Hábitos y estilos de vida saludable en escolares de educación primaria. Importancia de la adherencia a la dieta mediterránea

  1. Puertas-Molero, P. 1
  2. San Román-Mata, S. 1
  3. González-Valero, G. 1
  4. Ubago-Jiménez, J. L. 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Any de publicació: 2020

Volum: 12

Número: 3

Pàgines: 18-18

Tipus: Article

Altres publicacions en: Journal of sport and health research

Resum

Objectives The Mediterranean diet is considered a fundamental factor for the correct physical and cognitive development of the human being, being this one more fundamental in early ages, since it is essential for the prevention of pathologies and for the improvement of the health. Methods: The following descriptive and transversal research has been carried out on 577 primary school children aged between 11 and 12 years (M= 11.41 ± 0.492). The instruments used were Adherencia a la dieta mediterránea (KIDMED), Cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV) (Questionnaire of Experiences Related to Video Games), an Ad-Hoc questionnaire to measure the practice of physical activity, hours of sleep and daily screens, and the body mass index was calculated. Results: The results showed that adherence to the Mediterranean diet was directly related to the practice of physical activity, hours of sleep, improved levels of self-concept and zero levels of problematic use of video games or use of digital screens. Conclusions: It is concluded that adherence to the Mediterranean diet is a predictor of favourable lifestyle development.

