"L'area d'educació física a l'ensenyament secundari obligatori a partir de la LOGSE. Un estudi de la provincia de Tarragona.

  1. Solé Boronat, Gemma
Dirigida por:
  1. Vicente Sebastián Ferreres Pavía Director/a

Universidad de defensa: Universitat Rovira i Virgili

Año de defensa: 2008

Tribunal:
  1. Ángel Pío González Soto Presidente/a
  2. Saturnino Gimeno Martín Secretario/a
  3. María Luisa Zagalaz Sánchez Vocal
  4. José Luis Pastor Navarro Vocal
  5. Jesús González Carballude Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 128913 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

LÀREA DEDUCACIÓ FÍSICA A LENSENYAMENT SECUNDATRI OBLIGATORI A PARTIR DE LA LOGSE. UN ESTUDI DE LA PROVÍNCIA DE TARRAGONA Gemma Solé Boronat gsole@xtec.net RESUM El present treball el conformen: el marc teòric, el marc contextual i, a partir daquí ja sanalitzen els resultats de la investigació i es fan les aportacions en les conclusions. La primera part del treball és el marc teòric. Aquest té dos apartats; un és làmbit conceptual on duc a terme la fonamentació teòrica dels tres conceptes macro del present treball que seran el concepte dEF, el de currículum i el de docent. El segon apartat correspon a làmbit metodològic, on especificaré tot el treball de camp; aquest, està ubicat en la Comunitat de Catalunya i, en concret, en la província de Tarragona. Sha fet una mostra estratificada per comarques, centres públics i privats i per grandària (petits, mitjans i grans). Als professors dEF dels centres de la mostra sels ha passat un qüestionari per extreure informació sobre els següents punts: Objectiu nº 1: Identificar les característiques dels centres dESO de la província de Tarragona. Objectiu nº 2: Analitzar les característiques dels professors dEF que estan impartint lESO i llur formació inicial i permanent. Objectiu nº 3: Conèixer lorganització de làrea dels centres dESO de la província de Tarragona a partir de la LOGSE. Objectiu nº 4: Valorar si la quantitat i qualitat dinstallacions, equipament i material condicionen la docència de làrea dEF. Objectiu nº 5: Comprovar lús dels factors claus de la reforma com la interdisciplinarietat, la diversitat i lavaluació. Objectiu nº 6: Conèixer lopinió del professorat dEF dESO vers diferents aspectes de la reforma i les classes. El segon gran apartat és el marc contextual on diferenciaré 3 àmbits. El primer que fa referència a làmbit normatiu, on analitzo la Llei Orgànica LOGSE. També parlaré de com sestructura letapa de lESO a Catalunya. Un segon àmbit, lespai-temporal, on faig una breu descripció de les comarques de la província de Tarragona des del punt de vista físic i dels centres dESO que havia en el curs escolar 1998-1999; i, un marc temporal on especifico el pla de treball que he seguit en la present Tesi Doctoral. Y, el tercer, làmbit pràctic descric totes les característiques que té làrea dEF des del punt de vista educatiu i pràctic. És la manera de confirmar el perquè les seves classes són diferents de les altres àrees curriculars. Aquests són els objectius que mhe plantejat dinvestigar en la present investigació. Crec que amb ells he pogut tenir una bona informació sobre lestat de làrea de lEF a partir de la reforma LOGSE. Les dades obtingudes han estat validades per 6 entrevistes en profunditat a informants claus. Una tercera part del treball està format per lanàlisi dels resultats dels qüestionaris. En aquest apartat sanalitzen els resultats de les dades obtingudes en els qüestionaris en relació amb els objectius del present treball amb el programa estadístic SPSS. També es tenen en compte lanàlisi i el tractament de les dades amb lanàlisi factorial i lalfa de Cronbach. Un cop realitzat lanàlisi de resultats es redacten les conclusions a partir dels objectius dels present treball. En la mesura que realitzava aquest treball mhan anat sorgint una sèrie dinterrogants que exposo en un apartat específic i una sèrie de limitacions de la present investigació. En el present treball vull assentar unes bases del que és en aquest moment làrea dEF a secundària obligatòria. També vull revaloritzar una àrea curricular considerada tradicionalment maria però que té implícits tota una sèrie dobjectius educatius molt vàlids; equiparables a les altres àrees curriculars. Leducació dun individu no es basa només en la vessant cognitiva, els aprenentatges motrius també afavoreixen lenriquiment personal. És a dir, tant un tipus daprenentatges com els altres són necessaris per al bon desenvolupament de lindividu en la seva globalitat. En aquest treball vull que quedi plasmada lopinió de tot un collectiu de professors dEF que estem exercint en aquest moment a secundària obligatòria; les seves inquietuds i interessos; la problemàtica en lexercici daquesta àrea; la situació de làrea emmarcada dins de la LOGSE... Coneixent-la bé, es pot actuar sobre ella i presentar accions de millora respecte làrea dEF a lESO i a tot lensenyament en general. 