Análisis CAQDAS aplicado a textos discentes en ciencias sociales. Posibilidades y limitaciones

  1. Martínez Romera, Daniel David 1
  2. Cortés Dumont, Sara 2
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2022

Volume: 24

Issue: 2

Pages: 23-49

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V24N2.6973 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

The teaching analysis of content in Social Sciences faces the huge amount of texts generated by students during their learning (summaries, exams, essays, works...). Digital tools have so far not had a clear effect of teacher attendance, but we understand that this may change. We present a case study in which the CAQDAS methodology is applied to 14 undergraduate students, who worked on the concept of democracy. This results in 75 freely labeled text comments analyzed by Atlas.ti. The methodology used allowed to work effectively the multiplicity of labels, to establish a modal category system, as well as to analyze the quality and coherence of the contents. The results are considered satisfactory and demonstrate that it is possible to analyse a data set efficiently and transparently, with the support of such a methodology. This opens the door to new experiences in denser contexts.

Bibliographic References

  • Amare, M. Y., y Simonova, S. (2021). Learning analytics for higher education: Proposal of big data ingestion architecture. SHS Web of Conferences, 92. Publicly Available Content Database; Social Science Premium Collection. https://doi.org/10.1051/shsconf/20219202002
  • Ávila Ruiz, R. M., Rivero Gracia, Mª. P. y Domínguez Sanz, P. L. (Coord., 2010). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Zaragoza, Institución Fernando el Católico (CSIC).
  • Bai, Y., Mo, D., Zhang, L., Boswell, M. y Rozelle, S. (2016). The impact of integrating ICT with teaching: Evidence from a randomized controlled trial in rural schools in china. Computers y Education, 96, 1–14. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.005
  • Berrio, J. R. (1976). El método histórico en la investigación histórica de la educación. Revista Española de Pedagogía, 34(134), 449–475. http://www.jstor.org/stable/23763481
  • Brasil, E. y Fernandes Nascimiento, L. (2020). História digital: reflexões a partir da hemeroteca digital brasileira e do uso de caqdas na reelaboração da pesquisa histórica. Estudos Históricos (Río de Janeiro), 33(69), https://doi.org/10.1590/S2178-14942020000100011
  • Burton, L. J., Summers, J., Lawrence, J., Noble, K. y Gibbings, P. (2015). Digital literacy in higher education: The rhetoric and the reality. In Harmes, M. K., Huijser, H., Danaher, P. A. (Eds.), Myths in education, learning and teaching: Policies, practices and principles. New York: Palgrave MacMillan. p. 151–172.
  • Cantabella, M., Martínez-España, R., Ayuso, B., Yáñez, J. A., y Muñoz, A. (2019). Analysis of student behavior in learning management systems through a Big Data framework. Future Generation Computer Systems, 90, 262–272. https://doi.org/10.1016/j.future.2018.08.003
  • Castells, M. y Himanen, P. (2014). Reconceptualizing development in the global information age. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198716082.001.0001
  • Cebrián de la Serna, Manuel, Cebrián Robles, Daniel, Serrano Puerto, José. (2015). Metodología para evaluar el impacto de las erúbricas y las anotaciones de vídeo en las prácticas externas. En Investigar con y para la sociedad. Cádiz: AIDIPE. pp. 1457–1464.
  • Corrales Serrano, M., Sánchez Martín, J., Moreno Losada, J., & Zamora Polo, F. (2021). Educar en el interés social de las ciencias sociales: una intervención didáctica. Revista Prisma Social, (35), 249–276. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/4357
  • Dalal, K. (2016). Impact of information and communication technologies in education. International Education and Research Journal, 2(7), 25–26. Retrieved from http://ierj.in/journal/index.php/ierj/article/view/357
