El razonamiento moral de los docentes sobre la inclusión educativa

  1. Hernández González, Marcela
  2. Pérez Ferra, Miguel 1
  3. Quijano López, Rocío 1
  1. 1 Universidad de Jaén, España
Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2023

Volume: 41

Issue: 2

Pages: 61-82

Type: Article

DOI: 10.6018/EDUCATIO.508991 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This study inquiries about teacher’s moral reasoning and decision making about educational inclusion in secondary schools. Exploring this topic is relevant since educators must ensure that students with and without disabilities can learn together in regular educational institutions. The methodology focused on a unique case design through which the moral arguments of teachers in training and teachers in service were investigated. The study targeted members of a teacher training institution, the Escuela Normal Superior de Michoacán (Mexico). The research instrument consisted of a hypothetical moral dilemma previously validated and, therefore, reliable, which was applied to 268 teachers selected through probabilistic sampling. The analysis of the results was carried out through the statistical program SPSS version 23.0.  The findings revealed the prevalence of conventional reasoning determined by the culture of the context and the presence of arguments, both related to the orientation of the morality of justice (as when teachers seek respect for the rights of students) and to the orientation of the morality of care (when teachers point out that their main obligation is to ensure the welfare of their students). The study also found a relationship among high levels of moral reasoning, empathic ability with positive attitudes towards people with disabilities and educational inclusion. The need to continue developing moral reasoning in future teachers is highlighted.