17-8-05 GEMMA SOLE THE AREA OF PHYSICAL EDUCATION IN COMPULSORY SECONDARY SCHOOLING, WITH REFERENCE TO THE LOGSE (law of education) A STUY CARRIED OUT IN THE PROVINCE OF TARRAGONA Gemma Sole-Boronat gsole@xtex.net SUMMARY The present work is based on what is at present the area of Physical Education within ESO (Compulsory Secondary Education). It also aims to upgrade a sector traditionally considered a poor relation despite its highly valid educational objectives, quite comparable to those of any other area curriculum. The education of an individual is not based on cognitive advancement alone motor activities also contribute to personal enrichment. That is to say, any one aspect of a persons overall development is as important as all the others. This study also reflects the opinion of a whole group of PE teachers at present operating within the compulsory secondary system: their hopes and interests, the underlying problems of the area, the boundaries of the area within the LOGSE law. With this starting point it will be possible to present proposals for improvements in the area of PE at the secondary level and indeed at all levels of education. The first part of the wok is the theoretical framework, which in itself has two subsections: the first is the conceptual aspect with an analysis of three basic concepts, namely Physical Education, the curriculum and the teaching?staff. The aims of the research are: 1. To identify the characteristics of the ESO centres in Tarragona Province. 2. To analyse the characteristics of PE teachers who are working within the ESO and their initial and ?permanent training. 3. To find out about the organisation of the area by the different centres in the Province on the basis of the LOGSE. 4. To evaluate the quantity and quality of installations, equipment and material within PE area teaching. 5. To test the use of key factors in the reform, such as interdisciplinary? aspects, diversity and evaluation. 6. To find out the opinions of ESO PE teachers with regard to different aspects of the reform, and the classes. We might have considered more aims, but with these six we have demonstrated that sufficient information has been obtained to talk about the topic. Our way of obtaining information was a ?questionair in which there were a series of questions designed to elicit enformation on: the characteristics of ESO PE teachers, their initial and ?permanent training, the organisation of the area, whether the material resources and installations condition the teaching in this area, and testing the use of key factors in the LOGSE reform. This data will be validated in depth by interviewing key people?informants. The final section of the work is the analysis of the questionairs results. Results of the data obtained are analysed with relation to the aims of the present study and to the SPSS statistical program. We have also taken into consideration the analysis and treatment of the data with ?the factor analysis and the Cronbach ?Alpha. Once analysis of the results has been realized, the conclusions will be drafted on the basis of the aims of this study. During the progress of this work I have noticed the emergence of a number of queries which I have drawn up in a separate section, plus a number of limitations within the research. The present work has been realized during a time period of full application of the LOGSE. At present we find our way towards a new educational reform blocked. If society evolves, the educational system must too. LOGSE has produced a quantitive and qualicative improvement in the area of Physical Education which must not be lost in the introduction of the new Law.