Complejidad semiótica de las tablas estadísticas en textos escolares chilenos y españoles de educación primaria

  1. Díaz-Pallauta, Jocelyn
  2. Batanero, Carmen 1
  3. Gea, María M.
  1. 1 Universidad de Granada, Espanha
Journal:
Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana

ISSN: 2177-9309

Year of publication: 2021

Issue Title: Articulações entre Ensino e Pesquisa em Educação Matemática nos anos iniciais

Volume: 12

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.51359/2177-9309.2021.250155 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana

Abstract

Statistical tables are one of the most used representations in data analysis and to communicate data results; consequently,its study begins in Primary Education. In this paper, the semiotic complexit the different types of statistical tables proposed by Lahanier Reuter is analyzed in a sample of three textbooks for each of the primary school 5th and 6th grades in Spain and Chile, and the treatment given to them is compared in these two countries. The results obtained through acontent analysis show  that  in  both  countries  the  most  frequent  table  is  the  distribution  table  of  one  variable  with absolute, relative or percentage frequencies with an intermediate level of complexity. Moreover,the number of two-waytables.correspondingto the highest complexitylevel, is four times greater in Chilean than in Spanishtextbooks; weevenfoundsome two-ways table with grouped data, a type of tablewhichis not found in the analyzed Spanish books.

