El universo de autoría comercial de Marvel

  1. Garrido Parrilla, Joaquín David
  2. Horno López, Antonio
Journal:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Year of publication: 2022

Issue Title: Monograph: "Challenges of Written Communication in the Digital Era"

Volume: 12

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.37467/REVVISUAL.V9.3729 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Abstract

The film medium has undergone different technological developments that have allowed it to meet the expectations of the demanding spectator. In addition, there have been many cinematographic movements that have led the specialised critics to catalogue the different filmmakers. The dividing line between authorship and commerciality is becoming increasingly blurred. The science fiction genre has positioned itself as the most attractive genre in today's contemporary society. In this context, this research paper proposes an analysis of essential aspects of the Marvel Cinematic Universe that blurs the aforementioned line through a new identity of commercial authorship.

Bibliographic References

  • Amondarain, C., (2021). Marvel estudios tiene una fórmula de éxito y Harvard la ha descubierto. Recuperado de: https://www.lacasadeel.net/2021/09/marvel-formula-exito-harvard.html
  • Cardona, A., (2017) Transmedia Storytelling in the Marvel Cinematic Universe. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=DLHi-Fb3E6E
  • Caro, J. (2019). 20 años de un filme revolucionario: The Matrix. Recuperado de: https://labatidoracultural.com/20-anos-de-un-filme-revolucionario-the-matrix/
  • Costa, L., (2019). El éxito del universo cinematográfico de Marvel: estrategias, claves y consecuencias. Universidad Politécnica de Valencia.
  • Cruz, S., (2017). El universo infinito de Marvel: traspasando los límites de la pantalla. Entretextos: revista electrónica de Promoción de la Cultura y la Educación Superior. Vol 25, 108-113.
  • Dondé, E., (2021). Previsualización: el secreto tras las películas de Marvel. Recuperado de: https://www.industriaanimacion.com/2021/02/previsualizacion-el-secreto-tras-las-peliculas-de-marvel-studios/
  • El Pais., (2009). Disney compra Marvel por 2.800 millones. Recuperado de https://elpais.com/economia/2009/08/31/actualidad/1251703979_850215 .htmFernandez, P., (2017). El lugar de la TV en el MCU: ¿Está realmente conectado el Universo cinematográfico de Marvel? Recuperado de https://www.vix.com/es/btg/series/63159/el-lugar-de-la-tv-en-el-mcu-estarealmente-conectado-el-universo-cinematografico-de-marvel
  • García, J., y Heredero, O., (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14. 13(2), 260-285. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.745
  • Jenkins, H., (2003). Transmedia Storytelling. MIT. Tecnology Review. Recuperado de https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/
  • Jenkins, H., (2006). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
  • Jenkins, H., (2009). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling. Recuperado de http://henryjenkins.org/blog/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html
  • Lagi, D., (2018). Cómo conocí a vuestra Marvel (1ª ed.). Torroella de Montgrí: Panini Cómics.
  • Leadbeater, A., (2017). Kevin Feige Endorses Stan Lee MCU Cameo Fan Theory. Recuperado de https://screenrant.com/stan-lee-mcu-cameo-theorymarvel-kevin-feige/
  • Martínez, A., (2019). Estética del color en el Universo Cinematográfico de Marvel. Recuperado de: https://espadaypluma.com/2019/04/19/estetica-del-color-en-el-universo-cinematografico-de-marvel/
  • Marvel, (2019). Marvel Studios. Detrás de las cámaras. Marvel ediciones.
  • Millán, V., (2018). La insólita historia de las películas de Marvel antes de su Universo Cinematográfico. Recuperado de https://hipertextual.com/2018/07/insolita-historia-peliculas-marvel-antes-su-universo-cinematografico
  • Molina, F. V. (2018). VFX y CGI: la imagen digital y los procesos tradicionales en el cine. Entrevista a Elio Quiroga. Fotocinema: revista científica de cine y fotografía, (16), 381-393.
  • Navarrete, J.L., (2019). Un acercamiento a la narrativa transmedia: Caso de estudio Los Vengadores de Marvel Studio. Universidad de Sevilla.
  • Poy, M. L., (2017). El universo de los superhéroes: Historia, cine, música, series y videojuegos. Ma Non Troppo.
  • Sánchez, P., (2017). Cine y política: una aproximación historio-crítica al Universo Cinematográfico de Marvel (Tesis doctoral). Universidad Rey Juan Carlos, Madrid.
  • Scolari, C., (2013). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan (1ª ed.). Grupo Planeta.
  • VV.AA., (2020). El libro de Marvel. DK