  • Ying, C., Awaluddin, S. M., Kuang, L., Siew Man, C., Baharudin, A., Miaw, L., Sahril, N., Omar, M. A., Ahmad, N. A., & Ibrahim, N. (2020). Association of Internet Addiction with Adolescents’ Lifestyle: A National School-Based Survey. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 168. http://dx.doi.org/10.3390/ ijerph18010168.