El Kin-ball como deporte alternativo para la difusión de valores en los centros educativos

  1. Castillo-López, L.
  2. López-Centeno, FD
  3. Sánchez-Zafra, M.
  4. Lara-Sánchez. AJ
Journal:
Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

ISSN: 1989-6247

Year of publication: 2022

Volume: 14

Issue: 5

Pages: 872-897

Type: Article

More publications in: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

Abstract

The aim of this paper is to find out the importance that children place on values in team sports as the loss of these is now being observed in most sports. For this purpose, a questionnaire was given to 5th and 6th grade students in a public primary school. There were 96 responses, 46 from 5th grade and 50 from 6th grade. Some of these responses state that there are children today who don´t attach importance to values such as fair play, respect for others, solidarity and teamwork. To improve this, an alternative sport such as kin-ball is presented, created with the intention of eliminating individualism and uniting competition, cooperation between partners and health.

Bibliographic References

  • 1. Barbero, J. C. (2000). Los juegos y deportes alternativos en Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 22
  • 2. De-Jubera-Ocón, M. S. (2018). Ruiz-Omeñaca, J.V., Ponce-de-León-Elizondo, A., Valdemoros-San-Emeterio, M.A. & Sanz-Arazuri, E. (2017) CUVADE. Cuestionario sobre valores en los deportes de equipo: Educación Primaria 10-12 años. (Logroño: Universidad de La Rioja, 2017). Contextos educativos: Revista de educación, (21), 189-190.
  • 3. Gómez-Rijo, A. (2005) La enseñanza y el aprendizaje de los valores en la educación Deportiva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 5 (18) pp. 89-99
  • 4. González-Víllora, S., García-López, L.M., Contreras-Jordán, O.R., & SanchezMora-Moreno, D. (2015). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad (The concept of sport initiation nowadays). Retos, 15,14-20. https://doi.org/10.47197/retos. V0i15.34992
  • 5. Grau, M. P., & Prat, S. S. (2003). Actitudes, valores y normas en la educación física y el deporte. Inde.
  • 6. Hernández, J. (2007). El valor pedagógico de los deportes alternativos. Lecturas: Educación Física y Deportes, 114, 1. Recuperado de https://www.efdeportes,com/efd114/el-valor-pedagogico-de-los-deportesalternativos.htm
  • 7. Kin-Ball Club, B. (2018, 30 agosto). La historia del KIN-BALL. B105 KIN-BALL Club. http://www.b105kinball.com/historia/
  • 8. Lapponi, S. F. (2000). Resolución de conflictos en la escuela: una herramienta para la cultura de paz y la convivencia. Contextos Educativos. Revista de Educación, (3), 91-106.
  • 9. Lara-Sánchez, A. J., & Cachón-Zagalaz, J. (2010). Kinball: los deportes alternativos en la formación del/la docente de educación física. CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques, 491-496.
  • 10.Moreno, R.F., & Salas, J. D. Z. (2009). La educación física y el deporte como medios para adquirir y desarrollar valores en el nivel de primaria. Revista educación. 33(1), 133-143.
  • 11.Omeñaca, J. V. R., de León, A. P., Sanz, E., & Valdemoros, M. Á. (2015). La educación en valores desde el deporte: investigación sobre la aplicación de un programa integral en deportes de equipo. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (28), 270-275.
  • 12.Ruiz-Llamas, G., & Cabrera-Suárez, D. (2004). Los valores en el deporte. Revista de educación, 335, 9-19
  • 13.Suero, S. F., Morillo, A. H., & Montilla, V. G. (2017). Los deportes alternativos en el ámbito educativo. E-motion: Revista de educación, motricidad e investigación, (6), 40-48.