Bibliographic References

  • Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI. Avances y desafíos. Lección magistral leída en el acto académico de Santo Tomás de Aquino el 28 de enero de 2019. Universidad de Murcia. https://www.um.es/documents/ 1073494/ 766712/ Leccioon-Santo-Tomas-2019-Pilar+Arnaiz.pdf/e58361e5-5cf0-4ac1-991e-0b6eaf89638b
  • Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los sistemas de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi:https://doi. org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Consejo de Europa (2017). Human Rights; a reality for all. Disability Strategy 2017-2023. Obtenido de Council of Europe. Strategy 2017-2023: https://rm.coe.int/16806fe7d4
  • Cortés-González P., Rivas-Flores, J. I., Márquez-García, M. J. y González-Alba, B. (2020). Resistencia contrahegemónica para la transformación escolar en el contexto neoliberal. El caso del instituto de educación secundaria Esmeralda en Andalucía. Revista Izquierdas, 20, 1351 - 1377. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=2432586
  • Consejo Nacional para el Desarrollo y la Inclusión de las Personas con Discapacidad. (25 de enero de 2017). ¿Qué es el Programa para la Inclusión y la Equidad Educativa? Gobierno de México: https://www.gob.mx/conadis/es/articulos/que-es-el-programa-para-la-inclusion-y-la-equidad-educativa?idiom=es
  • Council of Europe. (March de 2017). Human Rights; a reality for all. Disability Strategy 2017-2023. Council of Europe. Strategy 2017-2023: https://rm.coe.int/16806fe7d4
  • Cruces-Soto, G. (2017). Promoción del desarrollo del razonamiento moral y formación ciudadana: estudio de caso en cuartos años de enseñanza media en un liceo de la comuna de Yumbel. [Tesis de pregrado, Universidad de Asunción]. Repositorio Bibliotecas UdeC. http://152.74.17.92/bitstream/11594/3210/4/Tesis_ Promoción_ del_desarrollo_del_razonamiento_moral_y_formacion_ciudadana.Image.Marked.pdf
  • Cummings, R., Harlow, S., & Maddux, C. (2007). Moral reasoning of in-service and pre-service teachers: a review of the research. Journal of Moral Education, 36(1), 67-78. doi: 10.1080/03057240601185471
  • Díaz-Aguado, M. J., y Medrano, C. (1995). Educación y razonamiento Moral. Una aproximación constructivista para trabaja los contenidos transversales. Ediciones Mensajero.
  • Gamboa, L. Y. (2020). Creación de aulas inclusivas, una propuesta para la atención de estudiantes con discapacidad intelectual. Foro Educacional, 35, 121-145. doi:10.29344/07180772.35.2655
  • Gimeno, C. y Escobedo, P. (2021). Movilización del conocimiento en educación inclusiva: conceptualización, roles y estrategias. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(2), 25-41. doi:https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.10892
  • Hadarics, M. & Kende, A. (2018). Moral fundations of positive and negative intergroup behavior: Moral exclusion fills the gap. International Journal of Intercultural Relations, 64, 67-76. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2018.03.006
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data Analysis. Prentice Hall.
  • Heyder, A., Südkamp, A. & Steinmayr, R. (2020). How are teachers' attitudes toward inclusion related to the social-emotional school experiences of students with and without special educational needs? Learning and Individual Differences, 77, 1-12. doi:https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101776
  • Jury, M. P.L., Desombre, C. & Rohmer, O. (2021). Teachers' attitudes toward the inclusion of students with autism spectrum disorder: impact of students' difficulties. Research in Autism Spectrum Disorders, 83, 1-6. doi:https://doi.org/10.1016/j.rasd.2021.101746
  • Lawshe, C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563- 575. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/ download? doi=10.1.1.460.9380&rep= rep1&type=pdf
  • Magyar, A., Krausz, A., Dóra Kapás, I. & Habók, A. (2020). Exploring Hungarian teachers' perceptions of inclusive education of SEN students. Heliyon, 6, 1-10. doi:https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03851
  • Mestre, M. V., Carlo, G., Samper, P. y Malonda, E. L. (2019). Bidirectional relations among empathy-related traits, prosocial moral reasoning, and prosocial behaviors. Social Development, 28, 514-528. https://doi.org/10.1111/sode.12366
  • Mínguez-Vallejos, R., Romero-Sánchez, E. y Gutiérrez-Sánchez, M. (2018). La alteridad como respuesta educativa frente a la exclusión social. Revista Complutense de Educación, 29(4). doi: http://dx.doi.org/10.5209/RCED.55228
  • Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. (29 de agosto de 2017). Decreto 1421. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Obtenido de Gobernación de Beyocá. Secretaría de Educación: http://sedboyaca.gov.co/wp-content/uploads/2018/02/DECRETO-1421-DEL-29-DE-AGOSTO-DE-2017.pdf
  • Muñoz-Borja, P., Escobar, J. M., García-Ruiz, R., y Aguaded, I. (2021). Edocumunicación inclusiva y discapacidad en la Región Andina: revisión cualitativa de avances y logros. Revista Complutense de Educación, 32(1), 67-78. http://dx.doi.org/10.5209/rced. 68017
  • Narvaez, D., & Lapsley, D. K. (23 de febrero de 2005). The Psychological Foundatios of Everyday Morality and Moral Expertise. http://nd.edu/alfac/narvaez/
  • Narvaez, D. & Lapsley, D. K. (2009). Moral Identity, Moral Functioning, and the Development of Moral Character. En D. Bartels, C. Bauman, L. Skitka, & D. Medin, The Psychology of Learning and Motivation 50, 237-274. Academic Press. https://www.academia.edu/46844109/Moral_Identity_Moral_Functioning_and_the_Development_of_Moral_Character
  • Passini, S. (2010). Moral Reasoning in a Multicultural Society: Moral Inclusion and Moral Exclusion. Journal of the Theory of Behaviour, 435-451. https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.2010.00440.x
  • Pérez-Ferra, M., y Callado-Moreno, J. A. (2016). Percepción del profesorado sobre el desarrollo moral docente. Magister, 28, 7-15. doi: http://dx.doi.org/10.1016/ j.magis.2016.07.002
  • Postic, M., y De Ketele, J. M. (2000). Observar las situaciones educativas. Narcea.
  • Rhim, J., Lee, G. B. & Lee, J.-H. (2020). Human moral reasoning types in autonomous vehicle moral dilemma: A cross-cultural comparasion of Korea and Canada. Computers in Human Behavior, 39-56. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.010
  • Sastre-Vilarrasa, G., Moreno-Marimón, M., timón-Herrero, M. y Pavón, T. (1998,22 - 23 de junio). Razonamiento moral y género (pp. 313 - 325) [conferencia]. I Jornadas de Psicología del Pensamiento. Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=280656
  • SEP. (2020). Educación Inclusiva. Programa del Curso. https://www.cevie-dgespe.com/documentos/1151.pdf
  • Shapira-Lishchinsky, O. (2016). From ethical reasoning to teacher education for social justice. Teaching and Teacher Education, 245-255. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2016.08.010
  • Spenser, K., Bull, R., Betts, L. & Winder, B. (2020). Underpinning prosociality: Age related performance in theory of mind, empathic understanding, and moral reasoning. Cognitive Development, 1-10. doi: https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.100928
  • UNESCO. (October de 2019). The Use of UIS Data and Education Management Information Systems to Monitur Inclusive Education. Information Paper No. 60. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip60-use-of-uis-data-and-emis-to-monitor-inclusive-education.pdf
  • Unianu, E. M. (2013). Teachers' perception, knowledge and behaviour in inclusive education. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 84, 1237-1241. doi: 10.1016/j.sbspro. 2013.06.736
  • Wainet, A. (2012). Estudios de caso único en el campo de la investigación actual en psicología clínica. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 16(2), 214-222. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339630260010.pdf
  • Ye, W., y Wing-Wah, L. (2019) Pre-service teachers' perceptions of teacher morality in China. Teaching and Teacher Education, 86, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.tate. 2019.102876