Asociación del bullying con variables de salud y bienestar en jóvenes
- Alcántara Cruz, Almudena 1
- Rusillo Magdaleno, Alba 2
- Solas Martínez, José Luis 3
- Suárez Manzano, Sara 2
- 1 Estudiante de Máster. Universidad de Jaén. España
- 2 Profesora. Universidad de Jaén. España.
- 3 Universidad de Jaén. España.
ISSN: 1989-8304
Año de publicación: 2024
Número: 86
Páginas: 10-22
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: EmásF: revista digital de educación física
Resumen
The aim of the present study was to analyse the relationship between bullying and health and well-being variables in young people. The sample consisted of 440 primary and secondary school participants (9-18 years old), 220 boys and 220 girls. Bullying was assessed with the European Bullying Intervention Project Questionnaire, and for health and well-being the Questionnaire of health and well-being was used. Analyses showed that victims of bullying have lower levels of health (p= ,028) and well-being (p= ,003), independent of age and BMI. However, no significant differences were found in bullying aggressors. It is concluded that students who are victims of bullying have lower health and well-being than those who are not victims of bullying. It is suggested to carry out programmes aimed at decreasing bullying in the classroom and to monitor bullying, as this will increase the health and well-being of young people who are bullied.
Referencias bibliográficas
- Armada, J.M. C., González, I. L., Montávez, M. M. La expresión corporal: un proyecto para la inclusión. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 2013;24(1):107-112.
- Avilés, J. M. Bullying: el maltrato entre iguales. Agresores, víctimas y testigos en la escuela. Amarú. 2006
- Beane, F. Bullying. Aulas libres de acoso. Graó. 2006
- Bejerot, S., Edgar, J., Humble, M. B. Poor performance in physical education a risk factor for bully victimization. A case control study. Acta paediatrica, 2011;100(3):413-419.
- Boulton, M. J., Underwood, K. Bully/victim problems among middle school children. British Journal of Educational Psychology, 1992;62(1):73-87.
- Brighi, A. Ortega, R., Pyzalski, J., Scheithauer, H., Smith, PK, Tsormpatzoudis, C.,Thompson, J. European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ). Psicología Educativa, 2012;1(2):71-79.
- Case, K.R., Pérez, A., Saxton, D.L., Hoelscher, D. M., Springer, A.E. Bullied Status and Physical Activity in Texas Adolescents. Health Education y Behavior, 2016;43(3): 313– 320.
- Cerezo, F. El bullying y su relación con las actitudes de socialización en una muestra de adolescentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2002;8(5):1-6.
- Cuberos, R.C., Martínez, A.M., Sánchez, M.C., Garcés, T.E., Moral, P.Á.V., Ortega, F. Z. Relación entre bullying, género y actividad física: Estudio en escolares de la provincia de Granada. Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud, 2015;7(6):791-810.
- Escartí Carbonell, A., Gutiérrez Sanmartín, M., Pascual Baños, M.D.C. Responsabilidad personal y social a través de la educación física y el deporte. Graó. 2005
- Garaigordobil, M. Bullying y cyberbullying: programas y estrategias de prevención e intervención desde el contexto escolar y familiar. Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos. 2011
- Highland Angelucci, L., Valadez Sierra, M., Pedroza Cabrera, F. (2015). La victimización producto del bullying escolar y su impacto en el desarrollo del niño desde una perspectiva neuropsicológica. Revista de Educación y Desarrollo, 2015;32(1): 21-28.
- Laninga Wijnen, L., Van Den Berg, Y, Garandeau, C.F., Mulder, S., de Castro, B.O. Does being defended relate to decreases in victimization and improved psychosocial adjustment among victims? Journal of Educational Psychology, 2022;115(2):363-377.
- Li, L., Chen, X., Li, H. Bullying victimization, school belonging, academic engagement and achievement in adolescents in rural China: A serial mediation model. Children and Youth Services Review, 2020;113(1):104-946.
