Uso de los dispositivos móviles (Mhealth) en la práctica deportiva en adolescentes

  1. Ubago Jiménez, José Luis 1
  2. Puertas Molero, Pilar 1
  3. González Valero, Gabriel 2
  4. Melguizo Ibáñez, Eduardo 1
  5. Valverde Janer, Marina 2
  6. Ortega Caballero, Manuel 2
  1. 1 Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Granada
  2. 2 Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte (Melilla). Universidad de Granada
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2022

Issue Title: El mundo al Encuentro. Una reflexión sobre la Educación

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 165-170

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2022.N1.V1.2340 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The technologies world form part of all the ambiences of the person s life. Before the continuous update of the personal needs, there arise new apps that do of the life an entertainment and that, in turn, redeem a fundamental work in the methodology of learning of the current education. The present study is composed by a sample of 160 students, 55.62 % women and 44.38 % men, of Secondary Education with a life expectancy of M=14,97 years. Through the statistical study are not obtained significant differences. Can be seen as the use of apps for the practice of sports is widespread amongthis population. 

Bibliographic References

  • Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas profesión, 5(17), 23-29.
  • Ben Abdel-lah, L. (2014). ¿Qué es la mHealth? [online] Espididoctor.com. Disponible el 19 de abril de 2016 en: http://www.espididoctor.com/que-es-la-mhealth/
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de investigación educativa. La Muralla.
  • Buendía, L. (1999). Análisis de la investigación educativa. Grupo Editorial Universitario.
  • Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 521-551.
  • Diaz, R. y Aladro, M. (2016). Relacion entre uso de las nuevas tecnologias y sobrepeso infantil, como problema de salud publica. RqR Enfermeria Comunitaria, 4(1), 46- 51
  • Gragera-de Leon F. El amor a la tecnologia no debe ser incondicional. (23 de junio de 2014) (consultado 1 de mayo de 2016), en: El Pais Sociedad (Internet). Disponible en: http://sociedad.elpais.com/sociedad/2014/06/13/actualidad/1402684336_601452.html.
  • The App Intelligence (2015). Informe 50 mejores Apps de Salud en español. The App Date. Recuperado de: http://www.ucci.urjc.es/wp-content/uploads/Informe-Apps-Salud.pdf
  • Lindberg, R., Seo, J. and Laine, T. (2016). Enhancing Physical Education with Exergames and Wearable Technology. IEEE transactions on learning technologies, 9(4), 328-341.
  • Mattila, E., Korhonen, I., Salminen,J.H., Ahtinen, A., Koskinen, E., Särelä, A., Pärkkä,J., & Lappalainen R. (2010). Empowering citizens for well-being and chronic disease management with wellness diary. IEEE Trans Inf Technol Biomed, 14(2), 456-63.
  • Organización Mundial de la Salud (2014). Actividad física. Obtenido de: http://www.who.int/ mediacentre/factsheets/fs385/es/.
  • Pulido-González, J.J., Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P.A., González-Ponce, I. y García-Calvo, T. (2016). Proyecto MÓVIL-ÍZATE: Fomento de la actividad física en escolares mediante las Apps móviles. Retos, 30, 3-8.
  • Rial, T. y Villanueva, C. (2013). Las aplicaciones para terminales móviles como herramienta didáctica en el desarrollo de contenidos rítmicos y expresivos. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 4(23), 7-15.
  • Rodríguez-Hernandez A., De la Cruz-Sanchez, E., Feu, S., y Martinez-Santos, R. (2011). Sedentarismo, obesidad y salud mental en la poblacion espanola de 4 a 15 anos de edad. Revista Española de Salud Publica, 85, 373-382.
  • Vicens Salort, E., Ortiz Bas, A. y Guarch Bertolin, J.J. (1997). Métodos cuantitativos. Volumen I. Colección: libro docente. Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia.
  • San Mauro, I., González-Fernández, M., y Collado, L. (2014). Aplicaciones móviles en nutrición, dietética y hábitos saludables: análisis y consecuencia de una tendencia al alza. Nutrición Hospitalaria, 30(1), 15-24.
  • Sociedad de la Informacion en Espana 2013. Fundacion Telefonica. Enero 2014.
  • Tate, D. F., Lyons, E.J., & Valle, C. G. (2015). High-tech toolsforexercise motivation: useand role of technologies such as the internet, mobile applications, social media, and video games. Diabetes Spectrum, 28(1), 45-54.
  • Velsen, L., Beaujean, D.J., & Gemert-Pijnen J. E. (2013) Why mobile health app overload drives us crazy, and how to restore the sanity. BMC Medicine, 11(1), 13-23.
  • Vernadakis, N., Derri, V., Tsitskari, E. & Antoniou, P. (2014). The effect of Xbox Kinect intervention on balance ability for previously injured young competitive male athletes: A preliminary study. Physical Therapy in Sport, 15, 148-155. Doi: 10.1016/j.ptsp.2013.08.004