Design Thinking y redes sociales en la formación de futuros docentescreatividad y comunicación digital

  1. Llorent-Vaquero, Mercedes 1
  2. Ortega Tudela , Juana María
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2023

Issue: 26

Pages: 1203

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2023.I26.1203 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Abstract

The rapid technological and cultural changes in today's society have inevitably affected the field of education. Future teachers must be prepared to meet the challenges of this changing society. An interesting tool for adapting to change and resolving conflicts is creativity. Moreover, in this society communication, especially in the digital environment, is essential. This paper shows the results of a project in which Design Thinking methodology and social networks are used to promote creativity and communication in students of degrees related to the educational world. To analyze the impact, a quantitative study was conducted by collecting student perceptions through a questionnaire. A total of 163 students from education degrees at the University of Jaén (Spain) participated in the study. The results show a change in their perception of their creativity and communication, along with other dimensions analyzed. Therefore, it is concluded that it is interesting to introduce both this methodology and social networks in teacher training as a preparation for the future educational challenges they will have to face in an increasingly digitized world.

Bibliographic References

  • Alt, N. P., Parkinson, C., Kleinbaum, A. M., y Johnson, K. L. (2022). The face of social networks: Naive observers’ accurate assessment of others’ social network positions from faces. Social Psychological and Personality Science, 13(1), 118-126.
  • Amtu, O., Siahaya, A., y Taliak, J. (2019). Improve teacher creativity through leadership and principals management. Academy of Educational Leadership Journal, 23, 11-17.
  • Anderson, N. (2012). Design Thinking: Employing an Effective Multidisciplinary Pedagogical Framework to Foster Creativity and Innovation in Rural and Remote Education. Australian & International Journal of Rural Education, 22(2), 43–52.
  • Anguí-Sánchez, D., Cabezuelo-Lorenzo, F., y Sotelo-González, J. (2019). Innovación tecnológica y social en los nuevos medios digitales norteamericanos. Análisis del caso de Quartz News. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1697-1713. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1405
  • Campos-Cancino, G., y Palacios-Picos, A. (2018). La creatividad y sus componentes. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, 27, 167-183.
  • Chavarría, M. A. (2015). La eficacia de la creatividad: Creactívate. ESIC editorial.
  • Coleman, P. T., Deutsch, M., y Marcus, E. C. (2014). The handbook of conflict resolution: Theory and practice. John Wiley & Sons.
  • Dam, R., y Siang, T. (2018). 5 stages in the design thinking process. https://bit.ly/3sSMgLz
  • De-Casas-Moreno, P., Tejedor-Calvo, S., y Romero-Rodríguez, L. M. (2018). Micronarrativas en Instagram: Análisis del storytelling autobiográfico y de la proyección de identidades de los universitarios del ámbito de la comunicación. Prisma, 20, 40-57.
  • Díaz-Pareja, E. M., Llorent-Vaquero, M., Cámara-Estrella, Á. M., y Ortega-Tudela, J. M. (2021). Sustainable Education: Using Social Networks in Education for Change. Sustainability, 13, 10368. http://doi.org/10.3390/su131810368
  • Gajda, A., Karwowski, M., y Beghetto, R. A. (2017). Creativity and academic achievement: A meta-analysis. Journal of educational psychology, 109(2), 269–299. http://doi.org/10.1037/edu0000133
  • García Galera, M.C., Fernández Muñoz, C., y Porto Pedrosa, L. (2017). Empoderamiento de los jóvenes a través de las redes sociales. Construcción de una ciudadanía digital comprometida. Communication & Society, 30(3), 129-140. https://doi.org/10.15581/003.30.3
  • Henriksen, D., Richardson, C., y Mehta, R. (2017). Design thinking: A creative approach to educational problems of practice. Thinking skills and Creativity, 26, 140-153. http://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.10.001
  • Latorre-Cosculluela, C., Vázquez-Toledo, S., Rodríguez-Martínez, A., y Liesa-Orús, M. (2020). Design Thinking: creatividad y pensamiento crítico en la universidad. Revista electrónica de investigación educativa, 22, 1-13.
  • http://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e28.2917
  • Linde-Valenzuela, T., Cebrián-de-la-Serna, M., y Aguilar-Ramos, M.C. (2019). Formación inicial docente para la comunicación digital familia-escuela en Andalucía. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de
  • Profesorado, 23(1), 441-465. http://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9162
  • Lor, R. (2017). Design thinking in Education: A Critical Review of Literature. Proceedings of the 3rd International Academic Conference on Social Sciences and Management, Bangkok, Thailand.
  • Medina Vidal, F., Hernández Gómez, E., y Monsalve Lorente, L. (2015). Medios de comunicación utilizados en los
  • centros educativos para difundir los procesos de innovación docente. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 45-53.
  • Ortega-Tudela, J. M., Díaz-Pareja, E. M., Cámara-Estrella, Á. M., y Llorent-Vaquero, M. (2021). Design thinking in future teachers training. Proceedings of END 2021: International Conference on Education and New Developments, inScience Press, Lisbon, Portugal.
  • Panke, S. (2019). Design thinking in education: Perspectives, opportunities and challenges. Open Education Studies, 1, 281-306. http://doi.org/10.1515/edu-2019-0022
  • Pulido, M. B., Soto, Á. D., Lozano, F. M., y Peña, W. Q. (2021). Redes sociales y relaciones digitales, una comunicación que supera el cara a cara. Revista internacional de pedagogía e innovación educativa, 1(1), 123-148. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.29
  • Scheer, A., Noweski, C., y Meinel, C. (2012). Transforming Constructivist Learning into Action: Design Thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3), 8-19.
  • Sidorenko Bautista, P., Cabezuelo Lorenzo, F., y Herranz de la Casa, J. M. (2021). Instagram como herramienta digital para la comunicación y divulgación científica: el caso mexicano de@ pictoline. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 147, 141-160. https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i147.4472
  • Ventura, R., Roca-Cuberes, C., y Corral-Rodríguez, A. (2018). Comunicación Digital Interactiva: valoración de profesionales, docentes y estudiantes del área de la comunicación sobre las competencias académicas y los perfiles profesionales. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 331-351. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1258
  • Zalibekova, A., Babatova, A., y Mamadieva, M. K. (2019). Models of the modern education paradigm in the context of culture. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS, Krasnoyarsk, Russian Federation.