Problemas en la utopíareflexiones sobre el discurso estético en el arte contemporáneo

  1. Vico Prieto, Antonio Félix 1
  2. Cagigas, Ángel 2
  1. 1 Profesor Universidad de Jaén
  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Nodo: Arquitectura. Ciudad. Medio Ambiente

ISSN: 1909-3888 2346-092X

Year of publication: 2022

Issue Title: Estéticas emergentes

Volume: 17

Issue: 33

Pages: 8-18

Type: Article

DOI: 10.54104/NODO.V17N33.1260 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Nodo: Arquitectura. Ciudad. Medio Ambiente

Metrics

Cited by

  • Web of Science Cited by: 0 (16-10-2023)

CIRC

  • Social Sciences: C

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Year 2022
  • Journal Citation Indicator (JCI): 0.02
  • Best Quartile: Q4
  • Area: URBAN STUDIES Quartile: Q4 Rank in area: 74/77

Abstract

This paper analyzes the reasons why much of contemporary art continues to be an experience not yet assimilated today, focusing on the study of the factors that potentially determine the aesthetic experience of the work of art of our time; it raises a reflection that relates areas of cultural, artistic and historical knowledge, with a view to offering a work that delves into the creative processes of contemporary art and the origin of detachment between contemporary and public art. The statements about the presence of roman­tic culture and the need for a new viewer can offer light to place us in the reality of the problem, and possibly the excess of aesthetic discourse is the cause of it, as well as the abandonment of the theory of proportion and harmony in the plastic and visual arts, and the renunciation of the idea of narration in musical art.

Bibliographic References

  • Benjamin, W. (1920/1988). El concepto de crítica de arte en el romanticismo alemán. Barcelona: Península.
  • Benjamin, W. (1936/2021). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica y otros ensayos sobre arte, técnica y masas. Madrid: Alianza.
  • Boulez, P. (2003). La escritura del gesto. Conversaciones con Cécile Gilly. Barcelona: Gedisa.
  • Burrows, J. (2005/2012). Guía completa de la música clásica. Madrid: Akal.
  • Cage, J. (1996/2013). Music. Conversaciones con Joan Retallack. Santiago de Chile: Metales Pesados.
  • Copland, A. (1939/2018). Cómo escuchar la música. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • Da Vinci, L. (1542/1964). Tratado de pintura. Madrid: Espasa- Calpe.
  • Damasio, A. (2017/2018). El extraño orden de las cosas. La vida, los sentimientos y la creación de las culturas. Barcelona: Destino.
  • Eco, U. (2004/2005). Historia de la belleza. Barcelona: Lumen.
  • Ehrenzweig, A. (1953/1976). El psicoanálisis de la percepción artística. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Feldman, M. (1967/2012). Pensamientos verticales. Buenos Aires: Caja Negra.
  • Foster, H. (ed.). (1985/2010). La postmodernidad. Barcelona: Kairós.
  • Fischerman, D. (2011). Después de la música. Buenos Aires: Cadencia.
  • Gombrich. E. H. (1950/2013). La historia del arte. Nueva York: Phaidon.
  • Gompertz, W. (2012/2013). ¿Qué estás mirando? 150 años de arte contemporáneo. Madrid: Taurus.
  • Goodall, H. (2013/2015). Una historia de la música. La contribución de la música a la civilizacion, de Babilonia a los Beatles. Barcelona: Antoni Bosch.
  • Hughes, R. (1991/2000). El impacto de lo nuevo. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
  • Kandinsky, W. (1911/1996). De lo espiritual en el arte. Barcelona: Barral.
  • Kyle, G. (2010). No Such Thing As Silence: John Cage’s 4’33”. New Heaven: Yale University Press.
  • Kubler, G. (1988/1998). La configuración del tiempo. Madrid: Nerea.
  • L’Ecuyer, C. (2015). Educar en la realidad. Barcelona: Plataforma Editorial.
  • LeWitt, S. (1967). Paragraphs on conceptual art. Artfrorum 5, (10), 79-83.
  • Luria, A. (1973). The working brain: An introduction to neuropsychology. Nueva York: Basic Books.
  • Marina, J. A. (2006). Anatomía del miedo. Barcelona: Anagrama.
  • Ross, A. (2007/2009). El ruido eterno. Barcelona: Seix Barral.
  • Saehredent, C. y Kittl, S. (2009). Yo también podría hacerlo. Barcelona: Ma Non Troppo.
  • Schoenberg, A. (1922/1979). Tratado de armonía. Madrid: Real Musical.
  • Stockhausen, K. (1985/1988). Entrevista sobre el genio musical. Madrid: Turner.
  • Storr, A. (1992/2007). La música y la mente. Barcelona: Paidós.
  • Subirats, E. (1985). La crisis de las vanguardias y la cultura moderna. Madrid: Ediciones Libertarias.
  • Tatarkiewicz, W. (1976/1986). Historia de seis ideas: arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos.
  • Vico-Prieto, A. F., Cagigas, A., Rosas, J. M. y Callejas-Aguilera, J. E. (2016). Experimental approach to the study of beauty: The role of Golden proportion. Psicológica, 37, 187-207.