El aprendizaje basado en la investigaciónla enseñanza de la iniciación a la investigación en los estudiantes de Grado

  1. Ana López Navío 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Zeitschrift:
Docencia y Derecho

ISSN: 2172-5004

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 19

Seiten: 97-107

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Docencia y Derecho

Zusammenfassung

Research techniques and methodologies allow students to develop skills and abilities of analysis, reflection and argumentation at the same time that they are trained. Research, aimed at obtaining new knowledge and its application to solve scientific problems, is a continuous stimulus for the development of the student that favors the growth of knowledge in the various scopes of knowledge and contributes to the improvement of their Educative development. The objective of this paper is to approach the teaching of initiation to research in undergraduate students as a learning tool that links the traditional theoretical content with theoretical and practical information collected directly by the students. In this way, it is intended to ensure that the student becomes a participant in learning and has a more critical view of what he learns.

Bibliographische Referenzen

  • Bernal, C.A. (2006). Metodología de la Investigación. México.
  • Buendía Eisman, L., Colás Bravo, M.P. y Hernández Pina, F. (1998). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid.
  • Colás Bravo, P. Buendía Eisman, L y Hernández Pina, F. (2009). Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral. Barcelona.
  • Fidalgo, A.M. (1999). Proyecto docente de diseños de investigación. Universidad de Oviedo.
  • Grajales Guerra, T. (1996). Conceptos Básicos para la Investigación Social de la Serie Textos Universitarios. Nuevo León, México.
  • Hernández Pina, F. (1995). Bases metodológicas de la investigación educativa. Murcia.
  • Herrán Gascón, A., Hashimoto, E. y Machado, E. (2004). Investigar en Educación. Fundamentos, aplicación y nuevas perspectivas. Madrid, España.
  • Icart, M.T. (2000). Elaboración de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona, España.
  • Mafokozi, J. (2009). Introducción a la estadística para gente de letras. Madrid.
  • McMillan, J. H. – Schumacher, S (2005). Investigación educativa. Madrid.
  • Niño Rojas, V.M (2011). Metodología de la investigación. Bogotá, Colombia.
  • Rivadeneira Rodríguez, E. M.; Silva Bustillos, R. J. (2017). “Aprendizaje basado en la investigación en el trabajo autónomo y en equipo”, Negotium, vol. 13, núm. 38.
  • Sabino, C. (1998). El proceso de investigación (4ª edición). Bogotá, Colombia.
  • Sáez López, J.M. (2017). Investigación educativa, fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos. Madrid, España.