- Lutrick, K., Clark, R., Nuño, V.L., Bauman, S., Carvajal, S. Latinx bullying and depression in children and youth: A systematic review. Systematic Reviews, 2020;9(126):1-10.
- Martínez Baena, A., Faus Boscá, J. Acoso escolar y Educación Física: una revisión sistemática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2018;34(1): 412-419.
- Morgan López, A.A., Saavedra, L.M., Yaros, A.C., Trudeau, J. V., Buben, A. The Effects of Practitioner-Delivered School-Based Mental Health on Aggression and Violence Victimization in Middle Schoolers. School Mental Health, 2020;12(2):417-427.
- Obeïd, S., Sacre, H., Hallit, S., Salameh, P. School Bullying The Silent Epidemic: A Cross-Sectional Study of Factors Associated With Peer Victimization Among Lebanese Adolescents. Journal of interpersonal violence, 2022;37(1-2):147-169.
- Olweus, D. Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. Hemisphere. 1978
- Ortega Ruiz, R., Del Rey, R., Casas, J. A. Evaluar el bullying y el cyberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q. Psicología educativa, 2016;22(1):71-79.
- Paredes, M., Álvarez, M., Lega, L., Vernon, A. Estudio exploratorio sobre el fenómeno del “Bullying” en la ciudad de Cali, Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2008;6(1):295-317.
- Paredes, P. (2017). Bullying entre adolescentes, una problemática creciente. INSPILIP, 2017;2(2):1- 15.
- Pelegrín, A., Martínez, F., Garcés de los Fayos, E.J. La actividad física y el deporte como factores “controladores” de conductas antisociales y delictivas. II Congreso Iberoamericano de Psicología del Deporte, Huelva. 2000
- Pérez, A.M. Consecuencias del bullying homofóbico retrospectivo y los factores psicosociales en el bienestar psicológico de sujetos LGB. Revista de Investigación Educativa, 2014;32(1):255-271.
- Pérez Soto, J.J., García Canto, E. Competencias básicas y Educación Física en primaria: una aclaración conceptual. Trances, 2013;5(3): 229-250.
- Redmond, P., Lock, J., Smart, V. Developing a cyberbullying conceptual framework for edu-cators. Technology in Society, 2020;60(4):140-156.
- Resett, S. Bullying y ciberbullying: su relación con los problemas emocionales y la personalidad. Apuntes de Psicología, 2019;37(1): 3-12.
- Rigby, K. Effects of peer victimisation in schools and perceived social support on adolescent well-being. Journal of Adolescence, 2000;23(1):57-68.
- Rigby, K. Consequences of Bullying in Schools. The Canadian Journal of Psychiatry, 2003;48(9):583–590.
- Rivers, I. Recollections of bullying at school and their long-term implications for lesbians, gay, men, and bisexuals. Crisis, 2004;25(4):169-175.
- Rivers, I., Cowie, H. Bullying and homophobia at UK schools: A perspective on factors affecting resilience and recovery. Journal of Gay and Lesbian Issues in Education, 2006;3(4):11–43.
- Ruiz Ariza, A., López Serrano, S., Suárez Manzano, S., Martínez López, E. J. Videojuegos activos y cognición: Propuestas educativas en adolescentes. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 2018;21(2): 285-303.
- Santoyo, D., Frías, S. Acoso escolar en México: actores involucrados y sus características. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2014;44(4): 3-41.
- Serrano, A. Acoso y violencia en la escuela: cómo detectar, prevenir y resolver el bullying. Ariel. 2006
- Torsheim, T., Valimaa R., Danielson, M. (2004). Health and well-being. In: Currie et al. Young People’s Health in Context; Health Behaviour in SchoolAged Children: WHO Cross-National Study (HBSC), International Report from the 2001/02 survey, WHO, Copenhagen. 2004
- Vázquez, C. C., Arrebola, R. M., Valero, G. G., Garófano, V. V., Ortega, F. Z. Posibles relaciones entre el bullying y la actividad física: Una revisión sistemática. Journal of sport and health research, 2020;12(1): 94-111.