Fotografía: Masculinidades no binariasLos excluidos y desactivadores de la violencia de género

  1. Valle Galera de Ulierte
Zeitschrift:
Arte y políticas de identidad

ISSN: 1889-979X

Datum der Publikation: 2012

Nummer: 6

Seiten: 75-98

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Arte y políticas de identidad

Zusammenfassung

This paper seeks to argue the need to broaden the definition of gender violence. According to the Organic Law LO1/2004, only men can be the aggressor and the scope of action of the law at present is restricted to heterosexual couples and their family members. What is being argued here is the notion that all, notwithstanding gender can be the aggressor. Taking this definition, the selected artists, it could be argued, are the recipients of social gender violence. Their art work is often marginalized if not rejected altogether. That is the reason why they develop strategies to make visible their ‘invisibility’ and bring into being their new forms of masculinity. From different sexes and sexual orientations, these strategies can subvert the masculinity and not be understood as correlative to sex or opposite and complementary to femininity. In consequence, the root of gender violence structure is destabilized

Bibliographische Referenzen

  • Del LaGrace Volcano. www.dellagracevolcano.com
  • De Lauretis, T. (1989). Technologies of Gender. Bloomington: Indiana, University Press.
  • De Lauretis, T. (1990, primavera) Eccetric Subjects. Feminist Issues, 16, 1, 115-150.
  • EFE (2010, 16 de marzo). El maltrato entre parejas de lesbianas no se considera violencia de género. ElMundo.es/España/Tribunales/ Respuesta de la Audiencia de Cantabria. Consultado de http:// www.elmundo.es/elmundo/2010/03/16/espana/1268753513. html
  • Escudero Alías, M. (2009, diciembre). La retórica ambivalente de la performance drag king: estereotipos y parodia de la masculinidad en un contexto anglosajón. Arte y políticas de identidad, vol1, 49-64.
  • Ewing, W. A. (2008). El rostro humano. El nuevo retrato fotográfico. Barcelona: Art Blume.
  • Galera de Ulierte, V. (2012). Planteamientos desde lo torcido: masculinidades, fotografía y educación. En IV Congreso Internacional de Educación Artística y Visual de Jaén. Arte, educación y cultura. Aportaciones desde la periferia, Universidad de Jaén. Consultado de http://www.educacionartistica.es/ cuerpo_genero_queer.htm
  • Gimeno Reinoso, B. y Barrietos Silva, V. (2009). Violencia de género versus violencia doméstica: La imposta de la especificad, Ciudad de mujeres. Consultado de http//www.ciudaddemujeres. com
  • Halberstam, J. (2008). Masculinidad femenina. BarcelonaMadrid: Egales
  • LO 1/2004: Ley Orgánica de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género
  • Lorente Acosta, M. (2009). Violencia de género: acciones y reacciones. En Jiménez Díaz, M.J. (coord.) LA LEY INTEGRAL: Un estudio multidisciplinar, pp 37-55 Madrid: Dykinson s.l.
  • Maqueira, V. (2001). Género, diferencia y desigualdad. En Beltran & Maquieira (Eds.), Feminismos. Debates teóricos contemporáneos (pp.127-190).
  • Moore y Cahun. (1930). Aveux non avenus (Confesiones no confesadas).
  • O’Neill, M. (2011, marzo) Religion and cultural policy: two museum case Studies. International Journal of Cultural Policy, Vol. 17, No. 2, 225–243. Routledge.
  • Preciado, B.; Halberstam, J.; Bourcier, M.; Marzouk, M.; Belbel, M.; Vieites, A. y Vila, F. (2003). Performance, performatividad y prótesis. En Retóricas del género/políticas de identidad. UNIA 1-7.
  • Taylor, S. (2004, noviembre) Crying men. (Catálogo). New York: Steidl/Matthew Marks Gallery
  • Rivière, J. (1929). Womanliness as a Mascarade. International Journal of Psychoanalysis, Vol.10, 303-313. London.