El pádel como deporte escolar. Inclusión en las clases de educación primaria

  1. Javier Cachón Zagalaz 1
  2. María Sánchez Zafra 1
  3. Déborah Sanabrias Moreno 1
  4. Amador Lara Sánchez 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Padel Scientific Journal

ISSN: 2952-2218

Year of publication: 2023

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 215-228

Type: Article

DOI: 10.17398/2952-2218.1.215 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Padel Scientific Journal

Abstract

Background: This article, which can be considered within the reviews and experiences, deals with the study of paddle tennis as a sport to be taught in the Primary Education stage due to its benefits on health and positive physiological effects in collective or character physical activity programs. Social. Paddle tennis is scientifically and academically recognized and its practice is the majority in Spain due to its great socializing power that places it among one of the seven most practiced sports and the fourth with the most federative licenses in our country Objectives: Account for the interest that paddle tennis arouses in research (doctoral theses). Check if paddle tennis is practiced in schools and arouses interest among Primary Education students, as well as propose an intervention project. Material and methods: The study begins with a review of the doctoral theses defended (TESEO) so far whose contents are mostly far from education. It continues, contacting the Primary Education centers to check, through the opinions of the teachers and the observation of the classes, if the paddle is taught and practiced at that stage of teaching. It ends with the approach of a didactic intervention project that includes paddle tennis as a sport to practice in Primary Education. Results and conclusions: Paddle tennis is a sport that presents a specific technique, tactics and time structure, different from other racket sports. It is an important sports modality in our society, but it is not taught in schools. The didactic proposal included in this study has been presented in schools to facilitate its teaching.

Bibliographic References

  • Benito Peinado, P.J. (2011). Efectos de los diferentes tratamientos de ejercicio sobre la obesidad. Estudio PRONAF. Actas al Congreso Internacional PRONAF 15-17 diciembre, Madrid, ISBN 978-84-257-0041-5. pp. 69-70.
  • Burke, S.M., Carron, A.V., Eys, M.A., Ntoumanis, N., & Estabrooks, P.A. (2006). Group versus individual approach? A meta-analysis of the effectiveness of interventions to promote physical activity. Sport and Exercise Psychology Review, 2(1), 19-35.
  • Cachón, J. & Romero, J.R. (2017). El fenómeno social del pádel. Actas del I Congreso Internacional de Psicología, Salud y Educación. Vol.I. Oviedo, 9, 10, 11 noviembre.
  • Cachón, J. (2014). ¿Entusiasmo, delirio, deporte, fervor, pasión, PÁDEL? Journal of Sport and Health Research, 6(1), 3-6.
  • Castro, R., Villena, M., Campos, M.C., & Cachón, J. (2019). El pádel como deporte de raqueta en el centro educativo. Póster al V Congreso Internacional y XXVII Nacional de Educación Física. Universitat de les Illes Balears. Palma de Mallorca, 23-25 de octubre.
  • Courel, J., Sánchez-Alcaraz, B., García-Benítez, S., & Echegaray, M. (2017). Evolución del pádel en España en función del género y edad de los practicantes. Cultura, ciencia y deporte, 12(34), 39-46.
  • Courel-Ibáñez, J., Sánchez-Alcaraz, B.J., Muñoz, D., Grijota, F.J., Chaparro Herrera, R., & Díaz, J. (2018). Gender Reasons for Practicing Paddle Tennis. Apunts. Educación Física y Deportes, 133, 116-125. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/3).133.08.
  • Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial, AMM (2016). Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. http://www.wma.net/es/30publications/10policies/b3/17c_es.pdf.
  • Delegación Territorial de Desarrollo Educativo y Formación Profesional y de Universidad, Investigación e Innovación (2022). Información profesorado. Jaén. https://www.juntadeandalucia.es/organismos/desarrolloeducativoyformacionprofesional/consejeria/delegaciones/jaen.html%23.
  • Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluation of live. Annual Review Psychology, 54, 403-425.
  • García-Giménez, A., Pradas de la Fuente, F., Castellar-Otín, C., & Carrasco-Páez, L. (2022). Performance Outcome Measures in Padel: A Scoping Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(7), 4395.
  • Hammersley, M. & Atkinson, P. (1983). Ethnography. Principles in practice, Londres y Nueva York: Tavistock.
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional, MEFP (2022). Datos y cifras. Curso escolar 2022-2023. Madrid: Secretaría General Técnica.
  • Morlán, V. & Sanz, E. (2008). Promoción del pádel de competición desde las primeras etapas deportivas (6-12 años): un proyecto de intervención. Retos, 13, 46-49. https://doi.org/10.47197/retos.v0i13.35027.
  • Muñoz, D., Sánchez-Alcaraz, B.J., Courel-Ibáñez, J., Romero, E., Grijota, F.J., & Díaz, J. (2016). Estudio sobre el perfil y distribución de las pistas de pádel en la Comunidad Autónoma de Extremadura. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 12(3), 223-230.
  • Olmo Pintado, M., del (2004): Aportaciones de la etnografía de la comunicación. En J. Sánchez-Lobato & I. Santos-Gargallo (Directores.). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE). Madrid. SGEL.
  • Palumbo, A., Iona, T., Gramigna, V., Palermi, S., Leigheb, M., Invernizzi, M., & Ammendolia, A. (2022). Match analysis, physical training, risk of injury and rehabilitation in padel: Overview of the literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(7), 4153.
  • Sánchez-Alcaraz, B.J. (2014). Recomendaciones de entrenamiento de la condición física en jugadores jóvenes de pádel. Trances, 6(4), 189-200.
  • Sánchez-Alcaraz, B.J., Courel-Ibáñez, J., & Cañas, J. (2016). Valoración de la precisión del golpeo en jugadores de pádel en función de su nivel de juego. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 12(45), 324-333. https://doi.org/10.4100/jhse.2013.84.04
  • Sánchez-Alcaraz, B.J., & Courel-Ibáñez, J. (2022). The role of padel in improving physical fitness and health promotion: progress, limitations, and future perspectives – A narrative review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 4395.
  • Sánchez-Alcaraz, B.J., Cánovas, J., Sánchez-Pay, A., & Muñoz, D. (2023). Investigación en pádel. Revisión sistemática. Padel Scientific Journal, 1(1),
  • Villena, M., Castro, R., Lara, A., & Cachón, J. (2016). Revisión sistemática de las características e incidencia del pádel en España. Estado del Arte. Apunts. Educación Física y Deportes, 126(4), 7-22. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.01.
  • Villena, M., Zagalaz, M.L., Castro, R., & Cachón, J. (2017). What do we know About Paddle? MOJ Sports Medicine, 1(5), 1-3.
  • Villena, M., Castro, R., Zagalaz, M.L., & Cachón, J. (2018). Análisis y relación del autoconcepto y la ansiedad en jugadores de pádel. Revista Inclusiones, 5, 12-24.
  • Villena, M., Castro, R., Zagalaz, M.L., & Cachón, J. (2020). Análisis del bienestar subjetivo del jugador de Pádel. Revista de Psicología del Deporte, 29(1), 29-38.
  • Zapico, A.G., Benito, P.J., González-Gross, M., Peinado, A.B., Morencos, E., Romero, B., …Calderón, F.J. (2012). Programas de nutrición y actividad física para el tratamiento de la obesidad (estudio PRONAF): enfoque metodológico del proyecto. BMC Salud Pública, 12(1), 1100. https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-1100.Demeco, A., De Sire, A., Marotta, N., Spanò, R., Lippi, L.,