Relación entre aprendizaje y hábitos saludables en Educación Infantil

  1. Jose Manuel Alonso Vargas
  2. Gabriel González Valero
  3. Pilar Puertas Molero
  4. Salvador Pérez, Federico
  5. Eduardo Melguizo Ibáñez
Aldizkaria:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 48

Orrialdeak: 161-166

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Laburpena

Health and learning are, among others, elements on which to structure the teaching-learning process of Early Childhood Education students, in this sense a study is proposed with the objectives of describing and comparing the sociodemographic levels, of healthy habits and learning of schoolchildren in the second stage of Early Childhood Education. 95 Students, from the second cycle of Early Childhood Education, from the capital of Granada, have participated in this work. A sociodemographic questionnaire, the Mediterranean Diet Adherence Questionnaire (KIDMED) and the Preschool Learning Behavior Scale (PLBS) were used for data collection. As main results, it is obtained that an optimal diet appears in most of the participants and similar figures in the three dimensions of learning behaviours. Regarding gender, girls obtained lower values in optimal diet, as opposed to learning behaviours where their data are higher. No relationships were found between the Mediterranean Diet and learning.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abelairas, C., Charlín, M. y Rico, J. (2019). Sobrepeso y obesidad: un estudio descriptivo en colegios de Santiago de Com-postela. Journal of Sport and Health Research. 11(1), 95-104. http://hdl.handle.net/10347/21307
  • Adelantado, M., Gordo, M. y Sánchez, M. (2019). Promoción de la salud en educación infantil: Una aplicación práctica para el fomento de la actividad física y la alimentación saludable. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 89, 113-130. http://hdl.handle.net/10234/185364
  • Alliaume, J. (2015). Educación en la primera infancia: una cuestión de derechos. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 4(2), 135-144. https://revistas.usc.es/index.php/reladei/article/view/4886
  • Álvarez, C., Guzmán, I. P., Latorre, P. Á., Párraga, J., Palomino, C., Reyes, F. A., Paredes, L., Leal, M., Obando, I., Cresp, M., Machuca, C., Peña, S., Jerez, D. y Delgado, P. (2021). Association between the Sociodemographic Charac-teristics of Parents with Health-Related and Lifestyle Markers of Children in Three Different Spanish-Speaking Coun-tries: An Inter-Continental Study at OECD Country Level. Nutrients, 13(8), 2672. https://doi.org/10.3390/nu13082672
  • Angelo, L. E. (2006). Child-centered examination of preschool learning behavior: A typological investigation. https://repository.upenn.edu/dissertations/AAI3225426
  • Arufe, V. (2020). ¿Cómo debe ser el trabajo de Educación Física en Educación Infantil? Retos, 37(37), 588-596. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74177
  • Bánfai-Csonka, H., Betlehem, J., Deutsch, K., Derzsi-Horváth, M., Bánfai, B., Fináncz, J., Podráczky, J., & Csima, M. (2022). Health Literacy in Early Childhood: A Systematic Review of Empirical Studies. Children, 9(8), 1131. http://dx.doi.org/10.3390/children9081131
  • Bröder, J., Okan, O., Bauer, U., Bruland, D., Schlupp, S., Bollweg, T. M., Saboga-Nunes, L., Bond, E., Sørensen, K., Bitzer, E., Jordan, S., Domanska, O., Firnges, C., Carvalho, G. S., Bittlingmayer, U. H., Levin-Zamir, D., Pelikan, J., Sahrai, D., Lenz, A., Wahl, P., Thomas, M., Kessl, F., & Pinheiro, P. (2017). Health literacy in childhood and youth: a systematic review of definitions and models. BMC Public Health 17, 361. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4267-y
  • Campos, A. Y., Romero, J. A., Hall-López, J. A., & Ochoa, P. Y. (2021). Overview of overweight and obesity in Latin American schools. Retos, 39, 863-869. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78426
