Análisis de algunas ideas alternativas relacionadas con el cambio climático

  1. Carrascosa-Alís, Jaime 1
  2. Martínez-Sala, Salvador 2
  3. Alonso-Sánchez, Manuel 3
  4. Ruiz-Ruiz, Juan-José 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Instituto de Enseñanza Secundaria Cid Campeador
  3. 3 Sección Local de Alicante de la Real Sociedad Española de Física
Zeitschrift:
Revista Científica

ISSN: 0124-2253 2344-8350

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: september-december

Ausgabe: 45

Nummer: 3

Seiten: 296-314

Art: Artikel

DOI: 10.14483/23448350.17442 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Andere Publikationen in: Revista Científica

Zusammenfassung

Currently, many studies are already available on people’s theoretical knowledge about climate change. The results of some of these studies show the existence of serious confusion regarding certain phenomena and basic concepts of great importance, even despite the fact that, in recent years, the problem regarding climate change has become increasingly relevant in different media, and it is also present in school curricula as a fundamental part of Education for Sustainability. Some of these confusions constitute true alternative ideas. This paper first analyses the incidence and strength of five of these ideas in students of Compulsory Secondary Education (CSE) and in various groups of teachers in training. Then, a didactic proposal is made to achieve change in one of those ideas, which involves various concepts and principles of Physics.

Bibliographische Referenzen

  • Alonso, M. (2007). Animaciones Modellus y videos de experiencias de laboratorio para dar un nuevo impulso a la enseñanza de la mecánica newtoniana. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6 (3), 729-745
  • Arslan, H. O., Cigdemoglu, C., Moseley, C. (2012). A Three-Tier Diagnostic Test to Assess Pre-Service Teachers’ Misconceptions about Global Warming, Greenhouse Effect, Ozone Layer Depletion, and Acid Rain. International Journal of Science Education, 34(11), 1667-1686. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.680618 DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2012.680618
  • Bedford, D. (2010). Agnotology as a Teaching Tool: Learning Climate Science by Studying Misinformation. Journal of Geography, 109 (4), 159-165. https://doi.org/10.1080/00221341.2010.498121 DOI: https://doi.org/10.1080/00221341.2010.498121
  • Carrascosa, J. (2005). El problema de las concepciones alternativas en la actuali-dad: Análisis sobre las causas que las originan y/o mantienen. Revista Eure-ka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2 (2), 183-208. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2005.v2.i2.06 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2005.v2.i2.06
  • Carrascosa-Alís, J., Martínez, S., Alonso, M. (2020). Competencia Científica y Re-solución de Problemas de Física. Revista Científica, 38 (2), 201-215. https://doi.org/10.14483/23448350.16211 DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.16211
  • Gallego-Torres, A. P., Castro-Montaña, J. E. (2020). Estudio de las representacio-nes sociales de los docentes sobre el cambio climático antropogénico. Revis-ta Científica, 38 (2), 229-242. https://doi.org/10.14483/23448350.16190 DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.16190
  • Gil-Pérez, D., Carrascosa-Alís, J. (1994). Bringing Pupils’ Learning Closer to a Scientific Construction of Knowledge: A Permanent Feature in Innovations in Science Teaching. Science Education, 78 (3), 301-315. https://doi.org/10.1002/sce.3730780310 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.3730780310
  • Gil-Pérez, D., Vilches, A. (2019) La comprensión e impulso de la Sostenibilidad: un requisito imprescindible para una acción educativa y ciudadana eficaz. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 1(2), e2101. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i2.2101 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i2.2101
  • Heras, F. (2015). La educación en tiempos de cambio climático. Mètode, 85, 57-63
  • IPCC. (2020). Informes del Panel Intergubernamental sobre el Cambio Climático. http://www.ipcc.ch/
  • Martínez-Torregrosa, J., Gil-Pérez, D., Becerra-Labra, C., Guisasola, J. (2018). ¿Podemos mejorar la enseñanza de la resolución de problemas de “lápiz y papel” en las aulas de Física y Química?. Educación Química, 16 (2), 230-245. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.2.66116 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.2.66116
  • Meira, P. A., Arto, M., Heras, F., Iglesias, L., Lorenzo, J. J., Montero, P. (2013). La respuesta de la sociedad española ante el cambio climático. Madrid: Funda-ción Mapfre
  • Meira, P. A. (2015). ¿Hay un agujero en la capa de ozono de tu cambio climáti-co?. Mètode, 85, 49-55. https://doi.org/10.7203/metode.85.4219 DOI: https://doi.org/10.7203/metode.85.4219
  • Neves, R., Teodoro, V. (2020). Enhancing Science and Mathematics Education with Computational Modelling. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1 (2), 2-15
  • Noerdlinger, P. D., Brower, K. R. (2007), The melting of floating ice raises the ocean level. Geophysical Journal International, 170 (1), 145–150. https://doi.org/10.1111/j.1365-246X.2007.03472.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-246X.2007.03472.x
  • Osborne, J. (2014). Teaching scientific Practices: Meeting the Challenge of Change. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 177-196. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1
  • Schlichting, H. J. (2019) ¿Qué ocurriría si se fundieran todos los icebergs?. Investigación y ciencia, 519, 82-83
  • Sezen-Barrie, A., Shea, N., Borman, J. H. (2019). Probing into the sources of ignorance: science teachers’ practices of constructing arguments or rebuttals to denialism of climate change. Environmental Education Research, 25 (6), 846-866. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1330949 DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1330949
  • Vilches, A., Gil-Pérez, D. (2016). La transición a la Sostenibilidad como objetivo urgente para la superación de la crisis sistémica actual. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13 (2), 395-407. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i2.12 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i2.12
  • Villarroel-Villamor, J. D., Rey-Baltar, D. Z. (2015). El impacto de la fusión de los icebergs en el nivel del mar. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12 (1), 178-185. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i1.12 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i1.12
  • Villarroel, J. D., Zuazagoitia, D. (2016). The phenomenon of brine rejection: a practical proposal for prospective primary teacher training. Educación química, 27 (3), 205-208. https://doi.org/10.1016/j.eq.2016.03.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.eq.2016.03.001
  • Viñas, J. M. (2013). Agujero de ozono y cambio climático. CONEC. http://www.conec.es/investigadores/agujero-de-ozono-y-cambio-climático/
  • Vrbka, L., Jungwirth, P. (2007). Molecular dynamics simulations of freezing of water and salt solutions. Journal of Molecular Liquids, 134 (1), 64-70. https://doi.org/10.1016/j.molliq.2006.12.011 DOI: https://doi.org/10.1016/j.molliq.2006.12.011