El ser performado: lo relacional, memoria y ritual a través de una aproximación a las obras A idade (2011), La memoria del Ginkgo Biloba (2011) y Dona-Arbre (1973)

  1. María Martínez Morales 1
  2. Ana Maeso Broncano 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2023

Volume: 12

Pages: 366-380

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.85865 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

This text is a study on artistic performance as a means of recovery and assimilation of memory, from ritualized practices and practices linked to the construction of identities, seeking its connections with teaching-learning processes. An approach to artistic performance as a channel of memory and meeting space of being with culture, a story that wanders between the instituting and the instituted. To do this, we approach the term performance as a situated and embodied practice to find ourselves in a performative aesthetic through the analysis of the works: A idade (2011) by Ana Gesto, La memoria del Gingko Biloba (2011) by Isabel León and Dona-Arbre (1973) by Fina Miralles. As a result, a series of lines are exposed that derive from the previous study that reflect on memory and identity, in a formality that finds a close connection with the ritual. Performative practices as relational spaces and learning spaces; social interactions as dramatizations, identity and memory. An invitation to think (us) from performance as an aesthetic practice to connect within the territory. The study thus unfolds new relationships in that idea of ‘being part of’ to recover the essence, nature as memory, life and being that puts the exteriority of the colonial/modern gaze in tension. Thus, we expose performance as a practice that broadens our understanding of life, as a relational aesthetic that connects us with the rooted knowledge of the land where we come from.

Bibliographic References

  • Agamben, G (2001). Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia: Pre-Textos.
  • Alcázar, J (2014). Performance: un arte del yo: autobiografía, cuerpo e identidad. México: Siglo Veintiuno Editores.
  • Austin, JL (1962). Cómo hacer cosas con palabras: Palabras y acciones. Barcelona: Paidós.
  • Barrachina, L (2020) 'Soy todas las que he sido', con Fina Miralles [programa de radio]. El ojo crítico. Radio Nacional de España.
  • Besacier, H (1993). Reflexiones sobre el fenómeno de la performance. En G. Picazo, Estudios sobre performance. Pp. 119-36. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Butler, J, & Lourties, M (1998). Actos performativos y constitución de género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate feminista, 9(18): 296-314.
  • Corcuera, L (2022) Cadaqués y Fina Miralles. Píkara Lab. Píkara Magazine.
  • Creus, M (2015). Fina Miralles: naturaleza, paisaje, pertinència. En T. Blanch. Topografías Invisibles. Estrategias críticas entre Arte y Geografía. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • De la Mora Martí, L (2005). Desplazamientos y recorridos a través del land art en Fina Miralles y Angels Ribé -en la década de los setenta-. [Tesis doctoral]. Universidad Politécnica de Valencia.
  • Fischer-Lichte, E (2004). Estética de lo performativo. Madrid: Abada editores.
  • Fischer-Lichte, E (2008). The transformative power of performance: A new aesthetics. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Garcés, M (2013). Un mundo común. Barcelona: Ed. Bellaterra.
  • Jones, A, & Grandas, T (2020). Hablemos de árboles, personas y otros animales. [Documental] MACBA. Barcelona.
  • López Fernández Cao, M (2018). “Introducción: Dar forma al dolor”. En Arte, memoria y trauma: Aletheia, dar forma al dolor. Volumen I: Sobre procesos, arte y memoria. 13-35. Madrid: Fundamentos.
  • Maeso, A (2012) L'entrevista amb Ana Gesto. Corpología, 6, 1-8.
  • Maffesoli, M (2004). El tiempo de las tribus: el declive del individualismo en las sociedades de masa. Ciudad de México: Siglo XXI.
  • Maillard, C (2003). Una cuestión de lenguaje. Lectora: Revista de Dones i Intertextualidad, 9: 89-95.
  • Maillard, C (2021). La razón estética. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Miranda Arenas, F (2004). La Performance Artística como Elemento Discursivo e Investigativo de la Experiencia de Vida. en V Congreso Chileno de Antropología. Colegio de Antropólogos de Chile A. G, San Felipe.
  • Naranjo, MI (2022). Cuerpo y armadura: acción performática en tiempos de agitación. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 17(1): 152-171. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-1.caap
  • Sallarés, M (2021) Soy todas las que he sido. [Documental]. Fondo de documentación audiovisual MACBA.
  • Schechner, R (2012). Estudios de la representación: una introducción. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • Soto-Calderón, A. (2020). La performatividad de las imágenes. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.
  • Taylor, D, & Fuentes, M (2011). Estudios avanzados de performance. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • Tejo, C (2019). Discursos desde los Márgenes: Mujer y Arte de Acción en la Galicia Contemporánea. Barcelona, Research, Art,Creation, 7(3) 263-284. https://doi.org/10.17583/brac.2019.3121
  • Díaz-Bringas, T (2022). Ser parte (contra una pedagogía de la exterioridad). Textos errantes.
  • Torrens, V (2007). Pedagogía de la performance. Programas de cursos y talleres. Huelva: Beca Ramón Acín. Diputación provincial de Huelva.
  • Triana, D P (2018). Performance, performatividad y memoria. Cuestiones de filosofía. 4, (22), 17-34. https://doi.org/10.19053/01235095.v4.n23.2018.8299
  • Vara, C (2019). Dona-Arbre [Mujer-Árbol] de Fina Miralles: Recolectando conocimiento corporal. Arte y Políticas de Identidad, 21, 96–119. https://doi.org/10.6018/reapi.416741
  • Vattimo, G (2006). El pensamiento débil. Madrid: Cátedra.
  • Vergine, L (2000). Body Art and Performance: The Body as Language. Milán: Skira Editores SPA