Disposiciones de ciudadanos españoles ante noticias con gráficos relacionadas con la COVID-19

  1. Contreras García, José Miguel 1
  2. Molina Portillo, Elena 1
  3. Martínez Ortíz, Francísco 2
  4. Ruz Ángel, Felipe 3
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  3. 3 Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
    info

    Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/02cafbr77

Aldizkaria:
Sociología y tecnociencia: Revista digital de sociología del sistema tecnocientífico

ISSN: 1989-8487

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: The Impact of Advances in Artificial Intelligence, Autonomous Learning Systems, and Science

Alea: 11

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 196-212

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Sociología y tecnociencia: Revista digital de sociología del sistema tecnocientífico

Laburpena

The digital media has acquired an important role during the pandemic, which reflects our need to be competent in detecting news that may be biased. Therefore, the results of a study of 373 Spanish citizens are presented with the aim of analyzing their opinions towards COVID-19 biased news. It is concluded that participants have an indifferent disposition, with a negative tendency, towards the news above mentioned. Nevertheless, it becomes more positive as the political tendency moves towards the left.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aleixandre-Benavent, R., Castelló-Cogollos, L. y Valderrama-Zurián, J.C. (2020). Información y comunicación durante los primeros meses de Covid-19. Infodemia, desinformación y papel de los profesionales de la información. Profesional de la información, 29(4), e290408. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08
  • Carmichael, C., Callingham, R., Watson, J. y Hay, I. (2009). Factors influencing the development of middle school students' interest in statistical literacy. Statistics Education Research Journal, 8(1), 62-81.
  • Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El profesional de la información, 29(2), e290223. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
  • Castillo-Esparcia, A., Fernández-Souto, A.B. y Puentes-Rivera, I. (2020). Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España. Profesional de la información, 29(4), e290419. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19
  • Del Vicario, M., Bessi, A., Zollo, F., Petroni, F., Scala, A., Caldarelli, G., Stanley, E. y Quattrociocchi, W. (2016). The spreading of misinformation online. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(3), 554-559.
  • Fernández-García, N. (2021). Fake news: una oportunidad para la alfabetización mediática. Crítica Virtual, 1(1), 12-12
  • Ferrer-Sapena, A., Calabuig, J.M., Peset, F. y Sánchez-del-Toro, I. (2020). Trabajar con datos abiertos en tiempos de pandemia: uso de covid DATA-19. Profesional de la información, 29(4), e290421. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.21
  • Gal, I. (2002). Adults' statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International statistical review, 70(1), 1-25.
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. 6a ed. McGraw-Hill.
  • Johnson, B. y Kelling, K. (2018). Placing Facebook. Journalism Practice, 12(7), 817-833. DOI: 10.1080/17512786.2017.1349546
  • Lázaro-Rodríguez, P. y Herrera-Viedma, E. (2020). Noticias sobre Covid-19 y 2019-nCoV en medios de comunicación de España: el papel de los medios digitales en tiempos de confinamiento. El profesional de la información, 29(3), e290302. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.02
  • Masip, P., Guallar, J., Suau, J., Ruiz-Caballero, C. y Peralta, M. (2015). News and social networks: Audience behavior. El Profesional de la Información, 24(4), 363–370.
  • Nastasescu, D. (2017). Ideología y medios de comunicación: la representación de la victoria de Syriza en la prensa española. Fòrum de recerca, 22, 509-522
  • Nielsen, R.K., Fletcher, R., Newman, N., Brennen, S.J. y Howard, P. N. (2020). Navigating the ‘infodemic’: How people in six countries access and rate news and information about coronavirus. Reuters Institute.
  • OMS (2020). Brote de enfermedad por coronavirus (Covid-19). Organización Mundial de la Salud. Disponible en: https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • ONU, OSCE y CADHP (2017). Declaración conjunta sobre Libertad de Expresión y Noticias Falsas, Desinformación y Propaganda. ONU.
  • Pamungkas A. S. y Khaerunnisa E. (2020). The analysis of student’s statistical literacy based on prior knowledge and mathematical self ESTEEM. Journal for the Mathematics Education and Teaching Practices, 1(1), 43-51.
  • Pujol, F. (2015). El perfil ideológico de los lectores de prensa. Análisis encuestas. NewsReputation. Recuperado de: https://cutt.ly/odDw2rh
  • Tornero, J.M., Tayie, S., Tejedor, S. y Pulido, C. (2018). How to confront fake news through news literacy? State of the art. Doxa Comunicación, 26, 211–235.
  • UNESCO (2013). Global Alliance for Partnerships on Media and Information Literacy. Disponible en: https://en.unesco.org/themes/media-and-information-literacy/gapmil/covid19
  • Valero, P. y Oliveira, L. (2018). Fake news: una revisión sistemática de la literatura. Observatorio (OBS), Special Issue, 54-78. Disponible en: http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/1374/pdf
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. y Ho, R. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International journal of environmental research and public health, 17(5), 1729.
  • Weiland, T. (2017). Problematizing statistical literacy: An intersection of critical and statistical literacies. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 33-47
  • Xifra, J. (2020). Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del Covid-19. El profesional de la información, 29(2), e290220. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.20