  • Elatia, S., y Ipperciel, D. (2021). Learning Analytics and Education Data Mining in Higher Education. En Azevedo, A., Azevedo, J. M., Onohuome Uhomoibhi, J. y Ossiannilsson, E. (Eds.), Advancing the Power of Learning Analytics and Big Data in Education (p. 1–19). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7103-3.ch005
  • Escudero Sánchez, C. L., y Cortez Suárez, L. A. (2018). Técnicas y métodos cualitativos para la investigación científica. Machala : Universidad Técnica de Machala.
  • Éthier, M. A. y Lefrançois, D. (2010). Los problemas de la investigación cualitativa en didáctica de las ciencias sociales. Algunos ejemplos relacionados con el aprendizaje y la enseñanza de la Historia en Quebec. En Ávila Ruiz, R. M., Rivero Gracia, Mª. P. y Domínguez Sanz, P. L. (Coord., 2010). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Zaragoza, Institución Fernando el Católico (CSIC), pp. 29–45.
  • González Vera, R., Cabrera Fermoso, N. L., Mendoza Mendoza, H., y Arzate Robledo, R. (2020). Métodos de Investigación: Experimentales y Cualitativos. Alternativas en Psicología, 44, 108–120.
  • Hesse-Biber, S. N. (Eds., 2011). The handbook of emergent technologies in Social Research. Nueva York: Oxford University Press.
  • Joseph, G y Brennan, C. (2013). Framing quality: Annotated video-based portfolios of classroom practice by pre-service teachers. Early Childhood Education Journal, 41(6), 423–430. https://doi.org/10.1007/s10643-013-0576-7
  • Jóver, G., González Martín, M. R., y Fuentes, J. L. (2015). Exploración de nuevas vías de construcción mediática de la ciudadanía en la escuela: de Antígona a la narrativa transmedia. Teoría de la Educación; Revista Interuniversitaria, 27(1), 69–84. https://doi.org/10.14201/teoredu20152716984
  • Kean Ang, C., Amin Embi, M., Md, y Yunus, M. (2016). Enhancing the quality of the findings of a longitudinal case study: Reviewing trustworthiness via ATLAS.ti. The Qualitative Report, 21(10), 1855–1867. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2016.2480
  • Lewthwaite, S., y Nind, M. (2016) Teaching Research Methods in the Social Sciences: Expert Perspectives on Pedagogy and Practice. British Journal of Educational Studies, 64:4, 413–430, https://doi.org/10.1080/00071005.2016.1197882
  • Liao, H., Chen, L., Song, Y., y Ming, H. (2016). Visualization-based active learning for video annotation. IEEE Transactions on Multimedia, 18(11), 2196–2205. https://doi.org/10.1109/TMM.2016.2614227
  • Marchis, G. (2016). New horizons for innovation in european higher education institutions. EIRP Proceedings, 11(1), 405–411. Retrieved from https://doaj.org/article/019d0593f8ae4ed78e82e2bcb532e01d
  • Martín Antón, J., Valdés-Gonzaléz, A., & Jimeno Rodríguez, D. . (2021). portugués Elección, análisis y uso de herramientas didácticas para la enseñanza de las Ciencias Sociales. La importancia de la detección de anacronismos y falta de rigor histórico en un videojuego. Riaices, 3(2), 17–26. Recuperado a partir de https://reunido.uniovi.es/index.php/riaices/article/view/16797
  • Miller, R. E. (2014). Plagiarism curricula may reduce need for punitive plagiarism education. Evidence Based Library and Information Practice, 9(1), 39–41. Retrieved from https://goo.gl/WXodGS
  • Monedero Moya, J. J., Cebrián Robles, D., y Desenne, P. (2015). Usabilidad y satisfacción en herramientas de anotaciones multimedia para MOOC. Comunicar, (44), 55–62. https://doi.org/10.3916/C44-2015-06
  • Monteagudo-Fernández, J., Rodríguez Pérez, R. A., Escribano-Miralles, A., y Rodríguez García, A. M. (2020). Percepciones de los estudiantes de Educación Secundaria sobre la enseñanza de la historia, a través del uso de las TIC y recursos digitales. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.417611
  • Navarro Ibarra, L. A., Cuevas Salazar, O., y Martínez Castillo, J. (2017). Meta-análisis sobre educación vía TIC en méxico y américa latina. REDIE, Revista Electrónica De Investigación Educativa., 19(1), 10–19. Retrieved from https://goo.gl/P6iKGl