  • Chacón-Cuberos, R.; Padial-Ruz, R.; González-Valero, G.; Zurita-Ortega, F.; Puertas-Molero, P. (2019). Motivación y estrategias de aprendizaje en estudiantes de grado en Educación Primaria: análisis según factores académicos y hábitos saludables. Sportis Sci J, 5(3), 469-483. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5465
  • Díaz, G., Muñoz, I. y Torres G. (2021). Adherencia a la dieta mediterránea y su influencia en la condición física en niños de 3 a 6 años. Retos, 41, 609-615. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.78382
  • Díaz-Quesada, G., Muñoz-Galiano, I. & Torres-Luque, G. (2021). Adherence to the mediterranean diet and how it can influence in the physical fitness of 3 to 6-year-old children. Retos, 41, 609-615. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.78382
  • Dinu, M., Lotti, S., Pagliai, G., Pisciotta, L., Zavatarelli, M., Borriello, M., Solinas, R., Galuffo, R., Clavarino, A., Acerra, E. y Sofi, F. (2021). Mediterranean Diet Adherence in a Sample of Italian Adolescents Attending Secondary School: the “#facciamoComunicAzione” Project. Nutrients 13(8), 2806. https://doi.org/10.3390/nu13082806
  • Duque, C. y Vera, Á. (2010). Exploración de la comprensión inferencial de textos narrativos en niños de pre escolar. Revista Colombiana de Psicología, 19(1), 21-35. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24397
  • Garcia, L., Villodres, G. C., Molina, F. J., Sanchez, E. M. y Muros, J. J. (2021). Adherencia a la dieta mediterránea, activi-dad física y su relación con el nivel socioeconómico en escolares de primaria de la capital de Granada. Retos: nuevas ten-dencias en educación física, deporte y recreación, (41), 485-491. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86166
  • Gordillo, M. D., Sánchez, S. y Bermejo, M. L. (2019). La obesidad infantil: análisis de los hábitos alimentarios y actividad física. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 331–344. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1460
  • Johnson, C. L. (2017). Learning behaviors and academic readiness among preschool children in a private school. [Theses and Dissertations. Rowan University]. https://rdw.rowan.edu/etd/2409
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
  • Li T., Bindels J.G., Zhang S., Bronceado Z., Jia N., Liu A., Zhu Z. and Dai Y. (2018). A dietary and nutritional status sur-vey among young children in five big cities of China. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition, 27(5), 1095-1105. http://doi.org/10.6133/apjcn.122017.01
  • Lirola, M. J. y Hernández, A. I. (2020). Intervention program in childhood education for physical fitness work. Publicacio-nes, 50(1), 385-394. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i1.15993
  • López-Gil, J. F., Renato, F., & Yuste, J. L. (2020). Intervention programs for the promotion of healthy eating habits in Spanish schoolchildren practicing Physical Education: a systematic review. Retos, 37, 786–792. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69931
  • Luciañez, G., Solé-Llussà, A. y Valls, C. (2021). La obesidad. Un enfoque multidisciplinar como paradigma para enseñar en el aula. Retos, 42, 353-364. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87153
  • Määttä, S., Kaukonen, R., Vepsäläinen, H., Lehto, E., Ylönen, A., Ray, C., Erkkola, M. and Roos, E. (2017). The mediat-ing role of the home environment in relation to parental educational level and preschool children’s screen time: a cross-sectional study. BMC Public Health 17, 688. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4694
  • Martinsone, B., Supe, I., Stokenberga, I., Damberga, I., Cefai, C., Camilleri, L., Bartolo, P., O’Riordan, M.R., and Graz-zani, I. (2022). Social Emotional Competence, Learning Outcomes, Emotional and Behavioral Difficulties of Preschool Children: Parent and Teacher Evaluations. Front. Psychol. 12, 6403. doi: 10.3389/fpsyg.2021.760782
  • McDermott, P. A., Green, L. F., Francis, J. M., y Stott, D. H. (2000). PLBS; Escala de conductas de aprendizaje en prees-colar. Philadelphia: Edumetric & Clinical Science.