Bibliographic References

  • ALVEAL, F. R.; RUBILAR, P. R. S. Habilidades de codificación y descodificación de tablas y gráficos estadísticos: un estudio comparativo en profesores y alumnos de pedagogía en enseñanza básica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas: Universidade de Campinas, v. 17, n. 1, p. 207-235. Marzo, 2012.
  • ALSINA, Á. La estadística y la probabilidad en Educación Infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Didácticas Específicas, Madrid: Universidad Autónoma, v. 7, p. 4-22. Agosto, 2017.
  • AMORIM, N.; SILVA, R. Apresentação e utilização de tabelas em livros didáticos de matemática do 4º e 5º anos do ensino fundamental. Em Teia - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Pernambuco: Universidade Federal de Pernambuco, v. 7, n. 1, p. 1-21. Marzo, 2016. https://doi.org/10.36397/emteia.v7i1.3893.
  • ARTEAGA, P. Evaluación de conocimientos sobre gráficos estadísticos y conocimientos didácticos de futuros profesores. 2011. 403p. Tesis (Doctorado en Didáctica de la Matemática). Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada, España, 2011.
  • ARTEAGA, P.; BATANERO, C. Relating graph semiotic complexity to graph comprehension in statistical graphs produced by prospective teachers. En: Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Proceedings. Rzeszów, Polonia: European Society for Research in Mathematics Education (2011), p. 368-377.
  • BATANERO, C. Didáctica de la estadística. Granada: Grupo de Investigación en Educación Estadística. España, 210 p. 2001.
  • BATANERO, C.; ARTEAGA, P.; RUIZ, B. Análisis de la complejidad semiótica de los gráficos producidos por futuros profesores de educación primaria en una tarea de comparación de dos variables estadísticas. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona Instituto de Ciencias de la Educación, v. 28, n. 1, p. 141-154. Marzo, 2010.
  • BATANERO, C.; CAÑADAS, G.; CONTRERAS, J.; GEA, M. Understanding of contingency tables: a synthesis of educational research. Boletín de Estadística e Investigación Operativa, Madrid: Sociedad de Estadística e Investigación Operativa, v. 31, n. 3, p. 299-315. Noviembre, 2015.
  • BISQUERRA, R. Metodología de la investigación educativa. 6. ed. Madrid: La Muralla, 2014, 460 p.
  • DÍAZ-LEVICOY, D.; MORALES, R.; LÓPEZ-MARTÍN, M. M. Tablas estadísticas en libros de texto chilenos de 1º y 2º año de Educación Primaria. Revista Paranaense de Educação Matemática, Paraná: Universidade Estadual do Paraná, v. 4, n. 7, p. 10-39. Julio, 2015.
  • DÍAZ-LEVICOY, D.; SEPÚLVEDA, A.; VÁSQUEZ, C.; OPAZO, M. Lectura de tablas estadísticas por futuras maestras de educación infantil. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo: Pontifícia Universidade Católica, 18, n. 3, p. 1099-1115. Octubre, 2016.
  • ENGEL, J. Statistical literacy and society. En: Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, 3, 21 - 24 de febrero de 2019. Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Granada: Grupo FMQ-126, 2019. Disponible en www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html
  • ESTRADA, A.; DÍAZ, C. Computing probabilities from two-way tables. An exploratory study with future teachers. En: Seventh International Conference on Teaching of Statistics, 2 – 7 de Julio de 2006. Proceedings. Salvador, Bahía, Brasil: International Association for Statistical Education, 2006. Disponible en https://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/17/C413.pdf.
  • ESTRELLA, S. El formato tabular: una revisión de literatura. Actualidades Investigativas en Educación, San José: Universidad de Costa Rica. v. 14, n. 2, p. 1-23. Mayo-agosto, 2014. https://doi.org/10.15517/AIE.V14I2.14817.
  • ESTRELLA, S.; ESTRELLA, P. Representaciones de datos en estadística: De listas a tablas. Revista Chilena de Educación Matemática, Santiago: Sociedad Chilena de Educación Matemática, v. 12, n. 1, p. 21-34. Enero-abril, 2020. https://doi.org/10.46219/rechiem.v12i1.20.
  • ESTRELLA, S.; OLFOS, R.; MENA, A. El conocimiento pedagógico del contenido de estadística en profesores de primaria. Educação e Pesquisa, São Paulo: Universidade de São Paulo v. 41, n. 2, p. 477-493. Abril-junio, 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022015041858.
  • EVANGELISTA, B.; GUIMARÃES, G. Análise de atividades sobre tabelas em livros didáticos brasileiros dos anos iniciais do Ensino Fundamental. En: Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, 3, 21 – 24 de febrero de 2019. Actas. Granada: Grupo FMQ-126, 2019. Disponible en: www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html
  • GABUCIO, F.; MARTÍ, E.; ENFEDAQUE, J.; GILABERT, S.; KONSTANTINIDOU, A. Niveles de comprensión de las tablas en alumnos de primaria y secundaria. Cultura y Educación, Madrid: Taylor & Francis, v. 22, n. 2, p. 183-197. Abril-junio, 2010. https://doi.org/10.1174/113564010791304528.
  • GARCÍA-GARCÍA, J.; DÍAZ-LEVICOY, D.; VIDAL, H.; ARREDONDO E. Las tablas estadísticas en libros de texto de educación primaria en México. Paradigma, Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, v. 40, n. 2, p. 153-175. Diciembre, 2019.
  • GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FONT, V. The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM, Karlsruhe: Springer, v. 39, n. 1-2, p. 127-135. Enero, 2007.
  • GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FONT, V. The onto-semiotic approach: Implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, Edmonton: Canadian Mathematics Education Study Group, v. 39, n. 1, p. 38-43. Enero, 2019.
  • HERRERA, C. D. Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación. Madrid: Facultad de Ciencias de la Documentación, Universidad Autónoma, v. 28, n. 1, p. 119-142. Julio, 2018. DOI: https://doi.org/10.5209/RGID.60813
  • HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ-COLLADO, C.; BAPTISTA-LUCIO, P. (2014). Metodología de la Investigación. 6 ed. México: McGraw-Hill. 600 p. 2014.
  • LAHANIER-REUTER, D. Différents types de tableaux dans l’enseignement des statistiques. Spirale. Lille : Université de Lille, v. 32, n. 1, p. 143-154. Febrero, 2003.
  • MARTÍ, E. Tables as cognitive tools in primary education. En C. ANDERSEN, N. SCHEUER, M.P. PÉREZ ECHEVERRÍA, E. TEUBAL. Representational Systems and Practices as Learning Tools in different Fields of Learning. Rotterdam: Sense, 2009. p. 133–148. https://doi.org/10.1163/9789087905286_009.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTES (MECD). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la educación primaria. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes, 2014.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN (MINEDUC). Bases Curriculares Primero a Sexto Básico. Santiago, Chile: Unidad de currículum y evaluación, 2018.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN (MINEDUC). Matemática. Programa de Estudio Quinto Año Básico. Santiago: Unidad de Currículum y Evaluación, 2013a.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN (MINEDUC). Matemática. Programa de Estudio Sexto Año Básico. Santiago: Unidad de Currículum y Evaluación, 2013b.
  • MUÑIZ-RODRÍGUEZ, L.; RODRÍGUEZ-MUÑIZ, L. J.; ALSINA, Á. Deficits in the statistical and probabilistic literacy of citizens: Effects in a world in crisis. Mathematics, Basilea: International Society for the Study of Information, v. 8, n. 11, p. 1872. Octubre, 2020. https://doi.org/10.3390/math8111872.
  • NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (NCTM). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 2014.
  • OCDE (2019). PISA Mathematics Framework. Paris: OECD. 2018. https://doi.org/10.1787/13c8a22c-en.
  • PALLAUTA, J. D.; ARTEAGA, P. Niveles de complejidad semiótica en gráficos y tablas estadísticas. Números, Tenerife: Sociedad Canaria de Profesores de Matemáticas, v. 106, p. 13-22. Enero, 2021.
  • PALLAUTA, J. D.; GEA, M. M.; ARTEAGA, P. Caracterización de las tareas propuestas sobre tablas estadísticas en libros chilenos de educación básica. Paradigma, Carcacas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, v. XVII, n. 1, p. 32-60. Marzo, 2021. https://orcid.org/0000-0002-8347-7669.
  • PALLAUTA, J. D.; GEA, M. M.; BATANERO, C. Un análisis semiótico del objeto tabla estadística en libros de texto chilenos. Zetetike, Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, v. 28, p. e020001. Enero, 2020. https://orcid.org/10.20396/zet.v28i0.8656257.
  • VAN DEN HAM, A.; HEINZE, A. Does the textbook matter? Longitudinal effects of textbook choice on primary school students’ achievement in mathematics. Studies in Educational Evaluation, Amsterdam: Elsevier, v. 59, n. 1, p. 133-140. Julio, 2018. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.07.005
  • ZHU, Y.; FAN, L. Focus on the representation of problem types in intended curriculum: A comparison of selected mathematics textbooks from Mainland China and the United States. International Journal of Science and Mathematics Education, Taiwan: Taylor & Francis, v. 4, n. 4, p. 609-626. Noviembre, 2006.