Innovación educativa en una epistemología situadaetnografía del Trabajo Social en Esmeraldas. Ecuador

  1. María del Carmen Sánchez-Miranda 1
  2. Antonia Rodríguez-Martínez 1
  3. Guadalupe Gómez-Abeledo 2
  4. Ana María Cueto-Jiménez 1
  1. 1 Universidad de Jaén Jaén - Provicia de Jaén Comunidad Autónoma de Andalucía de España
  2. 2 Universidad Técnica “Luis Vargas Torres” de Esmeraldas Esmeraldas - Provincia de Esmeraldas Ecuador
Journal:
Educere: Revista Venezolana de Educación

ISSN: 1316-4910

Year of publication: 2024

Issue: 89

Pages: 21-34

Type: Article

More publications in: Educere: Revista Venezolana de Educación

Abstract

The importance of this work that we present lies in its originality, as well as in its difficulty. And above all, in the relevance of cooperation between academic institutions and their educational innovation. We started from two very dissimilar contexts, but at the same time united by the wishes of two universities: the University of Jaén (Spain) and the Technical University “Luis Vargas Torres” of Esmeraldas (Ecuador). The objective was to analyze critical Social Work in the training and professional practice of the Social Work, through the student experience of the University of Jaen in the identity and (un) thinking of the Technical University “Luis Vargas Torres” of Esmeraldas (Ecuador). We agreed that the methodology required ethnography and that we would apply participant observation, the field notebook and the diary, but always focusing on the interviews that were the fundamental pillar, the voices of the field. The results and the discussion are not limited to the research itself, a very revealing comparative analysis of how Social Work requires situated epistemologies, but they also provide a very revealing analysis of how activist cooperation develops with a marked political exposure within the academic sphere

Bibliographic References

  • Añorve, D. (2016). Más allá del poder suave, del poder duro y del poder inteligente: la resiliencia ecológica y humana como fundamentos del poder. Revista de Relaciones Internacionales de la UNAM, 125, 35-60.
  • Arriba, A. (2002). El concepto de exclusión en política social. Trabajo Social Hoy, 34, 47-76.
  • Ávila Cedillo, G. J. (2017) Los instrumentos y técnicas como cuestiones indisolubles en el corpus teórico-metodológico del accionar del Trabajador Social. Margen, 86, 1-10. https://www.margen.org/suscri/margen86/avila_86.pdf
  • Bone-Guano, H. R. (2019). El pensar-se de la población negra y el problema del agua en Esmeraldas-Ecuador. Antropología Experimental, 19, 173-180. https://dx.doi.org/10.17561/rae.v19.16
  • Castro-Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, 79-91. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.
  • Cruz, M. A., Reyes, M. J. y Cornejo, M. (2012). Conocimiento situado y el problema de la subjetividad del investigador/a. Cinta de moebio, 45, 253-274. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2012000300005
  • Del Olmo-Pintado, M. (2008). El trabajo de campo etnográfico: una introducción para los que no lo han hecho nunca. En Educación intercultural: miradas multidisciplinares, 83-96. Los Libros de la Catarata.
  • Erazo-Vega, J. D. (2019). ESTADO DEL ARTE: Relación de la propuesta decolonial en el Trabajo Social Latino Americano. (Trabajo Fin de Grado). Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca, Facultad de Ciencias Sociales, Programa de Trabajo Social, Bogotá. DC.
  • Fundación Lunita Lunera. (10 de abril de 2022). Información contenido de la fundación. Facebook. https://www.facebook.com/FundacionLunera/
  • Fundación Organismo di Voluntariata per la Cooperazione Internazionale. Esmeraldas. (12 de abril de 2022). Información de la fundación. Facebook. https://www.facebook.com/groups/378369315533929/
  • Fundación Organismo di Voluntariata per la Cooperazione Internazionale. Esmeraldas. (12 de abril de 2022). Quienes Somos. Facebook. https://ovci.it/index.php/es/quien-somos/ovci
  • Fundación Organismo di Voluntariata per la Cooperazione Internazionale. Esmeraldas. (12 de abril de 2022). Información de la fundación. Facebook. https://www.facebook.com/groups/378369315533929/
  • García-Peñalvo, F. J. (2015). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Education in the Knowledge Society, 16(4), 6-23.
  • Gómez-Abeledo, G. (2019). Una autoetnografía del racismo en la Academia de Ecuador.
  • Gómez-Abeledo, G. (2022). Entrevista realizada en abril de 2022.
  • Piñeiro-Aguiar, E. (2015). Observación participante: una introducción. Revista San Gregorio, 80-89.
  • Quijano, A. (2019). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 28(1), 255-301.
  • Segura-Lazcano, G. A., Caicedo-Díaz, C. y Moreno-Rivera, E. (2016). Latrascendencia dellogos universitario: diálogoeducativo/diálogo académico. La Colmena, 92.
  • Universidad Técnica “Luis Vargas Torres” de Esmeraldas. (8 de mayo de 2022). Facultad de Ciencias Sociales y de Servicios. Recuperado de: https://utelvt.edu.ec/sitioweb/index.php/carrera-sociales#trabajo-social (Consultado el 8 de mayo de 2022).