Conservación y protección del patrimonio histórico-artístico en Úbeda (Jaén). Los inicios del siglo XX

  1. José Manuel Almansa Moreno
Revista:
Norba: Revista de arte

ISSN: 0213-2214

Año de publicación: 2022

Número: 42

Páginas: 15-40

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Norba: Revista de arte

Resumen

The architectural heritage of Úbeda (Jaén) has been the subject of numerous interventions throughout the 20 th. -21 th. centuries, especially highlighting the actuation carried out by the architects of the General Direct orate of Fine Arts (Ministry of Culture) and the Council of Culture and Historical Heritage of Junta de Andalucía. With this text we try to delve into the first inter ventions carried out in the city at the beginning of the 20 th. century, analyzing the projects of architects such Antonio Flórez Urdapilleta, Luís Berges Martínez or Leopold o Torres Balbás, who would act in monuments like as the Hospital de Santiago or the C hurch of Santa María de los Reales Alcázares. In the same way, will be analyzed some o f the measures proposed at this time aimed at combating the plundering and destruct ion of historical heritage.

Referencias bibliográficas

  • ALMAGRO GARCÍA, A., Santa María de los Reales Alcázares: arqueología, historia y arte, Úbeda, El Olivo, 2003.
  • ALMANSA MORENO, J. M., Urbanismo y arquitectura en Úbeda (1808-1931), Úbeda, Asociación Cultural Ubetense “Alfredo Cazabán Laguna”, 2011.
  • ALMANSA MORENO, J. M., Reconstrucción y restauración monumental en la provincia de Jaén, Jaén, Instituto de Estudios Giennenses, 2021.
  • BELTRÁN CATALÁN, C. y QUESADA QUESADA, J. J. “Los primitivos de Santa Clara de Úbeda. Aproximación formal e iconográfica, fortuna crítica y vicisitudes de un patrimonio disperso”, Archivo Español de Arte, LXXXIX, 356, 2016, pp. 341-357.
  • ESTEBAN CHAPAPRÍA, J., La conservación del patrimonio español durante la II República (1931-1939), Barcelona, Fundación Caja de Arquitectos, 2007.
  • GONZÁLEZ VARAS, I., Conservación de bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, Madrid, Cátedra, 1999.
  • HERRADOR MARÍN, P. M., Nuestras cofradías en el siglo XX. Tomo 1: 1896-1936, Úbeda, Asociación Cultural Ubetense “Alfredo Cazabán Laguna”, 2007.
  • MERINO DE CÁCERES, J. M. y MARTÍNEZ RUIZ, M. J., La destrucción del patrimonio artístico español. W. R. Hearst: «el gran acaparador», Madrid, Cátedra, 2019.
  • MORENO MENDOZA, A. Úbeda renacentista, Madrid, Electa, 1993.
  • MONTES BARDO, J., El Hospital de Santiago de Úbeda: arte, mentalidad y culto, Úbeda, El Olivo, 2005.
  • MUÑOZ COSME, A., La vida y la obra de Leopoldo Torres Balbás, Sevilla, Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico, 2005.
  • PALMA CRESPO, M., Baeza restaurada. La restauración del patrimonio arquitectónico baezano en el siglo XX, Granada, Universidad de Granada, 2015.
  • VV.AA. (coord.: MONJO CARRIÓ, J.), Teoría e historia de la rehabilitación, Madrid, Munilla-Lería, 1999.
  • VV.AA., Antonio Flórez, Arquitecto (1877-1941), Madrid, Residencia de Estudiantes, 2002.
  • VV.AA., Bajo el signo de la victoria. La conservación del patrimonio durante el primer franquismo (1936-1958), Valencia, Pentagraf Editorial, 2008.
  • VV.AA., Catálogo de la Exposición “El patrimonio giennense en el SGI Fototeca-Laboratorio de Arte de la Universidad de Sevilla, Jaén, Universidad de Jaén, 2018.