UN PROYECTO IMPOSIBLE DE LA MODERNIDAD FRANQUISTA. BAILES TRADICIONALES Y NO-DO

  1. ANTA FÉLEZ, JOSÉ-LUIS 1
  1. 1 Universidad de Jaén (UJA)
Revista:
Filmhistoria online
  1. Rosich Argelich, Ricard (coord.)

ISSN: 2014-668X

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Monográfico "80º Aniversario del noticiario del NO-DO (1943-2023)". Ricard Rosich Argelich (coordinador)

Volum: 33

Número: 2

Pàgines: 453-514

Tipus: Article

Altres publicacions en: Filmhistoria online

Resum

Aquest treball argumenta que el NO-DO, un projecte visual que combinava notícies i propaganda, reflectia la visió de la modernitat i el progrés que tenia el règim franquista. Per això, calia ubicar la tradició en un lloc específic i recrear la idea d'un origen comú a tots els espanyols. Els balls tradicionals, per tant, esdevingueren un element clau per a la construcció de la modernitat franquista, la identitat nacional i la cohesió social. Tot i això, també assenyalem que l'arxiu del NO-DO presenta silencis i omissions que poden revelar molt sobre la societat i la cultura de l'època. En aquest sentit, el NO-DO es converteix en un document històric que mostra que no hi ha un relat únic per a tothom, sinó que hi ha trossos d'identitats i ruïnes que es poden interpretar de diferents maneres. En conclusió, es convida el lector a reflexionar sobre la complexitat del NO-DO com a producte cultural i document històric, i com els balls tradicionals s'entrellacen amb la propaganda política en la construcció de la identitat nacional durant el franquisme.