Análisis de la competencia proambiental de los estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Un caso de estudio en la Comunidad Valenciana

  1. Pont-Niclòs, Isabel 1
  2. Martín-Ezpeleta, Antonio 1
  3. Echegoyen-Sanz, Yolanda 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Año de publicación: 2024

Título del ejemplar: L’interès per la millora docent a l’entorn universitari

Volumen: 60

Número: 1

Páginas: 255-270

Tipo: Artículo

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1853 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Educar

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The recent Spanish law on education (LOMLOE) gives great importance to Education for Sustainable Development (ESD), following the model of the European curricula. Given this context, it is essential to assess pro-environmental attitudes among students. This paper offers a transverse quantitative study analysing the environmental attitudes of 1076 students from the Community of Valencia (Spain) at all levels of compulsory secondary education, using a ROSE (Relevance of Science Education) questionnaire. The results show a low-to-moderate pro-active attitude, in conjunction with a barely optimistic view of the future and limited confidence in science and technology to solve problems. Statistical differences were found between genders, with girls being more eco-minded, but there were no significant differences between age groups in compulsory secondary education. This fact highlights the static nature of ESD within secondary school. Therefore, a greater involvement of the educational community is needed for the development of real strategies aimed at promoting desirable environmental attitudes in the classroom.

Referencias bibliográficas

  • BENAYAS, J., MARCÉN-ALBERO, C., ALBA-HIDALGO, D. y GUTIÉRREZ-BASTIDA, J. M. (2017). Educación para la sostenibilidad en España: Reflexiones y propuestas. Fundación Alternativas y Red Española para el Desarrollo Sostenible. https://www.unirioja.es/servicios/os/pdf/Informe_Educacion_Sostenibilidad_Espana.pdf
  • BIANCHI, G., PISIOTIS, U. y CABRERA GIRÁLDEZ, M. (2022). GreenComp – El marco europeo de competencias sobre sostenibilidad. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://doi.org/10.2760/094757
  • BOGNER, F. X. (2018). Environmental values (2-MEV) and appreciation of nature. Sustainability, 10(2), 350. https://doi.org/10.3390/su10020350
  • CASALÓ, L. V. y ESCARIO, J. J. (2018). Heterogeneity in the association between environmental attitudes and pro-environmental behavior: A multilevel regression approach. Journal of Cleaner Production, 175, 155-163. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.11.237
  • COERTJENS, L., BOEVE-DE PAUW, J., DE MAEYER, S. y VAN PETEGEM, P. (2010). Do schools make a difference in their students’ environmental attitudes and awareness?: Evidence from PISA 2006. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 497-522. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9200-0
  • COHEN, J. (1988). Statistical power analysis for behavioral sciences. Erlbaum.
  • COLLAZO EXPÓSITO, L. M. y GELI DE CIURANA, A. M. (2022). Un modelo de formación del profesorado de educación secundaria para la sostenibilidad. Enseñanza de las Ciencias, 40(1), 243-262. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3378
  • DUNLAP, R. E. y VAN LIERE, K. D. (1978). The «new environmental paradigm»: A proposed measuring instrument and preliminary results. The Journal of Environmental Education, 9(4), 10-19. https://doi.org/10.1080/00958964.1978.10801875
  • DUNLAP, R. E., VAN LIERE, K. D., MERTIG, A. G. y JONES, R. E. (2000). Measuring endorsement of the new ecological paradigm: A revised NEP scale. Journal of Social Issues, 56(3), 425-442. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00176
  • ECHEGOYEN-SANZ, Y. y MARTÍN-EZPELETA, A. (2021). A holistic approach to education for sustainability: Ecofeminism as a tool to enhance sustainability attitudes in pre-service teachers. Journal of Teacher Education for Sustainability, 23(1), 5-21. https://doi.org/10.2478/jtes-2021-0002
  • EXPÓSITO, L. M. C. y CIURANA, A. M. G. de (2022). Un modelo de formación del profesorado de educación secundaria para la sostenibilidad. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 40(1), 243-262. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3378
  • FIELD, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics (pp. 184-188). 4.ª ed. Sage.
  • GIFFORD, R. (2014). Environmental psychology matters. Annual Review of Psychology, 65, 541-579. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115048
  • GIFFORD, R. y SUSSMAN, R. (2012). Environmental attitudes. En S. D. CLAYTON (Ed.), The Oxford Handbook of Environmental and Conservation Psychology (pp. 65-80). Oxford University Press.
  • JIDESJÖ, A., OSKARSSON, M. y WESTMAN, A. K. (2021). Trends in student’s interest in Science and technology: Developments and Results from the Relevance of science education second (ROSES) study. En IOSTE 2020-International Organization for Science and Technology Education. Daegu. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1547840&dswid=9546
  • LE HEBEL, F., MONTPIED, P. y FONTANIEU, V. (2014). What can influence students’ environmental attitudes?: Results from a study of 15-year-old students in France. International Journal of Environmental and Science Education, 9(3), 329-345. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1031459.pdf
  • LEINFELDER, R. (2013). Assuming responsibility for the Anthropocene: Challenges and opportunities in education. RCC Perspectives, 3, 9-28. https://www.jstor.org/stable/26240506
  • LEVINE, D. S. y STRUBE, M. J. (2012). Environmental attitudes, knowledge, intentions and behaviors among college Students. The Journal of Social Psychology, 152(3), 308-326. https://doi.org/10.1080/00224545.2011.604363
