AppRendo soloAprendizaje-servicio transversal para desarrollo de software accesible

  1. Jose María Moyano Murillo 1
  2. Juan José Escobar 1
  3. Francisco M. García-Moreno 1
  4. Mª José Rodríguez Fórtiz 1
  5. María Luisa Rodríguez Almendros 1
  6. Mª Belén Prados-Suárez 1
  7. María del Campo Bermúdez Edo 1
  8. Carlos Molina Fernández 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI)

ISSN: 2531-0607

Year of publication: 2023

Issue: 8

Pages: 25-32

Type: Article

More publications in: Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI)

Abstract

In this paper, we present the application of Service-Learning teaching and learning methodology for several years in subjects related to Project Direction, Planning and Management, of the B.Sc and M.Sc degrees in Computer Science at the University of Granada. This methodology comprises the intentional planning of actions to improve the reality, the connection of curricular contents of subjects in activities derived from the service to the community, and the reflective, critical and active participation of the students. For its application, we propose team projects which are intentionally focused on the development of applications to improve the lives of people with special needs. Within the curricular content of the subjects, we include topics related to accessibility and soft skills. Our students are in contact with real entities throughout the project life cycle, as would happen in a real case in their future professional life, being motivating and rewarding. In some cases, funding has been obtained to complete and install the application for the entity. We will describe in the article examples of projects carried out so far, as well as the wonderful experience of the teaching innovation project of this academic year, with data derived from grades, questionnaires and evaluations of all those involved.

Bibliographic References

  • Laura Campo Cano. Aprendizaje servicio y educación superior. una rúbrica para evaluar la calidad de proyectos, 2014. Universitat de Barcelona.
  • Anna Escofet, Pilar Folgueiras, Ester Luna, y Berta Palou. Elaboración y validación de un cuestionario para la valoración de proyectos de aprendizaje-servicio. Revista mexicana de investigación educativa, 21(70):929–949, 2016.
  • FJ García-Peñalvo. El enfoque aprendizaje servicio en la asignatura gobierno de tecnologías de la información, 2019. Grupo GRIAL.
  • Dwight E Giles Jr y Janet Eyler. The theoretical roots of service-learning in john dewey: Toward a theory of service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 1(1):7, 1994.
  • Víctor León-Carrascosa, Silvia Sánchez-Serrano, y María R Belando-Montoro. Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la metodología aprendizaje-servicio. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2020.
  • Marcela Martinez-Vivot y Pilar Folgueiras Bertomeu. Evaluación participativa, aprendizaje-servicio y universidad. Profesorado, 19(1):128– 143, 2015.
  • Domingo Mayor Paredes. Aprendizaje-servicio como estrategia metodológica para impulsar procesos de educación expandida. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(1):47–74, 2020.
  • Domingo Mayor Paredes y Francisco David Guillen-Gamez. Aprendizaje-servicio y responsabilidad social del estudiantado universitario: un estudio con métodos univariantes y correlacionales. Aula abierta, 50(1):515–524, 2021.
  • Margarita R Rodríguez Gallego. El aprendizaje-servicio como estrategia metodológica en la universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1):95–113., 2013.
  • Miguel Anxo Santos Rego, Alexandre Sotelino Losada, y María del Mar Lorenzo Moledo. El aprendizaje-servicio en la educación superior: una vía de innovación y de compromiso social. Educacion y diversidad= Education and diversity: Revista inter-universitaria de investigación sobre discapacidad e interculturalidad, 10(2):17–24, 2016.