Assessing civic statistics’ components in prospective Primary teachers

  1. Elena Molina-Portillo 1
  2. José Miguel Contreras 1
  3. Francisco Martínez-Ortiz 2
  4. Felipe Ruiz 1
  1. 1 Universidad de Valparaíso
    info

    Universidad de Valparaíso

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/00h9jrb69

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
BEIO, Boletín de Estadística e Investigación Operativa

ISSN: 1889-3805

Año de publicación: 2023

Volumen: 39

Número: 2

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: BEIO, Boletín de Estadística e Investigación Operativa

Resumen

The interpretation of statistical graphs used in daily press is part of statistical literacy that any citizen must have in order to function properly in society. Nowadays, this culture applied to understanding of social phenomena is called civic statistics. We address the problem that primary school teachers who teach mathematics, in addition to having this culture, must be trained to develop it in their students. In this paper, we evaluate the graph comprehension and the critical stance of 75 Spanish primary teachers when facing news with statistical information. The results show that the group has difficulties in reaching accurate conclusions when analysing this news item.

Referencias bibliográficas

  • Arteaga, P., C. Batanero, J. M. Contreras, and G. Cañadas. 2016. “Evaluación de Errores En La Construcción de Gráficos Estadísticos Elementales Por Futuros Profesores.” Revista Latinoamericana de Investigación En Matemática Educativa 19 (1): 15–40.
  • Batanero, C., P. Arteaga, and J. M. Contreras. 2011. “El Currículo de Estadística En La Enseñanza Obligatoria.” Revista de Educaçao Matemática e Tecnologíca Iberoamericana 2 (2).
  • Batanero, C., G Burrill, and C. Reading. 2011. Teaching Statitics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. A Joint ICMI and IASE Study. Nueva York: Springer.
  • Batanero, C., and J. Godino. 2005. “Perspectivas de La Educación Estadística Como Área de Investigación.” In Líneas de Investigación En Didáctica de Las Matemáticas, edited by R.Luengo, 203–26. Badajoz. Universidad de Extremadura.
  • Ben-Zvi, K., D. y Makar. 2016. The Teaching and Learning of Statistics. International Perspectives.
  • Bertin, J. 1967. Sémiologie Graphique. París: BertinSémilogieGraphique1967.
  • Contreras, J. M., E. Molina-Portillo, J. Godino, and C. Batanero. 2017. “Construcción de Un Cuestionario Para Evaluar La Interpretación Crítica de Gráficos Estadísticos Por Futuros Profesores.” In Investigación En Educación Matemática XXI, edited by J. M. Muñoz-Escolano, A. Arnal.Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M. L. Callejo, and J.Carrillo, 207–16.
  • Curcio, F. 1989. Developing Graph Comprehension:elementary and Middle School Activities. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Engel, J. 2019. “Cultura Estadística y Sociedad.” In Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, edited by J. M. Contreras, M. M. Gea, and M. M. López-Martín nd E. Molina-Portillo.
  • Espinel, M. C., A. Bruno, and I. Plasencia. 2010. “La Comprensión de Gráficas de Porcentaje de Variación En Situaciones Cotidianas.” Unión 24: 83–102.
  • Espinel, M. C., T. González, A. Bruno, and J. Pinto. 2009. “Las Gráficas Estadísticas.” In Tendencias Actuales de La Investigación En Educación Estadística, edited by L. Serrano, 133–56.
  • Friel, S., F. Curcio, and G. Bright. 2001. “Making Sense of Graphs: Critical Factors Influencing Comprehension and Instructional Implications.” Journal for Research in Mathematics Education 32 (2): 124–58.
  • Gal, I. 2002. “Adults’ Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsabilities.” International Statistical Review 70 (1): 1–25. Hernández, R., C. Fernández, and P. Baptista. 2014. Metodología de La Investigación (6a). México DF: McGraw-Hill.
  • MEC. 2014a. Real Decreto 1105/2014, de 26 de Diciembre, Por El Que Se Establece El Currículo Básico de La Eduación Secundaria Obligatoria.
  • MEC. 2014b. Real Decreto 126/2014, de 28 de Febrero, Por El Que Se Establece El Currículo Básico de La Educación Primaria.
  • Molina-Portillo, E., J. M. Contreras, J. Godino, and D. Díaz-Levicoy. 2017. “Interpretación Crítica de Gráficos Estadísticos Incorrectos En La Sociedad de La Comunicación: Un Desafío Para Futuros Maestros.” Enseñanza de Las Ciencias 0 (Extra): 4787–94.
  • Monteiro, C., and J. Ainley. 2007. “Investigating the Interpretation of Media Graphs Among Student Teachers.” International Electronic Journal of Mathematics Education 2 (3): 187–207.
  • Morales, P. 2012. Análisis de Ítems En Las Pruebas Objetivas.
  • Nicholson, J., I. Gal, and J. Ridgway. 2018. Understanding Civic Statistics: A Conceptual Framework and Its Educational Applications.
  • Schiller, A., and J. Engel. 2016. “Civic Statistics and the Preparation of Future Secondary School Mathematics Teachers.” In Proceedings of the Roundtable Conference of the International Association of Statitics Education (IASE), edited by J. Engel.
  • Schmit, J. 2010. “Teaching Statistical Literacy as a Quantitative Rhetoric Course.” American Statistical Association Joint Statistical Meetings.
  • Wallmann, K. 1993. “Enhancing Statistical Literacy: Enriching Our Society.” Journal of the American Statistical Association 88 (421): 1–8.
  • Watson, J. 2006. Statistical Literacy at School: Growth and Goals. Mahwah, NJ.