Primera visita al museo de arteUna experiencia docente con alumnado universitario en Educación Infantil y Educación Primaria

  1. Tirado de la Chica, Ana
Revista:
IJABER. International Journal of Arts-based Educational Research

ISSN: 2697-2018

Año de publicación: 2023

Volumen: 2

Número: 1

Páginas: 4-13

Tipo: Artículo

DOI: 10.17979/IJABER.2023.2.1.10132 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: IJABER. International Journal of Arts-based Educational Research

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This work presents an educational experience for teacher training in art education and art museums. It has been carried out with university students of the Degree in Early Childhood Education and the Degree in Primary Education of the University of Jaén in the subject of the educational values of the image and audiovisual narrative, with the case of the Museum of Jaén (Spain). It was carried out during the months of March and April 2023. The main objective of this work is to design a pedagogical structure for this training. The results present a pedagogy organised in three moments: a visit to the museum, a sharing and the elaboration of a visual cartography. The discussion of the results contributes to a didactic of the art museum in teacher training and at initial levels in art.

Referencias bibliográficas

  • Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades: nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Los Libros de la Catarata.
  • Ballester-Buigues, I. (2017). Desobedientes: creando empoderamiento a través del arte y del feminismo(s). Revista Académica Estesis, 3, 42-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8749023&orden=0&info=link
  • Buxarrais, M. R. y Martínez, M. (eds.). (2015). Retos educativos para el siglo XXI: autonomía, responsabilidad, neurociencia y aprendizaje. Ediciones Octaedro.
  • Chicharro-Chamorro, J. L. (1999). El Museo Provincial de Jaén (1846-1984). Diputación Provincial de Jaén, Instituto de Estudios Giennenses.
  • González-Navarrete, J. (1967). Museo de Jaén. Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, 52, 25-40. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2071199.pdf
  • Hailey, D., Miller, A. y Yenawine, P. (2015). Understanding visual literacy: the visual thinking strategies approach. En: Danilo M. Baylen y Adriana, D., Essentials of teaching and integrating visual and media literacy: visualizing learning. Springer International Publishing (pp. 49-73). Springer.
  • Hernández, F. y Sancho, J. M. (2013). Historias de vida en educación. De didàctica de la llengua i de la literatura, 61, 9-16. http://hdl.handle.net/11162/103804
  • ICOM (International Council of Museums). 2022. Definición de museo. https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/
  • ICOM CECA (ICOM-Comité para la Educación de la Acción Cultural). (2012). Characteristics and quality criteria for museum education: collective text from CECA. En: Željka Jelaviď (coord.), Old questions, new answers: quality criteria for museum education. Proceedings of the ICOM CECA’11 conference (pp. 64-72). ICOM Croacia. https://ceca.mini.icom.museum/wp-content/uploads/sites/5/2018/12/IcomCeca2011.pdf
  • Marín-Cepeda, S. y Fontal-Merillas, O. (2020). Percepciones de estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria en torno al Patrimonio. Arte, individuo y sociedad, 32(4), 917-933. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/64657/4564456554158
  • Tirado-de la Chica, A. (2019a). Educación en museos de arte por un análisis situacional comparado de las visitas escolares. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 89(2), 144-173. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8188256
  • Tirado-de la Chica, A. (2019b). Art Museum Programs for School Visits: Discussing Foundational and Methodological Approaches. The International Journal of the Inclusive Museum, 12(3), 65-83. http://doi.org/10.18848/1835-2014/CGP/v12i03/65-83
  • UJA. (2022). Guía docente: Valores educativos de la imagen y la narrativa audiovisual. Universidad de Jaén.
  • Yenawine, P. (2013). Visual thinking strategies: using art to deepen learning across school disciplines. Harvard Education Press, Cambridge, Massachusetts.