  • Melguizo, E., Zurita, F., Ubago, J. y González, G. (2020). Niveles de adherencia a la dieta mediterránea e inteligencia emo-cional en estudiantes del tercer ciclo de educación primaria de la provincia de Granada. Retos, 40, 264-271. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82997
  • Méndez-Venegas, O., & Merellano-Navarro, E. N. (2021). Physical fitness levels in relation to nutritional status in Chilean preschools. Retos, 41, 589–595. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82897
  • Merino, I., Mora, J. Cadenas, C., Borras, P. A., Benito, P. J., Chiva, O., Torrijos, C., Samaniego, C., Quesada, J.J., Sán-chez, A., Dorado, C., García, J.M., Vicente, G., Labayen, I., Ortega, F. y PREFIT project group. (2019). Higher soci-oeconomic status is related to healthier levels of fatness and fitness already at 3 to 5 years of age: The PREFIT project: Relation between socioeconomic status, fatness and fitness in preschoolers. Journal of sports sciences, 37(12), 1327-1337. https://doi.org/10.1080/02640414.2018.1558509
  • Mero, M., Morán, D., Espinoza, E., Cabrera, D., y Sánchez, O. (2018). El potenciamiento de las capacidades humanas: Los Centros Infantiles del Buen Vivir en el Ecuador. Espacios, 39(32), 1-8. https://www.revistaespacios.com/a18v39n32/a18v39n32p32.pdf
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. (2019). Prevalencia de sobrepeso y obesidad en España en el informe «The heavy burden of obesity». (OCDE) 2019 y otras fuentes de datos. https://www.aesan.gob.es/AECOSAN/docs/documentos/nutricion/observatorio/Resumen_resultados_informe_OCD-NAOS.pdf
  • Nelson, K. (2014). El camino desde la primera infancia a la comunidad de mentes compartidas. Infancia y Aprendizaje, 37(1), 1-24. https://doi.org/10.1080/02103702.2014.881654
  • OECD (2019), PISA 2018 Results (Volume II): Where All Students Can Succeed, PISA, OECD Publishing, Paris, https://dx.doi.org/10.1787/b5fd1b8f-en.
  • Padial, R. y Sáenz-López, P. (2017). Experiencia de educación para la salud y el consumo a través del juego y la motricidad en Infantil. E-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 0(7), 55-65. http://dx.doi.org/10.33776/remo.v0i7.3138
  • Ruiz, Á. y Abad, J. (2016). Lugares de juego y encuentro para la infancia. Revista Iberoamérica de Educación, 71(1), 37-62. https://doi.org/10.35362/rie7103
  • Sáez, M. B., Gil, P. y Martínez, M. (2021). Desarrollo psicomotor y su vinculación con la motivación hacia el aprendizaje y el rendimiento académico en Educación Infantil. Revista de educación. 392, 177-203. https://hdl.handle.net/11162/205984
  • Schaefer, B. A., Shur, K. F., Macri-Summers, M., & MacDonald, S. L. (2004). Preschool Children’s Learning Behaviors, Concept Attainment, Social Skills, and Problem Behaviors: Validity Evidence for Preschool Learning Behaviors Scale Scores. Journal of Psychoeducational Assessment, 22(1), 15–32. https://doi.org/10.1177/073428290402200102
  • Serrá-Majem, L., Ribas, L., Ngo, J., Ortega, R. M., García, A., Pérez-Rodrigo, C. y Aranceta, J. (2004). Food, youth and the Mediterranean diet in Spain. Development of KIDMED, Mediterranean diet quality index in children and adoles-cents. Public Health Nutrition, 7(7), 931-935. https://doi.org/10.1079/PHN2004556
  • Tambalis, K.D., Panagiotakos, D.B., Moraiti, I. Glykeria Psarra, G. and Sidossis, L.S. (2018). Poor dietary habits in Greek schoolchildren are strongly associated with screen time: results from the EYZHN (National Action for Children’s Health) Program. Eur J Clin Nutr 72, 572–580 (2018). https://doi.org/10.1038/s41430-018-0119-9
  • Valiente, C., Martínez, M., Cabal, P. y Alvarado, J. M. (2020). Estrés infantil, estrategias de aprendizaje y motivación académica: un modelo estructural predictor del rendimiento académico. Revista de Psicología y Educación, 15(1), 46-66. https://doi.org/10.23923/rpye2020.01.185
  • Veraska, N., Shiyan, O., Shiyan, I., Pramling, N. y Pramling, I. (2016). La comunicación entre profesor y alumno en la educación infantil: la teoría Vygotskiana y la práctica educativa. Infancia y Aprendizaje, 39(2), 221-243. https://doi.org/10.1080/02103702.2015.1133091
  • Zych, I., Ortega, R. y Sibaja, S. (2016). El juego infantil y el desarrollo afectivo afecto, ajuste escolar y aprendizaje en la etapa preescolar. Infancia y aprendizaje, 39(2), 390-400. https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1138718