Referències bibliogràfiques

  • Alonso, F., Carranza, M., Rueda, J., y Naranjo, J. (2014). Composición corporal en escolares de primaria y su relación con el hábito nutricional y la práctica reglada de actividad deportiva. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 7(4), 137-142.
  • Boduszek, D., Debowska, A., Jones, A., Ma, M., Smith, D., Willmott, D., Jemmott, E., … Kirkman, G. (2019). Prosocial video game as intimate partner violence prevention tool among youth: A randomised controlled trial. Computer in Human Behavior, 93, 260-266
  • Burgess, S., Stermer, S., y Burgess, M. (2013). Video game playing and academic performance in college students. College Student Journal, 46(2), 376-387
  • Chacón-Cuberos, R., Muros-Molina, J., Cachón-Zagalaz, J., Zagalaz-Sánchez, M., Castro-Sánchez, M., y Zurita-Ortega, F. (2018). Actividad física, dieta mediterránea, capacidad aeróbica y clima motivacional hacia el deporte en escolares de la provincia de Granada: un modelo de ecuaciones estructurales. Nutrición hospitalaria, 35(4), 774-781.
  • Chamarro, A., Carbonell, X., Manresa, J., Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., López-Morrón, M., y Torán-Monserrat, P. (2014). El cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones, 26(4), 303-311
  • Espejo-Garcés, T., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Martínez-Martínez, A., y Pérez-Cortés, A. (2018). Incidencias del consumo de videojuegos en el autoconcepto académicofísico de estudiantes universitarios. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 52, 7-19. 301
  • Fuentes, M., García, J., García, E., y Lila, M. (2011). Autoconcepto y ajuste psicosocial en la adolescencia. Psicothema, 23(1), 7-12
  • Gao, Z., Lee, J, Pope, Z., y Zhang, D. (2016). Effect of active videogames on undeserved children´s classroom behaviors, effort, and fitness. Games for Health Journal, 5(5), 318-324
  • Gipson-Jones, T., O´ Neal, T. J., Sheats, J., Thorpe, R., Beech, B., y Bruce, M. (2019). Food security status and overweight/obesity among 2-to 5-years-old boys and girls in a community-based clinic. Family and community health, 42(2), 117-122.
  • González-Valero, G., Zurita-Ortega, F., Puertas-Molero, P., Chacón-Cuberos, R., Espejo-Garcés, T., y Castro-Sánchez, M. (2017). Educación para la salud: Implementación del programa “Sportfruits” en escolares de Granada. Sport TK, 6(2), 137-146.
  • González-Valero, G., Ubago-Jiménez, J. L., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., CastroSánchez, M., y Puertas-Molero, P. (2018). Eating Habits and Lifestyles in Schoolchildren from Granada (Spain). A Pilot Study. Education Science, 8, 216, 1-10.
  • Goñi, E. (2009). Autoconcepto personal: estructura interna, media y variabilidad. (Tesis doctoral). Universidad del País Vasco: País Vasco.
  • Grao-Cruces, A., Nuviala, A., FernándezMartínez, A., Porcel-Gálvez, A. M., MoralGarcía, J. E., y Martínez-López, E. J. (2013). Adherencia a la dieta mediterránea en adolescentes rurales y urbanos del sur de España, satisfacción con la vida, antropometría y actividades físicas y sedentarias. Nutrición hospitalaria, 23(3), 1129-1135.
  • Keller, P. S., Haak, E. A., DeWall, C. N., y Renzetti, C. (2019). Poor sleep is associated with greater marital aggression: The role of self control. Behavioral Sleep Medicine, 17(2), 174-180.
  • Leech, R., McNaugton, S., y Timperio, A. (2014). The clustering of diet, physical activity and sedentary behaviur in children and adolescents: A review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11(1), 1-9.
  • Lozano-Sánchez, A., Zurita-Ortega, F., UbagoJiménez, J. L., Puertas-Molero, P., RamírezGranizo, I., y Núñez-Quiroga, J. I. (2019). Videojuegos, práctica de actividad física, obesidad y hábitos sedentarios en escolares de entre 10 y 12 años de la provincia de Granada. Retos, 35, 42-46
  • Ng, N., Fleming, T., Robinson, M., Thomson, B., Graetz, N., Margono, C., … y Abraham, J. (2014). Global, regional and national prevalence of overweight and obesity in children and adults during 1980-2013: A systematic analysis. The lancet, 384(945), 766- 781.
  • Ramírez-Granizo, I. A., Sánchez-Zafra, M., Zurita-Ortega, F., Puertas-Molero, P., González-Valero, G., y Ubago-Jiménez, J. L. (2020). Multidimensional Self-Concept Depending on Levels of Resilience and the Motivational Climate Directed towards Sport in Schoolchildren. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 534. https://doi.org/10.3390/ijerph17020534
  • Reiner, M., Niermann, C., Jekauc, D., y Woll, A. (2013). Long-term health benefits of physical activity. A systematic review of longitudinal studies. BMC Public Healh, 13(1), 813-822.
  • Rosen, L., Lim, A., Felt, J., Carrier, L., Cheever, N. A., Lara-Ruiz, J. M., Mendoza, J., y Rokkum, J. (2015). Media techonology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Computer in Human Behavior, 35, 364-375.
  • San-Maduro, I., Megías, A., García-De Ángulo, B., Bodega, P., Rodríguez, P., Grande, G., Micó, V., Romero, E., García, N., … Garicano, E. (2015). Influencia de hábitos saludables en el estado ponderal de niños y adolescentes en edad escolar. Nutrición hospitalaria, 31(5), 1996-2005.
  • San Román-Mata, S. (2019). Mediterranean diet and physical activity in young people and adults of Melilla. Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal, 3(2), 209-222.
  • Serrá-Majem, L., Ribas, L., Ngo, J., Ortega, R. M., García, A., Pérez-Rodrigo, C., y Aranceta, J. (2004). Food, youth and the Mediterranean diet in Spain. Development of KIDMED, Mediterranean Diet Quality Index in children and adolescents. Public health nutrition, 7(7), 931-935
  • Serrá-Majem, L., y Aranceta-Batrina, J. (2000). Desayuno y equilibrio alimentario. Estudio enKid. Barcelona: Editorial Masson.
  • Tapia-López, A. (2019). Diferencias en los niveles de actividad física, grado de adherencia a la dieta mediterránea y autoconcepto físico en adolescentes en función del sexo. Retos, 36, 185-192
  • Zimmermann, P., e Iwanski, A. (2019). Attachment disorder behavior in early and middle childhood: Associations with children´s self-concept and observed desing of negative internal working models. Attachment and Human Development, 21(2), 170-189.