  • Noguera Fructuoso, I. (2015). How millennials are changing the way we learn: The state of the art of ICT integration in education. RIED: Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, vol 18, nº 1, 45–65. Retrieved from https://goo.gl/BEpnk2
  • Olapane, E. C. (2021). An In-depth Exploration on the Praxis of Computer-assisted Qualitative Data Analysis Software (CAQDAS). Journal of Humanities and Social Sciences Studies, 3(11), 57–78. https://doi.org/10.32996/jhsss.2021.3.11.5
  • Ornellas, A. y Sancho, J. (2015). Three decades of digital ICT in education: Deconstructing myths and highlighting realities. In Harmes, M. K., Huijser, H. y Danaher, P. A. (Eds.), Myths in education, learning and teaching. New York: Palgrave MacMillan. p. 135–150.
  • Paredes Quiroz, L. A. (2020). El uso de ATLAS.ti en la investigación histórica: el caso del análisis iconológico de monumentos funerarios. Caleidoscopio - Revista Semestral de Ciencias Sociales y Humanidades, 24(43). https://doi.org/10.33064/43crscsh2441
  • Paulus, T. M., y Bennett, A. M. (2017). ’I have a love-hate relationship with ATLAS.ti’TM: Integrating qualitative data analysis software into a graduate research methods course. International Journal of Research y Method in Education, 40(1), 19–35. https://doi.org/10.1080/1743727X.2015.1056137
  • Ruser, A. (2021). Hijacking the Postmodern Project: Post-Truth and the Need to De-politicize Epistemological Dispute. Social Epistemology, https://doi.org/10.1080/02691728.2021.2004621
  • Sang-Keun, S. (2015). Teaching critical, ethical, and safe use of ICT to teachers. Language Learning y Technology: A Refereed Journal for Second and Foreign Language Educators, 19(1), 181–197. Retrieved from https://goo.gl/AsIgX2
  • Seidman, I. (2013). Interviewing as Qualitative Research: A Guide for Researchers in Education and the Social Sciences. New York, NY: Teachers College Press.
  • Sokal, A. D. (1996). Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity. Social Text, 46/47, 217–252.
  • Torres-Madroñero, M. C., & Torres-Madroñero, E. M. (2020). PazRed. Una propuesta de educación virtual para la formación de estudiantes universitarios en competencias para las Ciencias Sociales. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(23), 37–59. https://doi.org/10.22430/21457778.1715
  • Trigueros Cano, F. J., Sánchez Ibáñez, R., y Vera Muñoz, M. I. (2012). The professorship of primary education before the ITC: reality and challenges. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 101–112. Retrieved from https://goo.gl/dX3t5m
  • Valbuena, R. (2021). El ocaso de las Ciencias Sociales: crítica fundamentada a su metodología. Maracaibo: Cencal.
  • Westhuizen, C. P., y Golightly, A. (2015). Video annotation software application for thorough collaborative assessment of and feedback on microteaching lessons in geography education. Journal of Geography in Higher Education, 39(3), 420–436. https://doi.org/10.1080/03098265.2015.1053802
  • Woods, M., Paulus, T., Atkins, D. P., y Macklin, R. (2016). Advancing qualitative research using qualitative data analysis software (QDAS)? Reviewing potential versus practice in published studies using ATLAS.ti and NVivo, 1994–2013. Social Science Computer Review, 34(5), 597–617. https://doi.org/10.1177/0894439315596311
  • Woods, M., Macklin, R., y Lewis. G. K. (2016). Researcher reflexivity: exploring the impacts of CAQDAS use. International Journal of Social Research Methodology, 19:4, 385–403, https://doi.org/10.1080/13645579.2015.1023964
  • Yunita, A., Santoso, H. B., y Hasibuan, Z. A. (2021). Research Review on Big Data Usage for Learning Analytics and Educational Data Mining: A Way Forward to Develop an Intelligent Automation System. Journal of Physics: Conference Series, 1898(1), 012044. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1898/1/012044