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340 (30 de diciembre), 122868 a 122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
  • MANASSERO-MAS, M. A. y VÁZQUEZ-ALONSO, A. (2022). Un análisis del cambio en las actitudes generales hacia el ambiente de jóvenes españoles. VIII Seminário Ibero-americano CTS. Cruzeiro do Sol. https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/siacts/article/view/3620
  • MARTÍN-EZPELETA, A. y ECHEGOYEN-SANZ, Y. (2020). Actitudes medioambientales de maestros en formación en el aula de literatura. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 184-202. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8504
  • MARTÍN-EZPELETA, A. y ECHEGOYEN-SANZ, Y. (2022) (Eds.). El giro transdisciplinar: Integración de contenidos en torno a fenómenos y ámbitos. Tirant Lo Blanch.
  • MARTÍN-EZPELETA, A., MARTÍNEZ-URBANO, P. y ECHEGOYEN-SANZ, Y. (2022). Let’s read green!: A comparison between approaches in different disciplines to enhance preservice teachers’ environmental attitudes. Environmental Education Research, 28(6), 886-906. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2050186
  • MCINTYRE, A. y MILFONT, T. L. (2016). Who cares?: Measuring environmental attitudes. En R. GIFFORD (Ed.), Research methods for environmental psychology (pp. 93-114). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119162124.ch6
  • MILFONT, T. L. (2007). Psychology of environmental attitudes: A cross-cultural study of their content and structure. [Tesis doctoral.] Universidad de Auckland. http://hdl.handle.net/2292/1712
  • MILFONT, T. L. y DUCKITT, J. (2010). The environmental attitudes inventory: A valid and reliable measure to assess the structure of environmental attitudes. Journal of Environmental Psychology, 30(1), 80-94. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2009.09.001
  • MILLER, L. B., RICE, R. E., GUSTAFSON, A. y GOLDBERG, M. H. (2022). Relationships among environmental attitudes, environmental efficacy, and pro-environmental behaviors across and within 11 countries. Environment and Behavior, 54, 1063-1096. https://doi.org/10.1177/00139165221131002
  • MITECO (2021). Plan de Acción de Educación Ambiental para la Sostenibilidad 2021-2025. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/plan-accion-educacion-ambiental/plandeacciondeeducacionambientalparalasostenibilidad2021-202508-21_tcm30-530040.pdf
  • NACIONES UNIDAS (1987). Our common future: Report of the world commission on environment and development. Biblioteca Digital de las Naciones Unidas. https://digitallibrary.un.org/record/139811
  • NACIONES UNIDAS (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Publicaciones de Naciones Unidas. https://sdgs.un.org/es/2030agenda
  • PÉREZ-FRANCO, A., PRO-BUENO, A. J. de y PÉREZ-MANZANO, D. (2018). Actitudes ambientales al final de la ESO: Un estudio diagnóstico con alumnos de Secundaria de la Región de Murcia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3), 35010-1–3501-17. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3501
  • PURVIS, B., MAO, Y. y ROBINSON, D. (2019). Three pillars of sustainability: In search of conceptual origins. Sustainability Science, 14(3), 681-695. https://doi.org/10.1007/s11625-018-0627-5
  • ROBINSON, J. P. y SHAVER, P. R. (1973). Measures of social psychological attitudes. University of Michigan.
  • RODRIGO-CANO, D. (2019). La educación situación de la educación ambiental en tiempos de cambio climático. En R. FERNÁNDEZ-REYES y D. RODRIGO-CANO (Eds.), La comunicación de la mitigación ante la emergencia climática (pp. 149-167). Egregius. https://hdl.handle.net/11441/91491
  • SÁNCHEZ-CARRACEDO, F., SUREDA-CARBONELL, B. y MORENO-PINO, F. M. (2020). Analysis of sustainability presence in Spanish higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(2), 393-412. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1630811
  • SCHREINER, C. y SJØBERG, S. (2004). ROSE: The relevance of science education. Sowing the seeds of ROSE. Background, rationale, questionnaire development and data collection for ROSE (The Relevance of Science Education) – A comparative study of students’ views of science and science education. University of Oslo.
  • STEG, L., BOLDERDIJK, J. W., KEIZER, K. y PERLAVICIUTE, G. (2014). An integrated framework for encouraging pro-environmental behaviors: The role of values, situational factors and goals. Journal of Environmental Psychology, 38, 104-115. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.01.002
  • TOMA, R. B. (2021). Problemas de validez y fiabilidad en los cuestionarios ROSE: Revisión sistemática de la producción española. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(3), 3102. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i3.3102
  • UITTO, A., JUUTI, K., LAVONEN, J., BYMAN, R. y MEISALO, V. (2011). Secondary school students’ interests, attitudes and values concerning school science related to environmental issues in Finland. Environmental Education Research, 17(2), 167-186. https://doi.org/10.1080/13504622.2010.522703
  • VÁZQUEZ, A. y MANASSERO, M. A. (2005). Actitudes de los jóvenes en relación con los desafíos medio-ambientales. Infancia y Aprendizaje, 28(3), 309-327. https://doi.org/10.1174/0210370054740269
  • VÁZQUEZ-ALONSO, A. y MANASSERO-MAS, M. A. (2009). La relevancia de la educación científica: Actitudes y valores de los estudiantes relacionados con la ciencia y la tecnología. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 27(1), 33-48. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3661
  • VILCHES, A. (2016). La educación para la sostenibilidad: Una componente esencial en la formación del profesorado. En T. RAMIRO-SÁNCHEZ y M.ª T. RAMIRO (coords.), Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo. Universidad de Granada.