Análisis de la articulación de itinerarios en la Formación Técnica Profesional y el impacto social, económico y de empleabilidad

  1. Lorca Caro, Veronica 1
  2. Berrios Aguayo, Beatriz 2
  1. 1 Universidad de Valparaíso (Chile)
  2. 2 Universidad de Jaén (España)
Journal:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Year of publication: 2023

Issue Title: Educar para una ciudadanía ética, virtuosa, cívica, consciente, responsable y solidaria en la era digital / Educate for an ethical, virtuous, civic, conscious, responsible and supportive citizenship in the digital age

Volume: 23

Issue: 1

Pages: 4-25

Type: Article

DOI: 10.30827/ETICANET.V23I1.26601 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Abstract

Technical Vocational Training in Chile is conceived as a relevant factor in training for work, focused to improve the labor capacities of the students in accordance with the productive sector and the development of the country. Incorporating it requires an articulated training offer: educational trajectories from one level to another. This research aims to analyze the process of articulation in the Technical Vocational Training, testing the social, economic and employability impact. Method. A mixed method is used for the analysis of the collected data. Quantitatively, it applies a questionnaire to those in charge of curriculum registration and a Likert scale to graduates of the Technical Training Centers. Qualitatively, a documentary review of the educational institutions is carried out, which are part of the research and interviews with decision makers of public policy and academic directors. The results: a real social, economic and employability impact. Conclusions. Highlight the benefits regarding a population of socially and economically vulnerable students whose only option to access higher education is through articulation mechanisms.

Bibliographic References

  • Álamos, P. (2002). Formación técnica de nivel superior. Principales ejes de política, instrumentos y líneas de acción. Calidad en la Educación, 16, 157-171. https://doi.org/10.31619/caledu.n16.435
  • Aequalis. (abril de 2019). Subsistema de acceso a la Formación Técnica Profesional. https://aequalis.cl/wp-content/uploads/2020/06/subsitemade-acceso-a-la-formacion-tecnico-profesional-1.pdf
  • Baeza, P., Blanco, C., Lemaître, M. J. & Ramírez, A. (2020). ¿Flexible Learning Pathways in Chilean Higher Education Can a Botton – up approach work? IIEP-UNESCO. https://cinda.cl/wpcontent/uploads/2021/04/flexible-learning-pathways-in-chilean-highereducation-can-a-bottom-up-approach-work.pdf
  • Camacho, M.C. (2016). El empleo juvenil en el centro de la articulación entre educación y trabajo. http://scm.oas.org/pdfs/2017/CIDTR00189S01.PDF
  • CNED (2021). Informe tendencias de estadísticas de educación superior por sexo 2021. https://www.cned.cl/sites/default/files/informei_indices_es_por_sexo_2021.pdf
  • Concha, C. (2020). Chile, cerrando el ciclo de la administración educativa municipal. https://liderazgoeducativo.udp.cl/cms/wpcontent/uploads/2020/04/Cerrando-el-ciclo-de-la-administración-educativa-municipal.pdf
  • Creswell, J. W. (2009). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approach. Sage. Publications, Inc
  • Fernández, G., López, K. y Ortiz, I. (2018). Articulación de itinerarios formativos en la educación superior técnico profesional. Estudio de un caso en una universidad chilena. Perfiles educativos, 40, 1-17 http://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58516/51610
  • Fundación Chile. (2018). Articulación en Educación Técnica: Clave para el desarrollo de trayectorias efectivas. Fundación Chile.
  • Gaete, M. y Morales, R. (2011). Análisis de cuatro casos de articulación entre formación Técnica de Nivel Superior Profesional y Universitaria. CNED, Proyectos de Investigación 2010. https://www.cned.cl/proyecto-decuatro-casos-de-articulacion-curricular-entre-formacion
  • Gobierno de Chile-Servicio Nacional de Capacitación y Empleo de Chile (SENCE) (2016). Estudios de implementación del programa +capaz con continuidad de estudios en la Universidad de Aconcagua. Universidad de Aconcagua. https://www.sence.gob.cl/sites/default/files/articles13982_archivo_01.pdf Aconcagua
  • Gobierno de Chile Ministerio de Educación. (2017). Estrategia nacional de Formación TécnicaProfesional. https://araucania.redfuturotecnico.cl/wpcontent/uploads/2020/03/Estrategia-Nacional
  • Gobierno de Chile Ministerio de Educación y UNESCO. (2018). Estrategia Nacional de Formación Técnica Profesional. http://www.tvetchile.org/wpcontent/uploads/2018/03/Estrategia-Nacional-de-Formación-TécnicoProfesional-febrero-2018.pdf
  • Gobierno de Chile Ministerio de Educación, Ministerio del Trabajo y Previsión Social. (2020). Estrategia Nacional Formación Técnica Profesional. Santiago: Mineduc/UNESCO. https://educacionsuperior.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/49/2020/12/Estrategia-FTP.pdf
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Ed. McGraw-Hill.
  • Hurtado, J. (2000). Metodología de la Investigación Holística. Fundación Sipal. https://ayudacontextos.files.wordpress.com/2018/04/jacqueline-hurtadode-barrera-metodologia-de-investigacion-holistica.pdf
  • INE. (marzo, 2022). ¿Cuál es la realidad actual de las mujeres en Chile en el ámbito laboral? https://www.ine.cl/prensa/2022/03/04/cuál-es-la-realidad-actual-de-lasmujeres-en-chile-en-el-ámbito-laboral
  • Ley 21.091 (2018). Educación Superior. 29 de mayo de 2018. BCN (Biblioteca Congreso Nacional).
  • Manterola, C. y Otzen, T. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una población de estudio. En International Journal Morphology, 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
  • Milos, P. y Sepúlveda, L. (2006). Articular educación y trabajo: experiencias en la ciudad de Antofagasta, Chile. Cuaderno de Investigación IIPE.UNESCO.
  • Sepúlveda, L. (2016). Trayectorias educativo-laborales de jóvenes estudiantes de educación técnica en Chile: ¿Tiene sentido un sistema de formación para el trabajo en la educación secundaria? Páginas de Educación, 9(2), 1-35. http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v9n2/v9n2a03.pdf
  • Sevilla, M.P. (2017). Panorama de la educación técnica profesional en América Latina y el Caribe. CEPAL Serie Políticas Sociales, 222, 3-96. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/40920
  • Sevilla, M.P. (2019). El reconocimiento de aprendizajes previos en la Educación Técnica Profesional. La experiencia chilena. Estudios Pedagógicos, XLV(1), 7-22. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v45n1/0718-0705-estped-45-01-7.pdf